Juhtkiri

Juhtkiri | Võitlus kräpiga on jõudnud Euroopasse (3)

ohtuleht.ee, 26. juuni 2019, 17:59
Foto: Tiina Kõrtsini
Euroopa Komisjoni analüüs, mille järgi lõviosa sarnases pakendis toidukaupadest ei erine märkimisväärselt ka koostiselt, ja kui kvaliteedierinevusi ongi, siis need ei jookse Ida- ja Lääne-Euroopa piiri pidi, võiks anda kinnituse, et kui jutud Euroopas valitsevast nn toidurassismist pole suisa lausvale, siis on need vähemalt tugevalt ülepaisutatud.

Iseasi, kas paberile mustvalgelt kirjutatu veenab ka seda tarbijat, kelle meelest saab välismaal elava sugulase juures riideid pestes pesu puhtam, karastusjook maitseb kuidagi magusamalt ja kohvil on kohe teine lõhn juures.

Nurisemiseks põhjust jagub, sest möönab ju komisjon isegi, et uuring ei ole tegelikult piisav, kuna 128 testitud toodet on vaid käputäis sellest, mida Euroopa Liidu liikmesriikide lookas kaubariiulitelt leida võib. Olgugi et meil pole mingit põhjust kahtlustada, et uurijad lähtusid kaubavalikul sellest, mis annaks ilusaima tulemuse – meenutagem riigikontrolli avastust, et kohalikud kontrollorganid eelistasid taimekaitsevahendite jääke otsida pigem kodumaisest mahetoodangust kui enimostetud importviljadelt –, tekivad skeptikutel just sellised küsimused.

Nende rõõmuks võib tõdeda, et Euroopa-ülene võitlus tarbijaid eksitava analoogtoiduga ei piirdu vaid üksiku analüüsiga, vaid kräpimüüjaid alles hakatakse pihtide vahele võtma. Selleks eraldatakse 1,3 miljonit eurot tarbijakaitse organisatsioonidele, mis peaksid toidukaupade kontrolli senisest tõsisemalt ette võtma. Suurem võimalus petuskeemidega vahele jäämiseks võiks toidutootjaid niigi sundida reeglitest hoolsamalt kinni pidama, ent samavõrra oluline on, et karistusedki saaksid sellised, et ostja haneks tõmbamine ei tasuks end mingil juhul ära.

Ostja ei pea seejuures ametkondade tegutsemist ootama jääma – et ikka oma silm ja maitsemeeled on kuningas, võib ebakvaliteetse kauba riiulile jätta ja seda tulekski teha. Nii ei saa tootjail olla enam mingeid illusioone, et osa tarbijaist eelistabki kehvema koostisega kaupa.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee