Maailm

LIBA-PARMESAN: itaallased kurdavad, et õige juustuga konkureerivad võltsingud, teiste seas Nõo Lihavürsti snäkid (6)

Greete Kõrvits, Juhan Mellik, 30. august 2019, 17:20
Foto on illustratiivne. Foto: Aldo Luud
Itaalia väljaanne kirjutab, et maailma on vallutamas liba-parmesani laine. Võitlus juustudega, mis kannavad uhkena kõlavat nime, ent pole siiski pärit õigest piirkonnast, et tiitlit auga välja teenida, on kui Taaveti heitlus Koljatiga. Väidetavalt on Eesti Nõo Lihatööstus üks ettevõtetest, mis juustu nime teenimatult kasutab.

Itaalia juustude kuningaks tituleeritud Parmigiano Reggiano't saab valmistada vaid ühes maapiirkonnas, mis ulatub Apenniinide mäestikust Po jõeni, kirjutab Itaalia väljaanne Gazetta di Reggio. Hoolimata sellest, et õige juust on kaitstud kaubamärk, mida tunnustavad ka teised riigid, levivad nüüd üle maailma sordid, mis väidavad end olevat juustude kuningas, ent pole seda mitte.

Itaallased võitlevad libajuustu vastu kõikjal, isegi maakera teises otsas Uus-Meremaal, kus parmesani sildi all müüb sugugi mitte õiget juustu suurettevõte Kraft, kes üritab oma tootele saada ka ametlikku pitserit. Kraft on küll juustu- ja juustulaadsete toodete poolest tuntud, ent õiget Parmigiano Reggiano't nad ekspertide sõnul ei tooda. Megakorporatsioon aga järele ei anna.

Nicola Bertinelli, Parmigiano Reggiano juustukonsortsiumi direktor selgitab, et nende silmis on tarbijate heaks juustu õige päritolu kaitsmine püha. Väiketootjatel, kes parmesani valmistavad, pole lihtne  hiigelettevõtetega rinda pista. „Võitluses hiiglastega on konsortsium alati ja jääb alati Taaveti kõrvale,“ lubab Bertinelli.

Parmesaniäri tõi möödunud aastal sisse 2,4 miljardit eurot kasumit. Väidetavalt läheb suur osa sissetulnud rahast just n-ö brändi kaitsmise ja autentsuse säilitamise peale, samuti võltsingutele jälile saamisele. Viimastega tegelebki eelmainitud juustukaitse konsortsium, jälgides kullipilgul isegi asukohti, kus juustu enne pakendamist riivitakse. Viimasel ajal kogub hoogu libajuustu müümine internetis. Erilist peavalu tekitavad libatooted Hiinas, kus silt „Made in Italy“ ehk „Valmistatud Itaalias“ on eriti hinna sees ja tarbija eriti varmas selle järgi oma valikut tegema.

Kusjuures, kui valejuustu tootja üritab Parmigiano Reggiano nimega mingeid trikke teha, näiteks üht tähte muuta vms, ei lähe see läbi ega vabasta tootjat vastutusest.

Itaaliakeelse artikli juures on ka interaktiivne kaart, milles on ära toodud mõned näited toodetest, mida õigeks ei saa pidada. Kaardilt leiab ka Eesti, täpsemalt Nõo lihatööstuse toote Snäkk Parmigiano-Reggiano juustuga.

Nõo Lihatööstuse müügi- ja turundusjuht Simmo Kruustük ütleb, et nad tegelesid probleemiga juba mitme aasta eest, kui itaallased läbi Veterinaar- ja Toiduameti nende poole pöördusid. Tookord pidi firma muutma Parmesani snäki nime kandva toote Parmigiano-Reggiano juustuga snäkiks.

„Saatsime neile ka pilte juustukeradest koos nimedega,“ mäletab Kruustük. „Ju nad jäid sellega rahule.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee