Juhtkiri

Juhtkiri | Aktivistide entusiasm paneb rattad käima 

ohtuleht.ee, 12. juuni 2019, 17:03
Oodatust viis korda suurem huvi renditavate rataste vastu kinnitab: Tartu osutus õigeks kohaks, kus rattaringlusega Eestis suurejooneliselt algust teha. Ringlus läks käima eelmisel laupäeval ning esimeste päevadega vurasid tartlased 510 elektrijalgratta ja 240 tavalise jalgrattaga kahe maakera tiiru jagu kilomeetreid maha.

Muidugi ei sujunud sellise kasutusmahu juures kõik päris ilma probleemideta: serverite ajutise ülekoormuse tõttu jäi nii mõnigi inimene parkimiskohast ratta võtmisega hätta, teisel juhul polnudki aga midagi võtta, sest parklad olid sõidumasinatest tühjad või juba tunde teel olnud elektrirattad vajasid laadimispausi. Tehnilistest viperdustest – näiteks Igor Gräzinile valimiste ajal palju tuska valmistanud nn täpineedus ei võimaldanud algselt kasutajakontot avada neil, kel on nimes täpitäht – saadi kiiresti jagu, ent rohkem kohanemisaega vajavad inimesed.

Et ühisvara lõhkumisega tehakse kahju iseendalegi, ja sama võib kehtida joobes peaga ratta selga istumise korral, on enamikule meist niigi selge, ent mõni kodanik vajab nähtavasti järeleaitamistundi näiteks ratta tahtliku lõhkumise eest esitatava arve kujul. Igasugustest probleemidest teavitajad aitavad aga jõudsalt kaasa sellele, et edaspidi oleks kõigil soovijatel veelgi mugavam ratast rentida.

Kaugemas tulevikus ei pruugi see väljenduda ainuüksi teenuse kasutajasõbralikkuses, vaid isegi selles, milline näeb välja linnapilt – kui palju on kergliiklusteid, kuidas liigub ühistransport, kas linna piirile kerkib suuri autoparklaid, sest mugavam on hoopis rattaga edasi sõita jne. Nii ei tasu teistel linnadel päris kohe tormata sarnast rattarendisüsteemi juurutama, vaid Tartu kogemusega targu põhjalikumalt tutvuda.

Muide – ka õppetund, kuidas rattaringlusega mitte algust teha, on meil samuti varnast võtta, sest Tallinna tänavapildis figureerinud rendirattad kadusid sealt paari aastaga. Ent senistest vigadest õppides ja projekti aktiivsete eestvedajate olemasolul pole ühtegi põhjust, miks ei võiks pealinnaski sarnaselt heade mõtete linnaga rendirattad sadade kaupa uuesti vurama hakata. Veelgi enam – võimalus ise valida oma liikumistrajektoor võib panna tasuta kasutatavaid rattaid eelistama piletitasuta bussidelegi.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee