Repliik

Juhan Telgmaa | Võimuliit tõmbab Rail Balticule pidurit? (19)

Juhan Telgmaa, Eesti Rooma Klubi, 24. märts 2019, 18:34
Foto: Teet Malsroos
Olen Euroopaga heade ja kiirete ühenduste veendunud pooldaja. Aga avantüristlike ja Eesti maad ja rahvast kahjustavate lahenduste vastane. Rail Balticu projekt vajab tulevase koalitsiooni faktipõhist seisukohta.

Teatavasti on Keskerakond peale valitsejaks saamist RB nn otsetrassi tingimusteta pooldajaks hakanud, pakkudes muuhulgas minister Kadri Simsoni suu läbi ka täiesti arusaamatut mikstuuri vana raudtee kinnipanekust, Pärnu suurejoonelisest rahvusvahelisest lennujaamast ja RB uuest trassist. Aga rääkimata jääb, et RB uus trass läheb asulatest kaugelt mööda ja vahepeatused sellele peaks Eesti oma raha eest rajama, umbes 10 miljonit tükk. Pärnu lennujaamale kuluks kümneid miljoneid. See valmiks enamvähem ühel ajal RB-ga, millega saab siis tunniga Riia lennujaama sõita. Kus on loogika?

Kõige häirivam on seniste valitsuste keeldumine RB tasuvusanalüüsi erapooletust kontrollist. Kehtiva tasuvusanalüüsi lähteandmed nagu utoopilised veomahud, Venemaalt tuleva transiidi suur osakaal, mitu korda päevas Berliini väljuvad-saabuvad kiirrongid võib ju kuidagi kanda prognooside nimekirja. Aga mitte kuidagi ei ole võimalik eitada veoautode saastenormide 25-kordset „eksitust“ lähteandmetes.

Bürokraatiamasin Eestist Europarlamendini välja ei sisalda mitte mingit vastutuse-elementi hetkest, kui riigikogu 63 liiget hääletasid tagatubade käsul RB Eestile ülikahjuliku versiooni poolt. Eesti kodanike Europarlamendile saadetud petitsiooni saatus on vastutamatuse ulatuse illustratsiooniks. Vastav komitee küsis Euroopa Komisjonilt, see küsis RB rajajalt, AS RB Railit. Sealt tuli vastus, et kõik on korras ja vastus on kodanikele nähtav RB Raili kodulehel. Seal seda pole, aga seda uskus ega kontrollinud komisjon, komisjoni juttu uskus petitsioonide komitee ja nii jäigi. Pöörduti ka kontrollikotta, kuid ilmselt on selle ülesanne vaid raamatupidamine, aga kas rahaga tehakse head või halba, pole nende asi. RB polevat nende tööplaanis.

Olukord paistab selline, et komisjon keeldub RB tasuvusarvutusi kontrollimast, kuna see on liikmesriigi vastutada. Seetõttu pole komisjonil ka mitte mingit riski. Kui selgub, et projekt läheb kallimaks (ja läheb kindlasti, sest eranditult kõik suured taristuprojektid on kõvasti läinud), maksab Eesti vahe kinni. Kui pole enam võimalik varjata, et tasuvusarvutusi on võltsitud, küsib komisjon Eestilt raha tagasi ja jälle on tema jaoks kõik korras.

RB praegune versioon on kindel ja mastaapne läbikukkumine ja tohutu kahju Eesti maale ja rahvale. Peale majanduslike ja looduskaitseliste kahjude lisandub järjest muudki häirivat. Näiteks see, et Eesti firmad saavad ka siin ainult mingit odavat allhanget -- projekteerimine juba läks välisfirmale. Tööjõupuudus tähendab, et tööjõud tuleb tuhandete inimeste kaupa kusagilt mujalt sisse tuua ja võtta enda kanda kõik sellega kaasnevad probleemid nii ehitamise ajal kui tulevikus.

Koalitsioonilepingus oleks väga oodatud umbes selline rida: „Tellida RB projekti erapooletu analüüs, hoides avalikuna analüüsi metoodika, lähteandmed ja tulemused. Analüüsi alusel vaadata RB projekt läbi ja teha otsused sellega jätkamiseks“.

19 KOMMENTAARI

p
pensionär Peep 28. märts 2019, 00:51
Siin võib mingi NATO kaitsejõudude kiire liigutamise faktor ka mängus olla - st. asi pole vaid majanduses. Mõtlen, et vast oleks siiski õigem läbi Pärnu minna - sünergia sadam+lennuväli+raudtee
l
Lätikütt 27. märts 2019, 11:29
Ossupoju tõstab aktsiisi 1000 prosse, kui võimule saab. Siis hea odavat kaupa mujalt tuua!
Loe kõiki (19)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee