Eesti uudised

OSTUHULLUSEKS POLE PÕHJUST! Kõlvart: kaupa jätkub kõigile, poed taastavad vajalikud reservid (1)

Viljar Voog, 13. märts 2020 15:19
Kaupmeeste Liidu juht Nele Peil ja Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart hajutasid linnaelanike muret, et kaupa ei jätku. Foto: Viljar Voog
Koroonaviirusest tekitanud esmatarbekaupade ostuhullus tähendab, et poodides vaatavad õhtuti vastu tühjad riiulid ja e-poest toidukottide koju toomise järjekorrad on mitmepäevased. Kui esimene on ajutine probleem – laos varusid jagub, aga neid ostetakse ära rutem kui jõuab välja tuua, siis teisele leevendust pole. Tagatipuks tähendab suurenev kullerite koormus, et poed lõpetavad ilmselt kauba tasuta kojuveo.

„Intriigi ei ole. Kaupa jätkub kõigile. See ongi tänase kohtumise peamine sõnum. Muretsemiseks pole põhjust. Kaubanduskettide esindajad kinnitasid, et on piisavalt varusid nii kohapeal kui ka pole probleeme tuua kaupa juurde väljastpoolt Eestit,“ teatas Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart kui oli kohtunud suuremate poodide esindajatega. „Eile me nägime, mis mõnes kaupluses toimus. See oli inimeste reaktsioon. Täna meile kinnitati, et kauplused on valmis kõik vajalikud reservid taastama – mõne kaubaga võib lihtsalt minna natukene rohkem aega.“

Samal teemal

Gurmeetooteid võib vähemaks jääda

„Pigem ostsid inimesed ikka kauasälivat kaupa, aga vaadates vastu lähipäevadele ja võimalusele, et äkki nad peavad koju jääma, osteti ka värsket kaupa,“ võttis eestlaste koroonahirmus vallandunud ostuhulluse kokku Selveri juhatuse liige Kristi Lomp. „Aga rõhk oli kauasäilival.“

Kaupmeeste Liidu juht Nele Peil kinnitas omalt poolt: „Paanikaks pole põhjust. Kaupa meil jätkub. Tühjad riiulid tulenesid sellest, et inimesed ostsid lihtsalt nii kiiresti kauba eest ära, et me ei jõudnud riiuleid ära täita. Kui täna ringi vaadata, siis tarned toimivad normaalselt ja tootjad tarnivad tavapärastes kogustes. Paljude kaupade puhul on poed ka tellimusi suurendanud ja tootjad suudavad neid täita.“

Tõsi, lähiajal võib ilmneda, et mõningaid peenemaid tooteid poest saadaval ei ole. Eesti tootjad harjuvad uute eriolukorra reeglitega ja nende prioriteediks on sellises situatsioonis kõige müüdavamad kaubaartiklid nagu piimad, saiad, vorstid jm.

Lomp selgitab tootjate hetkeseisu: „Eks nemad ka timmivad oma tootmist vastavalt hetkeolukorrale ja vaatavad seisud üle kasvõi mitu korda päevas.“ Sellest tulenevalt võivad mõned tooted sortimendist ajutiselt kaduda. „Et tagada elementaarne toit kliendile ja võib-olla hoida tagasi gurmeetoodetelt,“ lisas Lomp, et toidupuudust karta ei tule.

Suurematesse poodidesse tuuakse kaupa juurde ka tavapärasest tihedamini – olenemata kaubandusketist.

Lomp soovitab ostjatel võimalikult palju kasutada erinevaid iseteenindusvõimalusi: „Päris suur osa käibest – meil isegi üle 70 protsendi – tuleb iseteeninduskassade kaudu. Oleme tõhustanud nende pultide puhastamist, et kõik kasutajad saaksid olla kindlad: need on puhtad ja desinfitseeritud. Iseteeninduse kasutamine on otsene meede, kuidas mitte teenindajaga kokku puutuda – ostled üksinda ja valid ise, kaugel sa teistest inimestest oled. Ma kindlasti soovitaksin pigem seda kasutada kui füüsilist teenindust.“

Kojutoomine on kahjumlik

Ilmselt kõige kõmulisem kaubandusteema on hetkel e-toidupoodidest kauba koju tellimine, kus järjekorrad on muutnud mitmepäevaseks. „E-poodide järjekorrad on tõesti pikad ja see tuleneb sellest, et kullereid ja kaubaautosid pole nii palju, sest mahud on kasvanud kolm-neli korda võrreldes tavalisega,“ nendib Peil.

Juba praegu on Selver teatanud, et pakub ajutist tööd neile inimestele, kes eriolukorra tõttu on jäänud sundpuhkusele. Ent see ei pruugi tähendada järjekordade vähenemist. „E-poes mõningates kohtades ei ole võimalik ajutist tööjõudu kasutada, sest ei olda tuttavad süsteemide või protsessidega, aga lihtsamate asjade puhul nagu kauba vastuvõtt või kauba riiulisse panek tavapoes võiks [ajutise tööjõu vastu] huvi olla,“ ütles Peil terve kaubandusvõrgustiku kohta.

Mis aga saab kriisiolukorras ühest kojutoomisteenuse suurest mugavusest – kui tellimus oli piisavalt suur (loe: maksis piisavalt palju), toimetasid poed selle varasemalt koju tasuta.

„E-kaubandus on meil täna lapsekingades ja me alles õpime seda,“ rääkis eesootavast muudatusest Lomp. „Me alles töötame seda protsessi välja ja see tähendab, et see on meile sügavalt ebaefektiivne teenus. Kuna ta on olnud nii pisikene, siis sellest ärimudelist tulev kahju on olnud allaneelatav. Praegu on tegemist väga suure kasvuga, mis tähendab, et ka meie kantav kahju on kordades suurem – ja see tähendab, et kojuveotasu kehtestamine esimesest eurost on Selverile reaalne tulevik. See on paratamatu ja ma arvan, et ma ei räägi ainult enda eest.“

See ei tähenda, et poed või vähemalt Selver kavatseb kojuveo hinda suurendada, küll aga kaotatakse ilmselt ära tasuta kojuvedu.

Loe hetkeolukorrast Eesti kaubandusvõrgus ka Nipiraamatu loost!

***

Tallinn tagab abivajajatele esmatarbekaubad

Reede hommikul ütles siseminister Mart Helme valitsuse pressikonverentsil, et kui inimene paigutatakse sundkarantiini, siis peavad kohalikud omavalitsused sotsiaaltöötajate kaudu tagama, et selle temani jõuaksid esmatarbekaubad. Tallinn on taoliseks olukorraks valmis.

Tallinna meeri sõnul on linnal olemas ka eelkokkulepe ühe kaubandusketiga, et enim abi vajavaid inimesi teenindatakse eelisjärjekorras ehk nad ei pea ootama tellimuse täitmist mitmeid päevi. Kõlvart ütleb: „Tegelesime juba enne praegust olukorda sellega, et meie sotsiaaltöötajad ei peaks kulutama ajalist ressurssi ja tooma inimestele koju kaupa, vaid seda teeksid kullerid. Kuna me praegu näeme, et ketid on ülekoormatud seoses inimeste kauba koju tellimisega, siis meie vajadus, mis on seotud inimestega, kel on selleks kriitiline vajadus, võiks olla teenindatud eelisjärjekorras.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee