Krimi

Õigusteadlane: teistkordselt tabatud roolijoodikud tuleks vangi mõista (37)

Siim Randla, 17. veebruar 2020, 07:02
Jaan GinterFoto: Kristjan Teedemaa
Tartu ülikooli õigusteaduskonna professor Jaan Ginter leiab aasta alguses Saaremaal roolijoodiku süül kolme hukkunuga liiklusõnnetuse taustal, et teistkordselt vahele jäänud roolijoodikud peaksid saama reaalse vangistuse:  et neil ja teistel ei saaks jääda eksiarvamust, et ühiskond on valmis neile alati kõik rikkumised andeks andma.

Jaan Ginteri sõnul  tekitab mitme hukkunuga autode kokkupõrge alati suurt avalikkuse tähelepanu ning alati hakatakse rääkima ka karistuste karmistamise vajadusest. Tegelikult on olnud viimase 20 aasta jooksul võimalik märgata liiklussurmade väga olulist vähenemist Eestis, ütleb ta. Kui 1960–2002, praktiliselt kogu aeg oli üle 200 liiklussurma aastas, siis viimase 17aasta jooksul on õnnestunud neid vähendada umbes neli korda (2019. oli 52 liiklussurma). „Ning kui võrrelda Euroopa Liidu teiste riikidega, siis meie 39 liiklussurma miljoni elaniku kohta on viiendiku võrra vähem kui Euroopas keskmiselt, kus oli 2018.aastal  49 liiklussurma miljoni elaniku kohta,“ räägib ta. 

Muidugi on ka 52 liiklussurma palju, lausub Ginter, kelle sõnul on mõistetav soov seda arvu veelgi vähendada. „Tõenäoliselt ei ole selle saavutamine siiski karistuste karmistamisega eriti tõenäoline. Need kurjategijad, kes liiklussurmasid põhjustavad, ei ole reeglina kõige parema ettenägemisvõimega ning nad ei pea enda poolt suure kahju tekitamist tõenäoliseks ja seetõttu ei arvesta nad oma käitumisvariantide valikul võimaliku karistuse rangusega. Kipun arvama, et praeguse liiklussurmade sageduse puhul on võimalik edasist edu saavutada ainult siis kui me potentsiaalsete surmakutsarite ettenägemisvõimet kuidagi suudaksime parandada,“ räägib Ginter. „Võimalik, et kui neid rakendada liiklusõnnetuste ohvrite hooldamisel jääks neile nende võimalike uljaspäisuste võimalikud tagajärjed paremini mällu.“

Siiski pooldab Ginter roolijoodikute karmistamist, mis puudutab  juba ükskord rikkumisega vahele jäänud inimeste järgmisi karistusi. Esimesel korral tabatud roolijoodiku puhul peaks Ginteri arvates olema  ühiskond  valmis andma neile üks kord võimaluse näidata, et nad on võimelised ennast nii palju parandama, et õiguskuulekalt ühiskonnas hakkama saada. „Aga kui nad seda võimalust ei kasuta ja panevad toime uue samasuguse rikkumise, siis tuleb neid karistada reaalse karistusega, et neil ja teistel ei saaks jääda eksiarvamust, et ühiskond on valmis neile alati kõik rikkumised andeks andma.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee