Foto: Kollaaž (Aldo Luud, Andres Putting / Ekspress Meedia, Martin Dremljuga / Ekspress Meedia)
Toimetas Marvel Riik 24. aprill 2020 15:27
„Lisaeelarvega turgutame riiklike äriühinguid, et tulevikuvaates oleksid meil toimivad lennu-, laeva- ja raudteeliinid,“ selgitas majandus- ja taristuminister Taavi Aas valitsuse rahasüsti.

Vabariigi valitsus otsustas kabinetinõupidamisel suurendada aktsiakapitali Nordicas 30 miljoni, Eesti Raudtees 10 miljoni ja Saarte Liinides 3 miljoni euro võrra, et tagada ettevõtete edukus tulevikus. Ministri sõnul on aktsiakapitali suurendamine riigiosalusega äriühingutes mõeldud eelkõige kriisist võimalikult tugevana väljumiseks.

„Valitsusel on Nordicale ka suured ootused. Lisaks uuele ärimudelile peab Nordica tagama võimalikult palju otseliine olulistesse sihtpunkidesse Euroopas,“ rõhutas Aas.

Valitsusepoolne Nordica aktsiakapitali suurendamise tingimuseks on Nordic Aviation Group ASi, Regional Jet OÜ ning Transpordi Varahaldus OÜ ühendamine. Uut ärimudelit peab Nordica esitlema valitsusele kahe nädala jooksul.

AS Eesti Raudtee aktsiakapitali suurendamine 10 miljoni euroga kindlustab äriühingu jätkusuutlikkust rahalist tuge vajavate projektide elluviimiseks, tagab vajalikku omafinantseeringu ja võimaldab projektidega liikuda ettenähtud ajagraafikus. AS Saarte liinide aktsiakapitali suurendamine 3 miljoni euroga võimaldab aktsiaseltsil teha vajalikke investeeringuid ning parandab oluliselt omakapitali ja võõrkapitali suhet.

Eesti Raudtee on käivitanud taristuülese turvangusüsteemide moderniseerimise projekti, mille I etapi (aastatel 2020-2024) eesmärgiks on paigaldada uus liiklusjuhtimissüsteem raudteelõikudele Tapa-Narva, Tapa-Tartu ja Tartu-Valga ning uuendada rongikaitsesüsteeme ja liideseid Tartu-Koidula raudteelõigul.

AS Eesti Raudtee infrastruktuuril on valdavalt kasutusel vananenud (aastatest 1960-1980) ja tööjõumahukad liiklusjuhtimise tehnoloogiad, mis oluliselt pärsivad võimalusi raudtee toimepidevuse tagamiseks. Seniste tehnoloogiatega jätkamisel on nende vähese töökindluse ning varuosade puudumise tõttu tõenäolised ulatuslikud ja pikaajalised liiklusseisakud või -häiringud, mis on vastuolus riigi strateegilise eesmärgiga suurendada raudtee reisijateveo ühenduskiirusi ja väljumiste arvu.

„Kindlasti ootame ära nüüd ametliku otsuse dokumendid, kuid tegemist on tervitatava otsusega Valitsuse poolt. Eesti Raudtee aktsiakapitali suurendamine 10 miljoni euro võrra aitab kindlustada turvangusüsteemide moderniseerimise projekti I etapi elluviimiseks laenulepingu kohaselt vajalikku omafinantseeringut ning võimaldab meil projektiga edasi liikuda ajagraafikus,“ kommenteeris Eesti Raudtee juhatuse esimees Erik Laidvee.

CCS-projekti suurhange ja kaasnevad hanked on ette valmistatud ja hange kuulutatakse välja 2020. aasta juunis eesmärgiga sõlmida hankelepingud 2020. aasta septembris.