ÕL TV | Õhtuleht

ÕL VIDEO | Mis vägi paneb küpses eas prouad õppima tervislike toitude kokkamist? (5)

Gitta Riener | Video: Gitta Riener, 25. veebruar 2020, 18:30
Foto: Gitta Riener
Mis vägi toob kokku küpses eas prouad, et üheskoos õppida tervislikku toidutegemist? Elu jooksul on neil ju süüa teha tulnud küll ja veel! „Ma elan üksi ja ei tee midagi,“ räägib proua Juta, et ta kodus ei kokkagi, küll aga sotsiaalkeskuse kokandustunnis.

Toitumisnõustaja Eva-Liisa Kaaristo sõnul on tervislik toitumine tähtis igas eas. „Eakatel mõjutab see nende igapäevast tervist, nagu kõigil igas vanuses. Selleks, et tervis oleks hea, peaks toidulaud olema võimalikult mitmekesine ja täisväärtuslik. Kõige rohkem peaks olema menüüs köögivilju, puuvilju, kindlasti ei maksa liialdada maiustustega. Mõõdukalt tuleks tarbida liha- ja piimatooteid. Marjad on väga tervislikud," räägib Kaaristo.

Toitumisnõustaja Eva-Liisa Kaaristo sõnul peaks toidulaud olema võimalikult mitmekesine ja täisväärtuslik.Foto: Gitta Riener

Möödunud nädalal toimus Kaaristo juhtimisel Tallinnas Pirita sotsiaalkeskuses tervisliku toiduvalmistamise töötuba, kus valmistati odrajahukaraskit, banaanipannkooke, võioasuppi ja hernepasteeti. Kohale olid tulnud küpses eas kokandushuvilised prouad. Nad jagunesid rühmadesse, kus valmistasid erinevaid toite. Järgmine sarnane töötuba toimub Pirita sotsiaalkeskuses 30. märtsil, lisaks saab seal kaks korda kuus käia kokandusringis.

Maie Uusküla peab Pirita Sotsiaalkeskust oma teiseks koduks. Foto: Gitta Riener

Sotsiaalkeskuse sage külastaja Maie Uusküla peab kokandustunde oluliseks, sest tihti elavad vanemad inimesed üksi ja ühine toiduvalmistamine annab neile võimaluse üksteisega suhelda. „Kolm korda nädalas käin Pirita sotsiaalkeskuses, see on mu teine kodu. Mulle meeldib siin võimlemas käia, meil on siin lauluklubi, käin toolivõimlemist tegemas, ajaviiteks teeme ka kokandustunde,“ räägib Maie.

HEAD ISU! Toiduvalmistamise töötoast osa võtnud küpses eas prouad saavad lasta oma kätetööl hea maitsta.Foto: Gitta Riener

Kui tervislikult prouad igapäevaselt toituvad? Merike Tärk tunnistab: „Mina olen see, kes peab gluteenivaba toitu sööma, aga eks ma patustan ka vanas eas.“ Töötoas valmistab Merike odrajahukaraskit. "Karask on väga tervislik, sest ta on keefiriga tehtud, odrajahust, mitte nisujahust ja sees on palju seemneid, toorsuhkur ja muna on ka hulgas,“ kiidab Merike.

Merikese sõnul on odrajahukarask väga tervislik. Foto: Gitta Riener

Vaike hakib supi sisse murulauku ja pajatab, et on viimased kümme aastat tervislikult toitunud. Tema jaoks on tervislik toit naturaalne. 

Merike ei julenud varem pastinaagiga midagi teha, aga tunnis sai ta juhendaja käest nõu, kuidas seda tarvitada.

Kui hõrgutised valmis, siis lasevad prouad hea maitsta nii enda kui ka teiste kätetööl. Ühtlasi on siis käes aeg kogemusi jagada: igaüks räägib, mida ja kuidas ta valmistas. Proua Juta lemmikuks osutub hernepasteet. Ta lubab: „Seda ma hakkan küll tegema!“

Kuidas teha hernepasteeti

150 g rohelisi (külmutatud) herneid

2 sl tahiinit ehk seesamiseemnetest pastat

1-2 küüslauguküünt (soovi korral)

1 sl külmpressitud oliivõli

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee