Poliitika

Riigikogu rahanduskomisjon: Eesti Posti ajalehtede kojukanne on alla igasugust arvestust (30)

Viljar Voog, 23. oktoober 2019, 20:53
Aivar Kokk, rahanduskomisjoni esimeesFoto: Tiina Kõrtsini
Kolmapäeval kohtus riigikogu rahanduskomisjon majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, Eesti Posti ja meediaväljaannete esindajatega, et arutada plaani tõsta järgmisest aastast perioodika kojukande hinda 11,1 protsenti. Koosoleku tulemusel peab riiklik postifirma kulude optimeerimiseks alustama läbirääkimisi eraettevõttega Express Post

Õhtulehele andis pärast kohtumist intervjuu rahanduskomisjoni esimees Aivar Kokk (Isamaa).

Samal teemal

Mis oli hommikuse kohtumise sisu ja millised tulid järeldused?

Sisu oli lihtne: Eesti riigis peaks olema võimalik lehte tellida ja see ka postkasti saada. Viimased aastad on näidanud seda, et Eesti Posti kodukande kvaliteet on alla igasugust arvestust ja tihti ei saada lehte ka sama päeva õhtul, vaid alles järgmisel hommikul. Täna oli arutelu, kuidas seda probleemi lahendada. Ühelt poolt on kojukandefirma miinuses, aga teiselt poolt ei kannata kvaliteet kriitikat.

Täna leppisime kokku selles, et 28. oktoobril (riigifirma) Eesti Post ja (erafirma) Express Post saavad esmakordselt tõsiselt juhatuste tasemel kokku ja arutavad, kas on võimalik kaks kojukande teenust ühise firma alla viia ehk teha uus ettevõte, kes pakuks teenust suurtes linnades.

Selle mõte on siis kulusid vähendada?

Just, sest täna on mõlemad kojukandega miinuses – üks 2,2 miljonit ja teine 0,8 miljonit eurot. Kui osaliselt pakutakse sama teenust, siis on selge, et ei oleks vaja nii palju tööjõudu ja mõlemal on samas kindlasti omad kindlad ekspertteadmised, mis teenuse kulusid vähendaks.

Minu pakkumine oli veel, et käia üheskoos ka Soomes. Ma olen kindel, et ettevõtted on varemgi seda uurinud, aga Soome on kindlasti hea näide, kuidas kojukanne on kvaliteetselt lahendatud ja inimesed ei pea selle üle vaidlema, mis kell post kasti jõuab.

Aga teine asi, mida me arutasime, oli võimalik riigipoolne toetus kojukandele. Kahjuks me ei saanud Eesti Postilt positiivset vastust, et kui kataksime dotatsiooniga 11,1 protsendi suuruse hinnatõusu, mida nad on planeerinud, siis järgmisel aastal kodukande hind ei kasvaks. Nad seda ei kinnitanud ja arvavad, et siis võiks uuesti raha küsida.

Kas komisjoni idee oli katta kogu 11,1 protsenti? Meediaettevõtted on öelnud, et nemad oleksid nõus viieprotsendilise hinnatõusuga ehk riigi jaoks jääks siis 6,1…

Me oleme praegu täiesti vale infoga. Kui ma vaatan viimast kolme aastat, siis Eesti Post on iga aasta tõstnud kojukande teenuse hinda, sõltumata selle nimetusest, 16-20 protsenti. Igal aastal. Juba see aasta on kojukanne, küll mitte Tallinnas, aga maapiirkondades, läinud kümnendiku võrra kallimaks. Ja nüüd tahetakse lisada veel 11,1 protsenti.

Kui ma liidan kõik nelja aasta protsendid kokku, siis see läheneb kahekordsele hinnatõusule. Kui küsida, et kas Eestis on mõni firma, mis saab iga-aastaselt küsida teenuse eest 15-20 protsenti juurde ja ümiseda, et kõik on hästi, siis ühe käe sõrmedel võib mõned IT-firmad äkki üles lugeda. Me vaatame praegu Eesti Posti tegevust väga kriitiliselt ja kahjuks ka ministeeriumi tegevus kulude ülevaatamisel ei kannata kriitikat.

Viimane küsimus ja ma tuleks tagasi teie kommentaari algusesse. Kumb on teie jaoks olulisem: kas kojukande aeg või selle kulukus?

Ma arvan, et kõige suurem probleem on lehetellijaile see, et leht jõuab postkasti alles õhtul. Paljud jätavad lehe tellimata mitte hinna pärast, vaid et see jõuab postkasti nii hilja. Eesti Post ei öelnud meile ka seda, et kui hinnatõusuks jääks 11,1 protsenti, et siis nad suudaksid teenust kvaliteetsemalt pakkuda ja lehed oleksid hommikuks postkastis. Kui see oleks täidetud tingimus, siis oleks teema kiirelt lahendatud, aga tänasel hetkel me ei näe, et Eesti Post suudaks seda teenust üksinda ja hinnasõbralikult lahendada. Seepärast me nõustusime Express Posti pakkumisega, et võiks arutada ühisfirma loomist.

Õhtuleht kuulub sarnaselt Express Postiga Ekspress Grupi alla.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee