Sisuturundus

Gluteenivaba elu avastused 

Kaie, 32, 6. veebruar 2020, 15:18
Meie pere menüü ja toitumine on meie enda arvates olnud nagu keskmisel perel ikka. Kõik oli nii paika loksunud kuni … enam see ei sobinud. Laps kannatas tihti kõhuvalu ja nõnda saimegi arstilt range soovituse gluteeni sisaldavaid tooteid mitte tarbida.

Lapsel diagnoositi tsöliaakia ning selle kohta lugedes saime aru, et oleme terve perega varem liialt palju gluteeni tarbinud. Otsustasime kõik lapse toetuseks ja ka endi terviste toetamiseks loobuda ühistel toidukordadel gluteenist. See pööras meie elustiili algul pea peale. Õnneks jõudsime teemasse sisse elada ja saime aru, et kui oleksime varemgi juba kõhusõbralikemaid valikuid teinud, poleks üleminek nii raske olnud ja äkki oleks ka kõhumured olemata olnud, kes teab...

Missugune nägi meie toiduvalik välja varem?

Hommikusöök: kiirelt midagi hamba alla – võileib, hommikuhelbed või heal päeval puder.

Lõuna: lastel lasteaia- ja koolitoit ning täiskasvanutel mõne söögikoha-kohviku toit, mõnikord sai ka eelmise päeva õhtusöögi jääke tööle kaasa võetud.

Vahepalaks puuvili ja mõni küpsis või batoon.

Õhtusöök: kiire, aga maitsev – wrapid, kiirpitsa (valmis põhja peal), pasta või harvem ka kartul koos liha/kala/kanaga ning kõrvale mõni lihtne salat.

Nädalavahetustel on pigem aega kokata ja midagi suuremat ette võtta – kartulivorm, ahjupraad, pannkoogid, küpsetised.

Meie jaoks on oluline, et toit oleks tasakaalustatud, kuid kindlasti tuleb aeg-ajalt ette ka millegi magusaga maiustamist ja ka küpsiste näksimist. Võimalusel võiks kõik toidud ise teha, kuid ajanappuse tõttu oleme kasutanud ka palju poes saadavat.

Kui lapse toetamiseks gluteeni kogu pere ühisest menüüst välja jätsime, olime algul veendunud, et muud moodi ei saagi sellist mõnusat elu jätkata nagu varem.

Õnneks avastasime enda jaoks gluteenivabade toodete brandi Schär, mis toodab paljusid neid tooteid, mida varemgi kasutasime, kuid need tooted on kõik gluteenivabad ja paljud ka laktoosivabad!

Missugune on meie toitu puudutav elustiil nüüd?

Hommikusöögid on jäänud suures plaanis samaks, seda tänu nii maitsvatele toodetele, mis ei sisalda gluteeni.

• kiiremal hommikul Schär Cornflakes maisihelbed, mis maitsevad sama suurepäraselt kui ka gluteeniga variandid, kuid saame neid südamerahuga süüa ilma hilisemaid kõhuhädasid kartmata;


• võileibade tegemiseks on perepea lemmik peenleiva maitsega Surdegsbröd, mis või, singi, juustu, salati, tomati ja kurgiga on mõnus ja täitev kiire eine;

• lastele ja mulle mekivad kergemaks ampsuks Fette Croccanti heledad näkileivad, mis toorjuustuga sulavad suus! Isiklik lemmik on mul ka Fette Croccanti soolalõhega – fantastiline! Kuidas ma seda enne tavalise nisusaiaga saingi süüa?

• pudrud on nüüdsest kõik gluteenivabad, selliseid helbeid nii palju pole saada meie kaubandusvõrgus ning seetõttu vahelduse jaoks pigem varieerime eelnimetatut ja erinevaid pudru katteid (võisilmast kuni mee, marjade, puuviljade ja pähkliteni välja).

Vahepaladel oleme jälginud, et peaks ikka iga päev midagi olema, enne oli see kaootiline ja siis oli lõpuks töölt-koolist-lasteaiast koju jõudes kõht nii tühi, et läks suuremaks saia-leiva söömiseks enne õhtusööki.

• Puuviljad ja juurikad – kuna lastele saab nagunii puhastatud õunu, pirne, porgandit, kaalikat ning kurki valmis lõigutud, siis saab tihtipeale suurem kogus tehtud, et jaguks ka täiskasvanutele kaasa võtta.

• Soolastest snäkkidest on meie vaieldamatu lemmik Schär Salinis soolakringlid – need on meil autos kindalaekas alati olemas ja kotis ka – saab vajadusel kiire nälja kustutada. Need on maitselt nagu soolakringlid ikka, kuid samas natukene ehedam ja vähem “jahusem” kui olid gluteeniga variandid. Meie pere lemmik!

• Magusast on lastele kõige enam meelepärane muidugi Schär Orangino, mis on mõnusad pehmed apelsinimarmelaadi ja šokolaadikattega küpsised.

• Tervislikum valik on kindlasti kaeraküpsised Avena, mis ei ole liiga magusad ja tõesõna, maitsevad paremini kui need kaeraküpsised, mida varem poest ostsime. Need on nii suurepäraselt kiudainerikkad, et sobivad ilusti kandma pausi lõuna- ja õhtusöögi vahel!

Õhtusöögiks sööme varasemalt enam taimset, et valik oleks kergem ja annaks ikka vajalikud vitamiinid. Mõned näited:

• Wrapid – ausõna, poleks varem selle peale tulnudki, et need nii mitmekülgsed on! Enne lihtsalt keerasime rulli vahele salatilehe ja tomatipastaga hakkliha ja juustu. Nüüd aga oleme gluteenivabade Schär Wrapp’idega teinud nii seda klassikalist wrapi kui ka samal põhjal pitsat (kuhu saab ohtralt kasulikku kraami peale laduda) või siis quesadillasid – ka nagu pitsa, aga mõlemal pool on wrap ja palju juustu – kusjuures neid on mõnusam süüa ka, kui kate laiali ei lähe, eriti käepärane väiksemale lapsele.

• Pasta – meie varasema toitumise kohta oleks õigem olnud öelda makaronid lisadega: hakkliha, kanatükid, vahel porgandikuubikud, herned ning riivjuust. Nüüd oleme aga hakanud pastaroogi katsetama, eriti meeldivad meie perele kooresed pastad, kuid näiteks tomatikastme ja basiilikuga variandid on ka suurepärased. Kõrvale värske salat ja voila!

• Supid – neid sai enne väga harva, peaaegu et üldse mitte. Nüüd on laste seas hitiks saanud klimbisupp, gluteenivaba Schäri Mix It! universaalse jahuga tehtud klimpidega. Teine lemmik on meil kana-penne supp. Meie teeme seda nii: valmista puljong (gluteenivabasid valmisvariante on ka poes olemas, kui ise teha ei jõua), lisa sinna Schär penne, kanatükid või kanahakklihast veeretatud pallid, mida paneerime kergelt Mix it! Jahus. Laisa ja kiire variandina võib kasutada ka sügavkülmutatud supisegusid või ise meelepärane juurikate valik sinna juurde koorida-hakkida. Äärmiselt lihtne ja kiire!

• Kartul, kaste ja salat – vahel keedukartul, mõnel päeval ka kartulipuder, kaste Schär Mix it! universaalse jahu ning koorega. Salat riivitud porgandi või kaalika ja rosinatega. Mõnus klassika!

Nädalavahetused on nüüd üks kokkamispidu! Eriti meeldib meile teha küpsetisi – nii porgandi-, kapsa ja lihapirukaid kui ka magusaid kooke-saiakesi.

• Gluteenivabadest jahudest sobib Schär Mix it! põhimõtteliselt kõigeks – tee kastet, klimpe supi sisse, pannkooke, quiche’i.

• Küpsiste ja magusate saiakeste tegemiseks on meie lemmik Mix C Pâtisserie – eriti meeldivad meile krõbedal põhjal marjakoogid ja ka kaneeliküpsised!

• Mehl Farine jahust saab edukalt pastat teha ise – see on juba suurem ettevõtmine, õnneks saime naabritelt selleks ka pastamasinat laenata. Töö oli suurem, kuid maitses ka nii-nii hästi! Sellest jahust teeme ka kastmeid ja pannkooke.

• Saia ja (vastla)kuklite jaoks sobib kõige paremini Mix B, mis kerkib nii imeliselt õhuliseks ja pehmeks saiaks! Oleme teinud vormisaia ja ka n-ö pikka saia, mõlemal juhul õnnestus kenasti!

• Muidugi ka eelnevalt meie menüüs olnud praed, kartulivorm, on omal kohal.

• Salatid – on omaette söögikord lausa – suurele salatisegu hunnikule lisame kirsstomateid, oliive, kurki, natukene sidrunimahla ja toekamaks söömiseks vahel ka keedetud läätsi. Kooritud läätsedega saab selle eine kiirelt valmis! Vahel mängime siin ka näiteks feta juustu ja saiakuubikutega, mille teeme ise kättejuhtuvast Schär’i gluteenivabast saiast, kas Pain Campagnard või Classic, isegi Baguette ja Bon Matin on sobinud. Kusjuures viimasest on vahel salati kõrvale ka bruschettad lauale jõudnud.

Meie jaoks on see üleminek olnud lihtne, palju lihtsam, kui oleksime osanud arvata. Mugav on see ka, kuna töölt tulles saab pea igast poest, mis meile teele jääb, midagi gluteenivaba ka kaasa haarata: Rimi, Selver, Coop, Solaris ja Viimsi Delice, Stockmann, Kaubamaja ning Prisma.

Mind pereemana aitas ka tohutult Schäri enda koduleht ja muidugi FB leht, kus on niivõrd palju ägedaid retsepte ning nende youtube kanalis on ka videoõpetused retseptide juurde.

Lisaks on seal ka palju soovitusi, kuidas gluteenivaba taignaga ümber käia – see vajab natukene harjutamist, aga läbikukkumisi on seda vähem, mida rohkem end enne kurssi olen viinud. Nii on lihtne ise hakata kokkamist armastama.

Mul on ajapikku tekkinud julgus võtta ka mõni gluteeni sisaldav retsept ette ja ise asendada gluteenivabade toodetega koostisosad.

Me oleme selles elustiilis nüüd terve perega koos, kõik teeme süüa ja pärast naudime! Teeme seda parema tervise nimel ja oleme väga rahul toimunud muutustega. Loodame, et meie kogemus innustab ka teisi võtma ette seda teekonda, et enda toidulauda tervislikumaks teha ja asendada nii mõnigi toode tervislikuma variandiga!

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee