varemgi on püütud hiisi hävitada/ 14. juuni 2019 10:08
Tegemist on ehk organiseeritud kuritegevusega, mis mõne inimese teadmatust ja ahnust hiite lõhkumiseks ära kasutab, õigustab ja õhutab. Teo ja tagajärje seosed kehtivad ikka, mis teed teed endale, hiite kaitsjate ründamine siin ei aita.
Hiis pole ainult puud, vaid ka koht, kus meie esivanemad on käinud mitmete põlvkondade vältel ja see on kirjas kirjalikus pärandis.
Teadmiseks,et eestlased on vanim paikne rahvas Euroopas.
Seega on hiied ka meie kultuuri pärand. Omakorda teeb see meie kultuuripärandi üheks vanimaks Euroopas. Kas ei ole soovi lasta ka oma lastel seda näha ja, kui nad soovivad, osa saada oma esivanemate pärandist?
1000 aastasse mahub u 30 põlvkonda ja meie kultuur on 10.000 a vana.
Rootslased, norrakad on uhked viikingitest esivanematest põlvnemise üle. Meie kultuur on vanem.
Ilusas suurte ja vanade puudega metsas või mõisapargis on kahtlemata mõnus ja hea jalutada. Hing puhkab ning stress väheneb, keegi ei vaidlegi selle vastu. Küll aga tekib küsimus, kes selle nö "kinni peab maksma"? Eraomanik ei pea seda teenust oma taskust kinni maksma ja kõigile pakuma. Kui tahetakse et hiiekohad/põlismetsad säilik, siis peaks riik need üles ostma. eraomaniku kraesse ei ole õige seda nö avalikku teenust lükata.
Tegemist on ajaloolise, põlise hiiega, mida mitu põlvkonda on pühaks pidamas käinud. 19. sajandi mõisakaardil on hiiemetsas asuva kõrgendiku kohale märgitud Ije mäggi. Riik võiks hiiepaikade kaardi hiiepaik.ee lehelt tagasi maa-ameti ja metsaregistri kaardile kanda.
Eriti kevadise linnurahu ajal on hiiemets vägagi tegelik ja päris, sugugi mitte vähem kui pühakirja raiutud lõunamaise päritoluga lood.
mina ostsin 20 a tagasi 7 ha metsa milles ma ise ka ei käi segamas . Seal elavad linnud loomad kogu ümbritsev mets mitmekümne km raadiuses on maha võetud. Metsavargad on sisuliselt välja surnud nii-et igaüks saab oma panuse anda ostes metsa ja lastes sellel olla.
on meil suuresti tehislikud, inimeste endi väljamõeldis. Kuid antud juhul oleks olnud vajalik ettemääratlus, millal kuskil tohib metsa teha. Oleks ette teada, et seal võetakse aastal 2057 maha vanemad kui 60-aastased puud, siis poleks keegi saanud nüüd ühtki puud saagida. Kuid siia alla ei käi murtud ja haiged puud. Nii saab ka metsa puhastada. Meil aga lokkab omavoli ning nn eraomanike üle pole mingit võimu.
Omanik tahtis hiit restaureerida. Kui torm ikka vanad hiiekuused maha murrab, siis plats lagedaks ja istutad uue hiie. Tahame ju 100 aasta pärast ka 100 aastast hiit külastada, siis ei jäägi muud üle kui mädanevad puud maha võtta.
Ütleme nii, et eestlane on teel sinna, kus osatakse nautida täiesti kodustamata loodust. Muru osas juba esimesed muutused olemas. Mujal maailmas muidugi juba aastaid tagasi aga eks me selline ääremaa ju olemegi.
Artiklis ilusti toodud kogu selle "pühaduse" absurd. Vanad mädanevad puud mis on liiga pühad et neid saelauaks teha seisavad niikaua kuni tuleb pühadusest mittehooliv torm ja need mädanenud pühadused maha murrab. Asemele kasvab püha lepavõsa, milles on ka pühadel taarausklikel üsna raske ukerdada.