Eesti uudised

Täiendatud! 

Netflix ja Youtube vähendavad edastamiskiirust, sest internet võib katki minna. Kas Eesti sidesüsteemid peavad vastu? (1)

Hindrek Pärg, Marvel Riik, 20. märts 2020 13:00
Foto: Depo Photos/Scanpix
Koroonaviiruse levik on sundinud paljud inimesed koduseinte vahele jääma. Sellest tingitult on sideteenuste kasutamine kasvanud lausa nii hüppeliselt, et Youtube ja voogedastusplatvorm Netflix hakkavad piirama edastamiskiirust. Eestis pole seni internetiga probleeme olnud, hoolimata märgatavalt suuremast kasutamisest.

Euroopa Liidu ametnikud pöördusid voogedastusplatvormide poole, paludes neil lõpetada HD kvaliteedis pildi edastamine, sest vastasel korral võib „internet katki minna“. Brüsseli tehtud avalduses seletati, et internetikasutus on karantiini jäämise kohustusega ja mitmes riigis kehtestatud karmide liikluspiirangute tõttu väga palju kasvanud, avaldades olemasolevatele võrkudele ülisuurt survet.

Survet tunneb isegi Facebook, kelle tegevjuht Mark Zuckerberg ütles ajakirjanikele, et pandeemia testib sotsiaalmeediavõrgustiku serverite limiite. Tema sõnul kasutatakse Facebooki ja WhatsAppi märksa rohkem ning eriliselt palju on tõusnud Messengeris ja WhatsAppis tehtavate (video)kõnede arv, mis on isegi kõrgem kui aastavahetusel.

Netflix ja Youtube otsustasidki suurest võrgukoormusest tulenevalt vähendada vähemalt järgmiseks 30 päevaks edastamiskiirust, alandades pildikvaliteeti. „Hinnanguliselt vähendab see koormust 25 protsendi jagu, ent tagab jätkuvalt klientidele hea teenuse,“ ütles Netflixi pressiesindaja. „Töötame valitsuste ja telekomiettevõtetega, et vähendada süsteemidele avalduvat survet,“ öeldi Google’ist, millele kuulub Youtube.

Kuna tegu on üleeuroopalise muudatustega, mõjutab see ka Eesti kasutajaid. Samas kinnitati Õhtulehele nii majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist kui ka Teliast, et kuigi sideteenuste kasutamine on märgatavalt tõusnud, peavad süsteemid vastu.

„Tehnilise järelevalve ameti andmetel on praegu kõige rohkem suurenenud kõnemaht – 50 protsenti, kuna kaugtööga seoses tehakse varasemast rohkem pikemaid kõnesid,“ ütles majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Laura Laaster.

„Andmeside osas on tõus olnud 25 protsenti. Ehk mahtude kasv on loomulikult olnud, kuid lisandunud maht hajub terve päeva peale ära. Kokkuvõtvalt võib öelda, et sidevõrgud toimivad ja sideettevõtjad jälgivad olukorda.“

Telia Eesti tehnoloogiajuht Andre Visse kommenteeris, et eriolukord on tuntavalt mõjutanud sideteenuste kasutusaktiivsust, eriti hästi ilmnevad muutused mobiilsideteenuste statistikas.

„Näiteks kasutatakse Telia 4G võrgus mobiilset internetti kuni kolmandiku võrra enam kui enne kriisi. Veelgi suuremad kasvunumbrid vaatavad vastu mobiilse kõneside poolelt, kus mahud on kasvanud umbes 50 protsenti,“ sõnas Visse, kelle sõnul on nende võrgu kvaliteedinäitajad endiselt kõrged.

Tema sõnul algatatakse täiendavaid tegevusi, et teenuste kvaliteeti hoida. Näiteks valimistatakse ette täiendavate 4G välisruuterite ja antennide pakkumist nende piirkondade klientidele, kes sõltuvalt suuresti vaid mobiilsest internetist. „Lisaks jätkame nii sel kui järgnevatel nädalatel täiendavate mahtude lisamist oma 4G mobiilivõrku,“ sõnas Visse.

Ka Elisa tehnoloogiaüksuse juht Toomas Polli kinnitas, et lisakoormusest hoolimata peab võrk hästi vastu. "Kahtlemata on kasutus täna tõusus ja seda nii mobiilse- kui kaabelinterneti puhul. Sideteenuste tarbimises on muutus olnud hüppeline, aga suurem tarbimine jagunes ühtlaselt päeva peale ning kasv oli suurem just nendel kellaaegadel, kus tavapäraselt oli tarbimine väiksem," sõnas Polli märkides, et kõnevõrgu liiklus on kasvanud üle 50 protsendi, kaabelvõrgus on päeva kogutarbimine kriisieelse ajaga võrreldes umbes kolmandiku võrra suurem. "Tipptunnil ei ole tarbimine suurenenud ja seega võrgus tavapärasest suuremaid koormuseid ei esine," nentis ta. 

Polli jagas ka täpsemaid numbreid, mis ilmestavad kasutuse märgatavat tõusu: "Mobiilvõrgus oli tipptunni kasv isegi väiksem, aga mobiilseinterneti kasutus suurenes kokku umbes 30 protsenti. Omalt poolt panustame palju, et tagada kõigile mobiilseandmeside liiklus, aga kui varem võis tipptund kesta kolm tundi, siis nüüd võib see kesta 12 tundi.

"See on koht kus inimesed võiksid tänases eriolukorras tarbida andmesidet mõistlikult ehk Youtube’i ega Netflixi videod ei pea olema 4K resolutsioonis, teler ei pea alati taustal mängima ja Spotify’s võiks playlisti pigem alla laadida. Selle tulemusel saab näiteks mobiilset koduinterneti kasutav naaber e-kooli pääseda või tööalasest koosolekust osa võtta," manitseb Polli sarnaselt Euroopa Komisjoni volinikuga inimesi mõistuse piires sideteenuseid kasutama. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee