Eesti uudised

Mõned lõhutud rattakorvid ei riku korraldajate rõõmu

ÜLEKOORMUS TARTUS: elektrirataste ootamatu populaarsus koormab rattaringluse tarkvara (19)

Asso Ladva, 12. juuni 2019, 18:04
KORVID KÜLJEST: Enim on tartlased osanud lõhkuda vastsete elektrirataste korve, ülejäänus peavad rattad vastu. Asso Ladva
„Rõõm on endiselt suurem kui murekiht. Mitte miski ei ennustanud Tartu rattaringlusele sellist kasutajate hulka, me ei olnud selleks valmis,“ ütleb Tartu linnatranspordi juhataja Roman Meeksa ausalt Tartu rattaringluse esimeste päevade kohta.

Mõne päevaga on rattaringluse hästi äratuntavad rattad vallutanud kogu linna. Pole vist linnaosa, kus mõne minuti jooksul ei silmaks liikumas mõnd ühiskasutuseks mõeldud ratast. Kohad, kus need rattad peaksid sõitjaid ootama, on reeglina tühjad.

Korvid küljest

Samal teemal

„Ma ei tea, kas inimesed tahavad testida ennast või ratast, aga palju on olnud korvide lõhkumisi,“ kirjeldab Roman Meeksa üldiselt eduka ettevõtmise üht varjukülge. „Ometigi on suures selges kirjas sellesama rattakorvi sees reeglid olemas: korvi panna maksimaalselt 20 kilo koormat, inimeste ja loomade vedamine korvis on keelatud.“

Korvi purunemised ongi peamine põhjus, mis mõned rattad on rivist välja langenud. Meeksa paneb kasutajatele südamele: „Rattaringlus on Tartu linna ettevõtmine ja rajatud kõigi tartlaste raha eest. Kui keegi midagi lõhub, siis ta lõhub põhimõtteliselt iseenda vara.“

Kes rattaga väga julmalt ringi käib, sellelt võib raad nõuda kuni 2500 euro suurust hüvitist ja tema juurdepääs rattaringlusele pannakse kinni. Tartu rae teatel on esimesed väärkasutuse juhtumid juba menetluses.

Registreerimisel hakkas süsteem täpitähtede peale tõrkuma, kuid Meeksa sõnul sai see probleem lahendatud. Tavakasutajat ärritavate süsteemi kokkujooksmiste, äppide kohatise toppamise ja muude tarkvaraliste probleemide põhjus on korraldajatele tegelikult rõõmustav: kasutajaid on palju, mingil hetkel lihtsalt liiga palju.

„Meie eesmärk on nõudlusele vastu tulla ja selles mõttes oleme hetkel töödega veidi jännis,“ sõnab Meeksa. „Oleme inimesi juba juurde palganud, õpetame neid välja ja varsti saame ka paremini hakkama. Palun inimestel natuke kannatust varuda.“

Esimesed hooletud saavad ka karistuse kätte. Nimelt on ratta maksimaalseks kasutusajaks sätitud viis tundi. Selle aja ületamisel nõutakse 80 euro suurust hilinemistasu. Meeksa sõnul hakatakse neil päevil esimesi nõudeid välja saatma ja paraku on neid mitukümmend. „Ainult avamispäeval andsime hilinemised andeks.“ 

Loksub paika

Hilinemise vältimiseks soovitab Meeksa olla hoolikas ratast hoidlasse tagastades – see tuleb korralikult dokki kinnitada, siis läheb too kasutaja nimelt maha. Kui hoidlas ei ole ruumi, võib ratta jätta doki vahetusse lähedusse.

„Kui ratas jätta kohe hoidla kõrvale või teiste rataste vahele, siis tuleb ratta tabloolt jälgida, et see loeks end tagastatuks,“ ütleb Meeksa õpetussõnu. „Igal rattal on kaasas trosslukk ja sellega tuleb ratas kas millegi külge kinnitada või lukk läbi kodarate panna. Muidu võib keegi teine seda kasutada, kuid ratas võib olla veel teie nimel ja vastutab viimane kasutaja.“

„Rattaringlus on üles ehitatud ja hinnastatud kui ühistranspordi osa,“ jätkab Meeksa. „Kui lõbusõidud välja arvata, siis rattaringluse transpordi osa töötab kui õlitatult. Aga me ei saa lõbusõite välja arvata ja tegelikult on ka see positiivne, sest igasugune liikumine tagab rahva tervise.“

Meeksa tunnistab, et rattaringluse korraldajad olid liialt optimistlikud: juuni alguses lõpetavad koolid ja noortel on palju vaba aega, tasuta juurdepääs ahvatleb kõiki ning ilmadki on rattasõiduks olnud väga sobivad. Nii ongi paljud kasutanud ratast mitte niivõrd praktilistel eesmärkidel ühest punktist teise jõudmiseks, vaid Tartu avastamiseks või lihtsalt aja veetmiseks.

19 KOMMENTAARI

e
ettepanek 13. juuni 2019, 10:23
pange ratta number suurelt tagumise poritiiva külgedele, saaks paremini vandaale tuvastada.
a
Arvamus 13. juuni 2019, 10:10
Lastele lõbusõiduks laenutage ikka lõbustuspargis, rattaringluse rattad peaksid olema ikka autostumise vastu ja rattaga liikumise populariseerimiseks.
Loe kõiki (19)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee