Juhtkiri

Juhtkiri | Martin Helme maanteeehituse võluvits (13)

ohtuleht.ee, 5. september 2019, 17:46
Foto: Rauno Vahtre
Jagatud mure on teatavasti pool muret, ja sellisena paistab rahandusminister Martin Helme mõte ehitada meie põhimaanteed neljarajaliseks ja tagatipuks teha valmis Saaremaa sildki avaliku ja erasektori koostöös tõepoolest mõistlikum kui Tallinna–Tartu maantee valmimine jupikaupa, sest riigil pole enamaks vahendeid. PPP või averuse nime all tuntud lahenduse puhul ehitaks erasektor ning riik maksaks 25–30 aasta jooksul liisingut.

Miks riik ise laenu ei võta? Kui minnaksegi Euroopa eelarvereeglitega vastuollu, siis pole ilmselt paremat võitlejat kui vähemalt sõnades Euroopa bürokraatiat ja reegleid kritiseeriv Martin Helme. Lahenduse õigusliku vormistamise küsimus kerkib aga niikuinii ka PPP puhul, sest olemuselt on tegu ikkagi võlaga. Igal juhul muudab see õõnsaks rahandusministri lubaduse, et teed ja sild võiksid valmida juba lähiaastatel – analüüsid võtavad oma aja, ja lepingute kvaliteedist sõltub, kas õnnestub vältida sama ämbrit, millesse astus omal ajal Tallinn, makstes koolide renoveerimise eest ärimeestele siiani rasvast tasu. Ettevaatamatutel poliitikutel on kerge muutuda tööriistaks tulusat diili haistvate ärihaide käes.

On aga muidki takistusi, mis võivad ehituse alguse kaugemasse tulevikku nihutada: suured taristuprojektid kohtavad tihtipeale huvigruppide ja kohalike elanike vastuseisu (eriti Saaremaa silla puhul paistab veel palju lahendamata küsimusi, hiljutine uuring lausa välistab Kesselaiu trassi); Rail Balticu samaaegne ehitus paneb ehitussektori võimekuse aga niigi proovile. Huvitav saab olema, kuidas põhjendab EKRE oma valijatele ehitusele saabuvate võõrtööliste masse, sest selge on seegi, et lisakäteta ei saa isegi siis, kui õnnestuks kõik Kalevipojad Eestisse tagasi meelitada.

Seega pole asjad sugugi nii lihtsad, kui meie teotahteline rahandusminister välja paista laseb. „Kui kõike ei jõua, tee poolgi – aga hästi“ paistab siinkohal väga sobiva soovitusena.

13 KOMMENTAARI

e
el e kt ritsa a bt asu ta.bl ogs po t.c om 7. september 2019, 00:23
1) Kui riik toodaks elektriautosid ja jagaks neid kodanikele omahinnaga siis Eesti igal aastal saaks rikkamaks 10 miljardi euro võrra. 2)Kui riik tood...
(loe edasi)
k
kustutatud 6. september 2019, 13:27
Pankrotimeister on leidnud neljareliste teede väljaehitamiseks kõige kallima meetodi. Buratino lo.llidemaal.
Loe kõiki (13)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee