Juhtkiri

Juhtkiri | Õnnetused risubussidega on aja küsimus (2)

Ohtuleht.ee, 16. mai 2019, 16:55
Süda jätaks paar lööki vahele igal lapsevanemal, kui selgub, et tema last ja lasteaiakaaslasi pealinna loomaaeda vedama pidanud ekskursioonibuss on süttinud.

Bussipõleng Raplas oli küll õnnelik õnnetus – hullema hoidsid ära nii bussijuhi kui ka lasteaiaõpetajate kiire ja asjalik käitumine laste sõidukist väljaaitamisel, mistõttu ükski laps viga ei saanud –, kuid loomulikult olnuks parem kui vaatepilt põlevast bussist, millest foto- ja videokaadridki mõjusid ehmatavalt, jäänuks mudilastel hoopis nägemata. Vajame kindlustunnet, et selliseid õnnetusi enam ei korduks.

Esmalt tuleb loomulikult välja selgitada konkreetse õnnetusjuhtumi asjaolud. Bussiettevõtte kinnitus, et bussid käivad pidevalt tehnohoolduses ja neid kontrollitakse regulaarselt, võib tähendada, et selle ettevõtte busside tehnilise seisukorraga tõepoolest ongi kõik hästi ja inimlikust hooletusest seekord süüd otsida ei tasu.

Samas teeb murelikuks, et bussipõlengust rääkinud uudiste kommentaariumid täitusid kiiresti etteheidetega, et Eestis ongi kombeks vedada lapsi risubussidega. See väide on paraku mõnel pool leidnud ka faktilist tõestust – näiteks tänavu veebruaris Harku vallas tehtud reidil tuvastati, et kaheksast kontrollitud bussist vastas nõuetele vaid kaks. Ometi ei peaks ükski laps sõitma kooli bussiga, millel on katkised turvavööd, siledaks kulunud rehvid, vigased pidurid jne.

Ohutusele vilistamist ei õigusta miski, kuid karmil hinnakonkurentsil avalikel hangetel on kahtlemata seos näiteks bussijuhtide madalate palkade ja vanemate busside liinile laskmisega. Halvimal juhul kajastub see selles, kui turvalisena tajub bussisõitu reisija. Hind on määrav ka tellimusvedude puhul – kui kord aastas klassiekskursiooni korraldavalt õpetajalt ei eeldagi keegi kompetentsi bussi tehnilise seisukorra hindamisel, küll aga on tuntav surve võimalikult odava reisi korraldamiseks, kas saabki siis ette heita, et valitakse lihtsalt odavam pakkuja?

Hea seegi, et maksu- ja tolliamet ning maanteeamet on koostanud suunised koolidele ja lasteaedadele väljasõitudeks transpordi tellimisel. Muu hulgas näevad need ette, et maksmine toimuks ülekandega ning tellija kontrolliks, et bussil on kehtiv tehnoülevaatus.

2 KOMMENTAARI

i
Isegi selles teemas 17. mai 2019, 12:33
ei saa ilma tsensuurita avaldada, ei sõimanud ju kedagi, lihtsalt selgitasin reaalset olukorda, olen penskar, endine bussijuht.
e
Ei põle 17. mai 2019, 12:31
need bussid 1 sekundiga midagi maha, ei tea juhust, kus lihtsalt süttinud bussis oleks inimesed hukkunud jne. Lihtsalt asjatundmatu artikkel. Aga jah, kõiki võiks vedada kasvõi iga päev uue bussiga, kui jõuate need kinni maksta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee