Maailm

Algselt ilmunud 17. juunil

Suurbritannia keelas negatiivseid soostereotüüpe kujutavad reklaamid, esimestena said keelu Volkswagen ja Philadelphia toorjuust (26)

Toimetas Greete Kõrvits, 14. august 2019, 19:49
Asi pole selles, justkui ei tohi emasid enam mähkmereklaamides üldse näidata, vaid et isa ei tohi esitleda lapse eest hoolitsemisel asjatundmatu või ebavajalikuna. Selline pilt on positiivne näideFoto: Vida Press
Suurbritannias kehtima hakanud reklaamikeeld ei luba reklaamides esitada halvustavaid soostereotüüpe nagu mähkmete vahetamisel oskamatu isa või autojuhtimisel käpardlik naisterahvas. Augustis said kaks reklaami ka eetrikeelu. Eestis kehtib analoogne keeld juba varasemast.

Suurbritannia Reklaamistandardite Amet, kes keeldusid kehtestab, osutab sellele, et mõni viis, kuidas mehi või naisi reklaamides esitletakse, võib tekitada valearusaamu sellest, milliselt mehed ja naised päriselt käituvad või milleks tegelikult võimelised on. Eriti mõjutavad sellised pildid lapsi, kes võivad hakata arvama, et nad lihtsalt loomupäraselt ei oskagi mingeid asju teha ning see võib omakorda mõjutada nende valikuid tulevases elus.

Nüüd augustis langesid esimesena uue keelu alla autotootja Volkswagen ning Philadelphia toorjuust. Elektriauto reklaam kujutab mehi tegemas kangelaslikke ja ennastületavaid tegusid: kõrgmäestikus matkamine (tõsi küll, koos naisega), astronaudid avakosmoses, proteesiga sportlane sooritab kaugushüpet... Kuidas aga esitleb reklaam naise saavutusi? Naine istub pargis ja loeb raamatut, lapsekäru kõrval. Iseenesest ei peaks selline pildike üksi keelu vastu minema, kuid paistab, et ilmselt on probleemiks võrdlus meeste jõuvõtete ja naise vaikelu vahel.

Vastuolu Philadelphia reklaamis on selgem näide soostereotüüpsest mõtlemisest, mida keeld puudutab. Ringleva serveerimislauaga restorani külastavad isad on niivõrd saamatud ja toorjuustust võlutud, et asetavad oma lapsed konveierile. „Ärme emmele räägi!“ ütleb üks beebit liualt päästev isa.

Mõlema reklaami kohta sai amet vaatajatelt kaebusi, mistõttu otsustas reageerida ja nende näitamise lõpetada. Philadelphia kohta tuli televaatajatelt 125 avaldust. Toorjuustutootja on keelust nördinud. Volkswageni reklaam nii suurt pahameelt ei põhjustanud, kaebajaid oli kolm.

Reklaame saad vaadata siin:

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee