Kommentaar

Linnar Priimägi | Keegid ja mittekeegid (15)

Linnar Priimägi, kultuuripsühholoog, 4. oktoober 2019, 18:45
Foto: Jörgen Norkroos
Alateadvus korrastab maailma aluslike tunnuste põhjal, kõige ürgsemalt loevad soo ja vanuse kriteerium. Lapsepõlve mõistatusmängu vormelis „Kukk või kana, noor või vana?“ paljanduvad alateadvuse esmased teljed: kas noor mees või vana mees, kas noor naine või vana naine.

Ühiskond paneb need mõisted tähtsuse järjekorda, hierarhiasse. Mõnes kultuuris hinnatakse kõige kõrgemalt vanu mehi, kes moodustavad ühiselu juhtivate tarkade kogu. Et kogemusteta noori tüüri juurde ei lasta, tundub igati põhjendatud. Eks meilgi kehtestatud presidendi kanooniliseks vanuseks 40 aastat.

Järgmisena tulevad loodusrahvastel noored mehed, kes rahuldavad kogukonna esmatarbed (hangivad toitu ning annavad järglasi) ja turvalisusvajaduse (käivad sõjas). Kolmandaks viljakad ja tööjõulised noored naised. Ning neljandaks vanad naised, kellel puudub eriline väärtus ja kaitse. Kes saavad täita „tühikoha“ funktsiooni (midagi võrreldavat sõnavahega kirjas: lihtsalt vaba täheruum, aga vajalik nagu paus muusikas).

Kui Dobu saare mees tappis kellegi oma naise suguvõsast, siis pandi ta boikotti ning edaspidi võis talle toitu valmistada ainult tema enda naine. Kui Kavirondo niloot määris käsi inimverega, siis pidi ta asuma eraldi onni, kus teda kolm päeva söötis vanaeit, sest ise ta toitu puutuda ei tohtinud. Kui bantu surmas vaenlase, siis sulgus ta neljaks päevaks omaette hütti, kus keegi mutike toitis teda nagu last  ─ ikka toidu puutumatuse pärast.

„Pima hõimu indiaanlane, kes saatis surma ühe oma traditsioonilistest vaenlastest apatšidest, pandi kuueks päevaks rangesse isolatsiooni puhastuma. Sel ajal ei tohtinud ta puudutada liha ega soola, vaadata tuld ega kedagi kõnetada. Ta elas üksinda metsas, kus teda teenis vana naine, kes tõi kesist toitu,“ kirjutab kultuuriloolane Frazer. Vanale naisele enam süü-saast külge ei hakanud ─ või siis polnud tema kaotusest kahju. Naisterahva ealine immuunsuspiir kehtib tänapäevani katoliku preestri majapidajanna nõutava alamvanusega 40─45 aastat.

Taasiseseisvunud Eesti alustas noorte meeste esiletõusuga. Et neil kogemusi nappis, sellest räägib Kiur Aarma ja Raimo Jõeranna pooldokumentaalfilm „Rodeo“ (2018). Samal ajal tõrjuti vanad üldse, aga vanad naised eriti, ühiskondliku huvi äärealale (jaanuaris 1993 Toompeal, pensionäride kolmepäevasel protestimiitingul käratas eakas venelanna sotsiaalminister Lauristinile, et käib kolmandat päeva söömata, ja märtsis 1994 kogunes riigikogu ette eakate meeleavaldus loosungiga „Isamaa – miks tapad mind näljaga?").

Kas selles „kukk või kana, noor või vana“ - hierarhias täheldub mingit muutust või nihet? Võib-olla vaid see, et noorte meeste kõrval hõivavad aina rohkem otsustajapositsioone noored naised. Nelli Kalikova nendib aastal 2018: „Meil ametnikud paljunevad nagu mikroobid. Tibide horde, kes klõbistavad arvuti taga ja jagavad eluvõõraid korraldusi, ei koonda keegi. Nad on ja jäävad.“ Ning väljasurevate eikinestorite asemele tulevad erakondade noortekogudest uued poisid ja tüdrukud ─ riigijuhid. Pensionäridest elab 46,6% vaesuspiiril või allpool.

Ühiskonna moodustavad alati keegid ja mittekeegid. Bütsantsi keisririigis ei püütud mitte vaeseid rikkamaks teha, vaid saadi vaesusest aru kui alati allesjäävast paratamatusest, mida riik peab oma poliitikasse sisse planeerima. Mõisteti, et vaesust ei saa välja ravida, et selle ravi saab olla üksnes palliatiivne. Eesti vabariigi homset kavandades aga üldse ei arvestata vaesuse konstanti, vaesus ei figureeri meie riigi valemis isegi mitte muutujana. Rehnung tehakse ilma selle näitajata. Just nagu homme mittekeegeid enam ei oleks.

15 KOMMENTAARI

n
Noki. täna, 13:26
Tõesti, keegi kuskil kunagi rääkis, räägib, hakkab rääkima, kuid üks Rootsi tütarlaps pani puuga poliitikutele, ärikatele ja muidu juurakatele, et mit...
(loe edasi)
v
vanad naised 10. oktoober 2019, 19:31
Vanade naiste eemaletõrjumine on vale. Nemad on ju suured-tähtsad mehed üles kasvatand! Kahjuks on meil praegu noorusekultus. Maaim kuulub noortele, t...
(loe edasi)
Loe kõiki (15)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee