Juhtkiri

Juhtkiri | Milliseid ettevõtteid elustada? 

Ohtuleht.ee, 13. aprill 2020 18:03
Sõidujagamisplatvormi Bolt 50 miljoni eurone laenupalve valitsusele on õigustatult tõstatanud küsimuse, millised ettevõtted võiksid kriisi üleelamiseks saada riigilt lisatuge ja millised võiksid olla valikukriteeriumid.

Et keegi ei tea, kui kaua kriis kestab ja kui sügav saab olema majanduslangus, on firmade kriisivarude lõppedes lisaraha küsivaid ettevõtteid ilmselt rohkem, kui maksumaksjal oleks realistlik neid rahaliselt aidata, isegi kui raha hiljem (loodetavasti) tagasi saab.

Paljuski sarnaneb olukord meditsiinis toimuvaga, kus viiruse tõttu raskelt haigestunute hulk ähvardab pidevalt ületada haiglate võimekust neid ravida. Ühe olulise erinevusega: kui iga inimelu päästmiseks pingutavad arstid lõpuni, siis majanduselus on võimalik argumenteerida, et kriis sõelub terad sõkaldest, ja üksnes tugevaimate ellujäämine õigustab end. Nii pole näiteks Kredexi laenumeetmed mõeldud ettevõtetele, kelle finantsprobleemid pärinevad haiguspuhangueelsest ajast.

Riigiabi piiratus tähendab aga sedagi, et sarnaselt eetikakomiteede välja pakutud põhimõtetega, millest lähtuda intensiivravipalatikohtade jagamisel, kui neid on vähem kui raskes seisus patsiente, puudutab selline sõelumine varem või hiljem ka ettevõtteid. Või on vastav loetelu juba olemas, kui rahandusminister Martin Helme ütleb, et eelkõige loeb see, kas ettevõttel on ette näidata suur hulk töökohti, arvestatav ekspordimaht ja maksukoorem ning kas luuakse lisandväärtust ja kas ettevõtte tegevus on oluline ühiskonna toimimise seisukohast?

Kohalike idufirmade üks lipulaevu Bolt aga ei kvalifitseeruvat maksudena riigieelarvesse laekuvatest miljonitest hoolimata. Või on tegu üksnes ministri isikliku seisukohaga, kui erakonnakaaslasest IT-ministri Kaimar Karu sõnul polevat valitsus konkreetset abipalvet isegi veel arutanud?

Pildi teeb kirjumaks seegi, et nn paremusjärjestuse alusel laenuraha jagamine pole sugugi ainus võimalus ettevõtetele õla alla panemiseks. Räägitud on ka osaluste omandamisest või (idu)firmade toetamisest neilt toodete ja teenuste ostmise kaudu. Selgete prioriteetide sõnastamine, keda toetada ja keda pigem mitte (ja väga oluline – miks, et jätta võimalikult vähe ruumi ministrite omavoliks), oleks ometi hea algus.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee