Teadlased avastasid meteoriidist osakesi, mis on palju vanemad kui meie päikesesüsteem (5)

Toimetas Aare Kartau, 14. jaanuar 2020, 11:03
Murchisoni meteoriit.Foto: SWNS/Scanpix
USA ja Šveitsi uurijatest koosnev rühm analüüsis 1969. aastal Austraaliasse kukkunud meteoriiti. Selgus, et meteoriidi sees olevad tolmuosakesed on ligi 7,5 miljardit aastat vanad, vahendab BBC.

Vanimad tolmuterakesed moodustusid tähtedes, mis alustasid eksisteerimist meie päikesesüsteemist palju varem. Kui tähed surevad, lenduvad neis moodustunud osakesed kosmosesse laiali. Tolmuosakesed ühinevad seejärel uute tähtede, planeetide, kuude ja meteoriitidega. „Need on reaalselt tähtede osakesed, tõeline tähetolm,“ selgitas uurimisrühma juht Philipp Heck.

Uurijad analüüsisid Austraalia Murchinsoni meteoriidist leitud 40 osakest. Esmalt pidid nad osa meteoorkehast pulbriks jahvatama. Seejärel tekkis teadlaste kirjelduse järgi halvaks läinud maapähklivõi moodi lehkav pasta, mis happes lahustati. Pärast lahustamist jäi alles vaid tähetolm. „See on nagu heinakuhja põletamine nõela leidmiseks,“ sõnas Heck.

Et teada saada, kui vanad tolmuosakesed on, tuleb mõõta, kui kaua need on ilmaruumis kosmilise kiirgusega kokku puutunud. Selleks kasutasid teadlased keemilise elemendi neooni konkreetset vormi. Kosmiline kiirgus tekitab uusi elemente – seega mida kauem on osakesed kosmilise kiirgusega kokku puutunud, seda rohkem on elemente.

Selgus, et mõned osakesed on vanimad, mida seni on nähtud. Murchinsoni meteoriidis sisalduvate osakeste vanus oli enamjaolt 4,6-4,9 miljardit aastat, ent vanimatel umbes 7,5 miljardit. Päike on võrdluseks „vaid“ 4,6 miljardi aasta vanune. Teadlased on kindlad, et nii kõnealuses kui ka teistes leitud meteoriitides on peidus veelgi vanemaid osakesi, ent neid pole veel suudetud avastada.