Igor Gräzin | Estonian Air peab olema õppetund Rail Balticule(25)
Kui parafraseerida Peteri printsiipi „Igal oinal oma mihklipäev“ ja kõrvutada see riigikontrolli raportiga Estonian Airi kohta, siis saame tõetera „Igal estõunian-ääril oma Taskila“. Ehk pole olemas sellist inimest, kes poleks nõus 33 000 euro eest kuus olema mistahes riigis mistahes ametis. Meenutan, et sõber Aivar Riisalu oli ja loodetavasti on endiselt nõus juhtima Eesti Energiat juhatuse endise esimehe Sandor Liive palgast kaks korda väiksema raha eest.
Eksperdi asemel emotsioon
Estonian Airi lennukast eeposest jääb riigikontolli raportit lugedes meelde kaks olulist asja: firma käekäiku arutati kokku ca 25 korda, aga mitte kunagi kaua. Miljonid lendasid – ja seda ka sõna otseses mõttes – lausa tundidega ja ilma veenva lootuseta tagasi pöörduda. Sealhulgas üsnagi seadusvastaselt. Ka mina pole kunagi uskunud, et Euroopa Liidu seaduste liiga innukas täitmine oleks tark tegu ja nüüd sain sellele veel ühe kinnituse. Väide, et Estonian Air tõi Eesti ärisse 100 + n miljonit, toob küll soojuse südamesse, aga jätab arvutuste puudumisel aju külmalt kahtlema. Toimisime ikkagi emotsionaalselt ja seda põhimõttel, mida olen pidanud üldiselt arukaks: „Meie ajame oma asja ja kui vahele jääme, siis palkame advokaadi.“
Teine tees, mis tuleb riigikontrolli uuringust: meid õigustab see, et me küsisime nõu mitte midagi kahtlustavalt eksperdilt – aga ainult ühelt, et nõuannete vahel valima ei peaks! Kuid ega me selle järgi ei talitanud. Ning ikka veel ei oska me ekspertiise tellida ja neid hinnata. Ammust meenutades: tellisime ju omal ajal Eesti Raudtee erastamise nõustamise Inglise firmalt GIBB, mis tähendab, et ekspertiis pärines ainsast maailma riigist, kus raudtee erastamine oli just kraavi keeratud.
Eksperdi esimene tunnus on see, et ta on välismaalt pärit. Võin omast käest kinnitada – pärast seda, kui kolisin pärast kümme aastat USAs elamist tagasi Eestisse, langes kohe minu staatus arvamusliidri ja eksperdina. Teiseks, ekspertiise ei maksa vaidlustada – igal aastal keelatakse ja piiratakse meil kalapüüki Peipsi järvel ekspertarvamuse alusel, mida mitte keegi ei kontrolli. Samas on teaduses nii, et erialases ajakirjas ei avaldata artiklit muidu, kui seda pole hinnanud kaks anonüümset sama ala spetsialisti. Seda nimetatakse peer review’ks. Ilma siseretsensioonita ei avalda viisakas ajakiri isegi madala omahinnaga luuletusi, kui uskuda Kivisildnikku.
Estonian Airi asjatu ohver
Estonian Airi ekspertiisi puudumise võiks leina-ajal unustada vaid juhul, kui meid ei ootaks ees sama ränga vea kordamine suuremaski ulatuses. Kõik me ju teame, et Rail Baltic ei saa tegelikkuses vedama mitte kedagi ja mitte kuhugile. Seletuste kohaselt hakatavat kiirusega 200 km/h sõidutama kiiresti riknevat turvast, Soome tselluloosi ja hapnemist kartvaid metallkonstruktsioone. Kuidas? Pikkade raudtee-vagunite probleemiga ehk sellega, kui suur peaks olema nende pöörderaadius, tegeles juba Hitler, aga lõi lõpuks käega. Aga superraudtee olevat tasuv, nagu väidab ekspertfirma AECOM, kes just äsja nõustus Austraalia kohtus kokkuleppemenetluses maksma ca 120 miljonit eurot valuraha, et vältida kahjunõuet enam kui miljardi euro ulatuses. Ja seda maksulise maantee tasuvuse valesti rehkendamise eest.
Kui Rail Baltic tuleb, siis jah, kallis Estonian Air, sul oli ilus elu, aga su ohver oli asjatu. Sest sa ei õpetanud mitte kellelegi mitte midagi.
Kommentaarid