KOSTÜÜMID JÄÄVAD SAMAKS: Grete Lausi tehtud lavarõivad, mis on pildil Nukuteatri laval peaosaliste (vasakult) Hanna-Liina Võsa, Arno Tamme ja Liisi Koiksoni seljas, leiavad kasutust filmiski. Foto: Teet Malsroos
Inimesed
19. aprill 2011, 06:59

Muusikalist "Libahunt" saab 3D-film

Tiit Kikase ja Jaagup Kreemi praegu Nuku- ja Noorsooteatris etenduv muusikal "Libahunt" valatakse eeloleval suvel moodsasse 3D-filmi formaati.

Filmi võtted on planeeritud seitsmeks juulilõpu päevaks Saaremaale, ehedasse külakeskkonda. Esilinastuse päeva veel paika pandud pole, kuid eeldatavalt saab linateos kinoküpseks millalgi järgmisel talveperioodil.

Helilooja Tiit Kikas rõhutab, et tegemist pole muusikali salvestamisega, vaid täiesti omaette protsessiga. "Sellist asja polegi Eestis minu teada toodetud, mis oleks ühtlasi nii film kui muusikal. Samas on see välismaal üsna levinud formaat. Mis seal salata – muusikalist filmi tegemine on vähemalt sama mahukas töö, kui oli selle lavale toomine. Kui mitte suurem. Eks me võtame neid suuri ampse järjest ette küll, aga sellised me juba kord oleme, et ei malda käed rüpes istuda," tähendab ta muheldes.

August Kitzbergi draama, mis 1911. aastal Endla teatris esimest korda rahva ette jõudis, on kinolinale toodud varemgi. 1968. aastal režissöör Leida Laiuse käe all ja mängufilmina. Muusikafilmi idee tuli nukuteatris etendust vaatamas käies režissöör Meelis Pilleril, kellest saab ka 3D-filmi režissöör. "Mulle on tegelikult öeldud mitmelt poolt, et muusikali heliriba kõlab etendusel väga filmilikult, ja filmina see lugu tõepoolest mul muusikat kirjutades ka silme ees jooksis. Kui Meelis selle jutuga tuli, tundus idee kohe õige," tunnistab Tiit.

Loodavad läbi ajada proosatekstideta

Kuna poole aastaga kujunes muusikali meeskonnast justkui suur ühine pere, olevat kõigil asjaosalistel hea meel, et saab koos edasi töötada. "Näitlejatel kestab vilgas lavaelu veel 8. maini, mil antakse viimane etendus, aga mul endal tekkis pärast esietendust küll kuidagi tühi tunne. Nii et tervitan protsessi jätkumist," särab helilooja.

Selleks, et märtsis nukuteatris esietendunud "Libahundi" muusikalist film saaks, tuleb materjal otsast peale täielikult ümber lavastada. Põhisisu ja teema jäävad endiseks. Samuti Grete Lausi tehtud kostüümid.

Muusikali lauludki jäävad helilooja kinnitusel filmiversioonis samaks. Praegu käivad sisu asjus alles läbirääkimised, ent Kikas loodab, et ehk saadakse filmiversioonis hakkama ilma proosatekstideta. "Minu kui helilooja suur unistus ja soov oleks jah teha sellest rokkooper, kus kogu teema puhtalt maha lauldakse. Teemas sellega midagi kindlasti kaduma ei läheks, pigem vastupidi. Isiklikult arvan, et filmiga suudame seda teemat ja märgilisust veelgi paremini välja tuua."

Nagu etenduseski, soovivad "Libahundi" autorid mängida ka filmis tugevate kontrastide peale, mitte anda edasi Kitzbergi loodud rasket ja suruvat maailma. "Juba Grete tehtud kostüümide toomine eheda looduse keskele tekitab suure vastuolu, mis on selgelt taotluslik."

Et kogu lugu oleks aktiivne ja vaatajale põnev, soovivad muusikali ning filmi autorid kontraste rõhutada ka muusikas. "Sisu tuleb täpselt sama, mis Kitzbergil. Küsimus ongi pigem selles, et tänapäeva inimene ei näe selles loos enam madalat lage ja muldpõrandat, vaid teisi asju," esitab Kikas oma ettekujutuse. Ta on päri, et vastupidiselt algmaterjali pika orjaöö ängist kantud teemale mõjub tema ja Jaagup Kreemi loodud muusika pigem moodsa ja helgena. "See tuleb positiivne ja hea emotsiooniga film, mitte rusuv ja raske," loodab ta.

Hinda parem ei tahagi teada

Muusikali näitlejad hakkavad mängima ka filmis, kuid loomulikult tuleb inimesi massistseenidesse juurde võtta. Mis omakorda seab päris suure koorma kostüümikunstniku õlule, kes selle inimkarja ära peab riietama.

Kui palju kolmedimensioonilise filmi tegemine maksma läheb, Tiit öelda ei oska. "Eelarvega ei tegele mina, vaid hoopis teised inimesed. Kui aus olla, ma isegi ei tahaks seda teada," pahvatab ta naerma.

Miks just 3D, mitte tavaline muusikafilm? Tiit ütleb, et teda kui igasuguste uuenduste ning kontrastide armastajat erutab selline võimalus kõige enam. "Kui filmi tegemise võimalus on juba olemas, miks ei võiks selle siis teha võimalikult kaasaegse? 3D-kaamera kasutamise võimalus on olemas. Teemegi siis nii, nagu tänapäeval tehakse, tavalisest veel kihvtimalt!"