Eesti uudised

TÄITSA TÜKKIDEKS: Tartust kaob kasutuseta raudtee ja neli ülesõidukohta (41)

Asso Ladva, 29. september 2019, 18:09
KÕIGE KADUVA TEED: Tartu tänavatelt kaob korraga neli raudteeülesõidukohta.Foto: Aldo Luud
„Sadamaraudtee ülesvõtmisega kaovad viimaks raudteeülesõidukohad Turu, Sõbra, Tähe ja Võru tänavalt ning me saame korrastada nende asfaltkatte. Raudtee koridor jääb transpordimaaks ja kunagi ehitatakse sinna tänav,“ tunneb Tartu abilinnapea Reno Laidre heameelt, et viimaks kaob linna poolitanud ja viimati aasta eest rongi näinud raudteelõik.

Eesti Raudtee pressiesindaja Monika Kaljusaar vaatab dokumentidest järgi ja teatab, et viimati liikus rong Tamme staadioni lähistelt kuni vana keskkatlamajani kulgenud raudteel eelmise aasta juunis. Kuigi kaugem ots sellest lõigust võeti tükkideks juba mõned aastad tagasi, siis nüüd kaovad rööpad ja liiprid ka järele jäänud kolmelt kilomeetrilt. „Antud raudteede likvideerimistega muutub liiklus elanikele nii kergliiklus- kui ka sõiduteedel sujuvamaks ja väheneb mürareostus,“ ütleb Eesti Raudtee teejärelevalve juht Rein Ljäkin.

Ühendab Ropka silda

Juba aastate eest kavandas Tartu sama raudtee kohale uut tänavat. See oleks alanud Riia ja Vaksali tänava nurgalt ning kulgenud kuni Emajõeni. Laidre sõnul sõltub kava realiseerimine sellest, kuidas kulgeb Ropka silla kavandamine.

„Kui selle keskkonnamõjude hindamine kulgeb ladusalt, siis saab tänav valmis ilmselt kiiremini,“ räägib ta. „Kui aga asi läheb keeruliseks, siis tuleb tänav sadamaraudtee kohale ka pikema aja jooksul.“ Kõik see on aga kaugema tuleviku muusika, sest esmalt on tarvis seni raudtee all olnud maa saada linna valdusse. „See on reformimata riigimaa, mida Eesti Raudtee kasutas hoonestusõiguse alusel,“ selgitab Laidre.

Ühe versioonina on välja pakutud, et kuni sadamaraudtee kohale tänavat planeeritakse, võiks see varsti siledaks lükatud lai rada olla jalgratturite kasutuses. Laidre sõnul on see  üks võimalikke variante, kuid ei luba siiski midagi. Küll on kindel, et igale Tartusse kavandatavale või korrastavale tänavale tehakse kergliiklustee. „See on Tartu linna selge eelistus tagada võimalused jalgrattaga liikumiseks,“ sõnab ta. „Seda võib näha kasvõi praegu remondis olevatel Ülikooli ja Vanemuise tänaval. Kui sadamaraudteele rajatakse tänav, siis see tuleb samamoodi kergliiklusteega.“

Turu tänav sirgeks

Tänu raudtee kadumisele saab Tartu linn jätkata läbirääkimisi jäätmekäitlusfirmaga Kuusakoski, mille hooned ja laoplats asusid raudtee ääres ning ümber mille teeb Turu tänav kummalise jõnksu. Asja tegi keeruliseks veel tänavaga ristuv raudtee ja vastiku nurga all Turu tänavale suubuv Teguri tänav. Nüüd avaneb võimalus ehitada kogu ristmik lihtsaks ja loogiliseks.

„Mullu pidasime Kuusakoskiga aktiivselt läbirääkimisi, aga pärast raudtee kadumist tuleb need jälle üles soojendada,“ ütleb Laidre. „Peame jõudma sellisele tulemusele, kus nii avalikud kui ka erasektori huvid oleksid tasakaalus. Kuusakoskile oleme pakkunud uueks asukohaks krunti Turu tänava ääres, jäätmekeskuse lähedal.“

Servapidi ulatub Turu tänava joonele välja teinegi vanametalli kokku ostev firma Tolmets, kuid see kolib Laidre teadmise järgi varsti juba uude asukohta.

Sadamaraudtee ülesvõtmist alustas OÜ Leonhard Weiss Emajõe poolsest otsast ning pärast liiprite ja rööbaste ülesvõtmist tasandatakse maa. Senised raudtee ületuskohad asfalteeritakse, kõik see kokku maksab ligikaudu 150 000 eurot. Lisaks korrastab Eesti Raudtee septembrikuus Aardla tänava raudteeülesõidukohta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee