Eesti uudised

SÕÕM KOHVIDRAAMAT: Eesti firma sai Starbucksilt jäädavalt lüüa 

Viljar Voog, 27. aprill 2020 16:00
Starbucksi kohvik SoomesFoto: Eero Vabamägi / Ekspress Meedia
Kohtuveskid jahvatavad ka eriolukorras ning üks maailmakuulus firma sai hiljuti Eestis võidu: kohvikutepidaja Coffee House logo on maailmakuulsa Starbucksi kaubamärgi rikkumine.

Starbucks kaebas täpselt kaks aastat tagasi Coffee House’i kohtusse, et tunnistada viimase logo enda kaubamärgi rikkumiseks. Esimesed kaks kohtuastet nõustusid ülemaailmse korporatsiooni hinnanguga ning riigikohus küsimust sel kuul arutama ei hakanud – seega kuulub võit ameeriklastele.

Eesti kohvikutefirma logo keskel on kujutatud kolme kohviuba, Coffee House nime ja tõika, et ettevõte avati 2015. aastal. Starbucksi logo keskmes on müütiline sireen, selle ümber tekst „Starbucks Coffee“ ja kaks tähekest. Miks otsustas kohus, et esimene on liialt sarnane teisele?

undefined Foto: Kuvatõmmis kohtuotsusest

Samal teemal

„Visuaalsest aspektist olid vastandatavad kaubamärgid oma kujunduselt väga sarnased, peaaegu kokkulangevad,“ väitis kohtule Starbucksi Eestis esindanud advokaadibüroo Cobalt. „Kontseptuaalselt olid asjaomased kaubamärgid selles osas kokkulangevad, et nende kujundus koosnes rohelist värvi sõõrist, milles paiknes samade proportsioonidega kaks valget erineva läbimõõduga ringi.“

Suurt rolli mängis nende sõnul seegi, et Coffee House kaubamärk pidanuks kehtima täpselt samas vallas, kus Starbucks ehk mõlemad firmad tegelevad kohvi müügiga. „Tarbijad tunnevad tänavatel kohviku ära harilikult üles seatud reklaamide järgi, s.o nähes (visuaalselt) kohviku akendel või ukse kohal kohvikuteenuse pakkuja kaubamärki, tuvastavad tarbijad selle järgi turuosalise ja teevad otsuse, kas kohvikusse sisse astuda või mitte. Seetõttu on asjaomaste identsete ja samaliigiliste kaupade ja teenuste osas väga tõenäoline, et just visuaalne sarnasus erinevate turuosaliste kaubamärkide vahel põhjustab kaubamärkide äravahetamise tarbijate poolt,“ väitsid Starbucksi esindajad, et kohvihimulised kliendid, nähes kuskil rohelist logo, võivad sinna sisse astuda lootuses sattuda just Starbucksi.

Coffee House’i poolt vaieldi kõigele eelnevale mõistagi vastu: „Nii hageja kui kostja kaubamärkide puhul oli nende kõige domineerivamaks ja silmatorkavamaks elemendiks keskel asetsev kujutis, milleks hageja kaubamärkide puhul oli valge naisterahvas (näkineid/merineitsi) pruunil taustal ja kostja kaubamärgi puhul rohelisel taustal kolm valget stiliseeritud kohviuba. Lisaks oli kujutiste puhul kasutatud ka erinevat värvilahendust: hagejal pruun ja valge, kostjal roheline ja valge.“

undefined Foto: Kuvatõmmis/Coffeehouse.ee

Kohus jäi aga seisukohale, et kaks logo on teineteisega liialt sarnased just korraks peale vaadates, sest ega tarbija süvaanalüüsiga tegele. „Kohtu arvates olid hageja kaubamärgid ja kostja taotletav kaubamärk sarnased nii visuaalselt kui kontseptuaalselt,“ seisab otsuses. „Hageja kaubamärgid ja kostja taotletav kaubamärk olid mõlemad ringikujulised ja koosnesid kahest osast. Mõlema tähise keskele oli paigutatud kujutise osa, mis hageja varasemate kaubamärkide puhul oli merineitsi ja kostja taotletava kaubamärgi puhul kohvioad. See sarnane keskne element oli ümbritsetud laia ribaga, mille sees oli valge ring ja väljas teine valge ring, mis omakorda oli ümbritsetud rohelise välimise ringiga. Sellel laial ribal oli kaks sõnalist elementi, mis olid mõlemad valged ja täpselt sama struktuuriga.“