Juhtkiri

Juhtkiri | Kampaaniakulutusi tuleb hakata piirama (5)

ohtuleht.ee, 21. aprill 2019, 18:40
 Robin Roots
Kui riigikogu valimiste eel oli aktiivse valimisagitatsiooni algus silmaga nähtav, siis välireklaami keelu jõustumine Euroopa Parlamendi valimisteks eelmisel nädalal jäi enamikule täiesti märkamatuks, nagu ilmselt tänavakampaaniagi, sest majasuuruseid plakateid, mis tuli ära korjata, polnudki nii palju. Põhjus on lihtne: parlamendivalimised jätsid erakondade eelarvesse nii suure augu, et järjekordseks suurejooneliseks valimiskampaaniaks ei jagunud lihtsalt vahendeid.

Inimlikult võib muidugi mõista erakondade valmisolekut anda valimiskampaaniaks ära viimanegi sent, sest nende senine kogemus näitab, et suurimad kulutajad on ühtlasi suurimad võitjad. Pealegi on see omamoodi investeeringki: riigieelarvelise toetuse jagunemine sõltub saadud mandaatide arvust, võimule pääsemine tagab aga stabiilse sissetuleku nii mõnelegi ustavale parteilasele ja seda võib-olla isegi aastateks (ja tavaliselt pudeneb sealt ka erakonnale midagi tagasi). Ajutine võlgnikustaatus on selle kõrval tühiasi.

Teisalt on kokku üheksa miljonit eurot, mille erakonnad tänavu reklaamidele, pastakatele ja postkaartidele ära kulutasid, märkimisväärne summa, olgugi et tööd ja leiba anti nii reklaamiinimestele kui ka paljudele teistele. Selline priiskamine ei mõju vastutustundetuna mitte ainult seetõttu, et selle raha eest saanuks palju muudki teha, vaid ka seepärast, et riigijuhtidelt ootaks elementaarset majandamisoskust, sh oma erakonna rahaasjade korrashoidmist. Eriti puudutab see peaministrierakonda, sest hoolimata teadaolevast niigi kehvast rahalisest seisust ja reklaamiärimehele Paavo Pettaile äramaksmist ootavast miljonist kunagiste keelatud annetuste eest, kulutas Keskerakond erakonna ja kandidaatide isiklikku raha 2,65 miljonit eurot, mis teeb neist suurimad kulutajad.

Vähetähtis pole ka see, kust raha tuleb. Nii ei mõju ärimeeste suurustlemine, et annetuste vastu jõudsid valimisprogrammidesse mitmed olulised teemad ja punktid, hästi isegi siis, kui üldjoontes aetakse õiget asja ja annetused on avalikud. Miks hoiduvad pidevas rahanäljas erakonnad aga liikmemaksude sissenõudmisest, on seletatav vaid riigieelarveliste vahendite laekumise mugavusega. Ehk tuleks kampaaniakulude kärpimist alustada just sealt?

5 KOMMENTAARI

a
aga 22. aprill 2019, 09:47
refil raha küll pidevat ajupesu teha inimestele kes ise mõelda ei oska
k
käed on juba 21. aprill 2019, 22:34
väga sügaval maksumaksja kaukas, lõpututes kampaaniates oma koha otsijatel. Kes ja kuidas saab need sealt kätte, kui suure ilma ahvatlused siinmail ke...
(loe edasi)
Loe kõiki (5)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee