Õhtulehe spordiblogi

Henry Lääne | Mäkinenil on õigus: FIA valmistas pettumust 

Henry Lääne, 24. juuni 2019, 22:50
Tommi Mäkinen.Foto: OLI SCARFF/AFP
Eestlastele niivõrd valusalt lõppenud Sardiinia MM-etapp varjutas autoralli tulevikusuundi näitavat Rahvusvahelise autoliidu (FIA) kongressi. 

Sardiinia rallipargis liikusid kuuldused, et FIA nõukogu avalikustab 2020. aasta esialgse võistluskalendri. Sealjuures pidid paika saama hooaja kuue esimese etapi toimumisajad. Graafiku vastuvõtmine lükati aga edasi.

Küll märkis FIA, et kongressi toimumise ja juuni lõpu vahelisel ajal kaalutakse rallide roteerumist. Teisisõnu ei tasu imestada, kui näiteks järgmisel aastal jääb Mehhiko ralli ära, aga 2021 sõidetakse Põhja-Ameerikas taas.

Poleks teps mitte ime, kui rotatsiooni kasutamine puudutab eelkõige kaugel sõidetavaid võistlusi. Põhjus on lihtne: autode, inimeste ja vajaliku tehnika transportimine piltlikult öeldes seitse maa ja mere taha on väga kulukas lõbu.

Õhtuleht on sel hooajal vestelnud mitme tiimi pealikuga, kes on avaldanud muret oma võistkonna eelarve pärast. Näiteks M-Sport loeb ju vaat et igat senti, kuid ka tehasetiimid ei saa rahaga priisata. Mõned bossid on öelnud, et 14 MM-rallit ühe hooaja jooksul on maksimaalne arv. Hyundai juhi Andrea Adamo hinnangul jookseb etappide piirmäär tosina juures vastu seina.

Tuleb loota, et FIA peab kalendrit koostades ja eelkõige võistluste arvu silmas pidades meeskondade arvamust tähtsaimal kohal. MM-sari püsib ju hea tervise juures vaid tiimide olemasolul.

Seega tundub praegu tõenäoline, et ka uuel hooajal ootavad meid ees 14 etappi. Lisarallide kavva võtmine oleks mõeldav, kui mingil moel suudetakse kinni maksta näiteks kaugetele võistlustele kuluvad logistikatasud. Või vähendatakse taas testipäevi – käesolevaks aastaks kukkus vastav number 55 pealt 42le, mis M-Spordi näitel säästab neile ligikaudu pool miljonit eurot.

On ka kolmas võimalus raha säästa. Teha rohkem ühendatud võistlusi ehk rallikaravan ei läheks pärast ühe ralli lõppu kodubaasi, vaid liigub järgmisele etapile. Tänavu pandi ühte patta Argentiina ja Tšiili ning Portugal ja Sardiinia. Kas neid samme lisarallide kaasamiseks aga ka astutakse, pole praegu selge.

Rõõmusõnum eestlastele

Kongress edastas ka ühe Eesti rallispordi jaoks hea uudise. Juunior WRC-sari, kus on tänavu võistelnud nii Ken Torn kui ka Roland Poom, jätkub 2020 ja 2021 M-Spordi kätes.

Ott Tänaku karjääris nii tähtsal kohal olev tiim toetab koos rehvitootja Pirelliga noorteprogramme Soomes, Suurbritannias, Itaalia ja Eestis, mis annavad võimaluse andekatel pilootidel MM-sarja jõuda. Näiteks tänavu saab Estonian Junior Challenge'i, mille etapid sõidetakse Maarjamaa meistrivõistlustel, võitja 90 000 eurot, millest kolmandiku paneb välja M-Sport, kolmandiku Pirelli ja kolmandiku sarja toetajad. Summa ei kata küll kõiki JWRCs osalemise kulusid, kuid on meeletuks tõukeks.

Suurima põnevusega oodati FIA kongressilt uudiseid ralliautode loodussõbralikemaks muutumise kohta. On ju nii Hyundai kui ka Citroen välja käinud veksli, et kui MM-sari ei võta kasutusele hübriidtehnoloogiat, lasevad nemad jalga.

Hyundai ja Citroen kuulsid Pariisist rõõmustavaid sõnumeid, ehkki tõele au andes polnud nõukogu otsus hübriididele „jah“ öelda põrmugi üllatav. Kuigi täpselt rohelisematest ralliautodest ei räägitud, küll öeldi välja lõppeesmärk – et masinad töötaksid linnades vaid elektri jõul ja saaksid lühikestel publikukatsetel lisavõimu.

Ent üldiselt jäi hübriidautode osas õhku palju küsimusi. „Milline tehnoloogia MM-sarja ikkagi tuleb ja millised reeglid kehtestatakse? Meeskondadel pole sellest õrna aimugi,“ põrutas Toyota boss Tommi Mäkinen portaalile Rallit.fi. „Kongressi otsus ei ütle meile tegelikult midagi.“

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee