Poliitika

Ka Yana Toom polnud Brüsseli keelatud reklaamist teadlik (28)

Marvel Riik, 10. september 2019, 14:57
Yana Toom.Foto: Priit Simson / Ekspress Meedia
Sarnaselt Reformierakonna endisele esimehele Andrus Ansipile, pole Keskerakonna europoliitik Yana Toom tasuma keelatud annetust summas 11,35 eurot. Eurovalimiste virvarris läks Kesk- ja Reformierakonda ühendav Brüsseli ALDE fraktsioon liialt hoogu ning tegi oma Eesti esinumbritele keelatud reklaami, kui levitas sotsiaalmeedias nende kandidatuuri toetavaid postitusi.

Toomi ütles kirjas erakondade rahastamise järelevalve komisjonile (ERJK), et ta, sarnaselt Ansipile, ei olnud sotsiaalmeedias ringlevast reklaamist teadlik. „Ma ei ole Teie järelpärimises nimetatud reklaami eest tasunud mitte kellelgi, ei ALDEle, ei Keskerakonnale, ega mõnele reklaamiagentuurile,“ teatas Keskerakonna poliitik, kes sai reklaamis teada ERJK päringu kaudu.

ALDE ABIKÄSI: Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon uurib, kas Reformi- ja Keskerakonna tipp-poliitikud Andrus Ansip ja Yana Toom on saanud Brüsselist keelatud abi.Foto: Kollaaž/Facebook

Samal teemal

Täpsemaid selgitusi sai Toom ALDE kommunikatsioonijuhilt Didrik de Schaetzenilt, kes nentis, et reklaam oli nende initsiatiiv ning seda ei pidanud Eesti auditoorium, kus seda oleks võidud kvalifitseerida valimisreklaamina. „Inimliku eksituse või tehnilise vea tõttu aga levis see reklaam ka Eestis, Didrik de Schaetzeni sõnul „paar tundi“ ning ALDE on Keskerakonna (minu nime ja fotoga reklaami) eest tasunud 11,33 eurot,“ selgitas Toom. „Seejuures ei teavitanud ALDE mind ega Keskerakonda reklaami avaldamisest enne ega pärast selle avaldamist.“

Toom lõpetas oma kirja aga kriitikanoolega ERJK suunal. „Omalt poolt aga ei saa jätta lisamata, kui väga mind häirib see, kui lihtsalt võib ühte poliitikut „ette võtta“ ning nõuda tegemata vigade parandamist,“ pahandas poliitik. „Kui praeguses olukorras on tegemist puhtal kujul ALDE eksimusega, siis kujutame ette olukorra, kui keegi teeb midagi sellist pahatahtlikult: avaldab konkurendi eest ja tema nimel reklaame. Kuidas selgitab ERJK sellistel puhkudel süüdlase välja? Kuidas on see „hall ala“ reglementeeritud? Mis sanktsioone rakendatakse?“

Õhtuleht kirjutas paar nädalat tagasi, et ERJK uurib nii Andrus Ansipi kui ka Yana Toomi eurovalimiste reklaame. Mai keskpaigas, kui Euroopa Parlamendi valimisteni oli jäänud kümmekond päeva, ringles Facebookis kaks reklaami, mis püüdsid sisu kõrvalt veelgi rohkem tähelepanu oma sponsori tõttu. Ühel reklaamil kujutati Reformierakonna endist esimeest ja toonast Euroopa Komisjoni liiget Andrus Ansipit ning teisel Keskerakonna Euroopa Parlamendi liiget Yana Toomi. Mõlemad poliitikud ja nende erakonnad kuuluvad Euroopa tasandil ALDE fraktsiooni (mis alates juunikuust kannab nime Uuenev Euroopa), mis ühendab liberaalseid ja tsentristlikke poliitjõude.

Neli kuud hiljem võttis ERJK selle päringu päevakorda ning otsustas teha järelepärimise Ansipile ja Toomile, kuna vastavalt Euroopa tasandi erakondade rahastamist reguleerivale põhimäärusele on keelatud Euroopa Liidu üldeelarvest või muudest allikatest rahastada liikmesriikide erakondi või kandidaate.

„Meie jaoks jäi ohukohaks see, et reklaamides on viidatudsellele, et need on ALDE poolt tasutud,“ selgitas komisjoni otsust ERJK esimees Liisa Oviir. „Lõpptulemus saab see olla, et nad [Toom ja Ansip] peavad reklaami ise kinni maksma. Kandidaat peab ise reklaamikulu tasuma.“

ALDE kommunikatsioonijuht Didrik de Schaetzen tunnistas Õhtulehele, et sotsiaalmeediakanalis eksiti reeglite vastu. „Euroopa tasandi poliitilised jõud võivad teha kampaaniat Euroopa tasandil, aga nad ei või teha midagi, mis annaks eelise poliitilisele jõule või nende kandidaadile liikmesriigis,“ rääkis Schaetzen.

Selgituste järgi tuli ALDE 16. mail välja initsiatiiviga tutvustada Facebookis enda erinevaid esinumbreid. Andes aga reklaamidele rahalise tõuke, et levimine oleks parem, unustati Eesti esinumbrite haardeulatusest välja jätta Maarjamaa, mis oleks takistanud eestlastel näha Toomi ja Ansipi reklaame.

Schaetzeni sõnul said Toom ja Ansip reklaami natuke üle kümne euro väärtuses: Toom 11,35 eurot ja Ansip 10,95 eurot. Õhtulehe turundusinimeste selgituste järgi tähendab see, et sotsiaalmeedias töötas paremini Toomi reklaam.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee