Maailm

Täiendatud 13. märtsil kell 20.55 ja 21.50

MAINEKAHJU: kaks surmalendu hävitasid usalduse lennukiehitaja Boeing vastu (35)

Aadu Hiietamm, 14. märts 2019, 08:02
ÕNNETUSKOHAS: Etioopias käib pühapäeval alla kukkunud reisilennuki Boeing 737 MAX 8 rusude kokku korjamine. Foto: AP/Scanpix
Euroopa lennuohutusamet (EASA) kehtestas teisipäeva õhtul lennukeelu Boeing 737 MAX 8 ja Boeing 737 MAX 9 lennukitele. Kahest ohvriterohkest lennukatastroofist ajendatud keeld kehtib kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides.  Kolmapäeva õhtul andis president Donald Trump korralduse peatada ka USA-s Boeing 737 MAX 8 ja Boeing 737 MAX 9 kõik lennud. 

Häirekellad hakkasid helisema pärast pühapäeval Etioopias toimunud lennukatastroofi. Lennukompanii Ethiopian Air Boeing 737 MAX 8 kukkus alla kuus minutit pärast startimist Addis Ababa lennuväljalt. Hukkus 157 inimest. Värske katastroof sarnanes mullu 29. oktoobril Indoneesias toimunuga. Tookord kukkus 13 minutit pärast startimist Jakarta lennuväljalt Jaava merre lennukompanii Lion Air Boeing 737 MAX 8, hukkus 189 inimest. 

Samal teemal

Mõlemal juhul olid õnnetuslennuk vaid mõni kuu vana ja piloodid suurte kogemustega. Ka ilm oli hea. Nii Indoneesias kui ka nüüd Etioopias kukkusid lennukid mõned minutit pärast starti kivina alla. 

Ekspertid kahtlustavad, et lühikese aja jooksul toimunud kaks sarnast ohvriterohket õnnetust moodsa reisilennukiga ei ole pelgalt juhus, vaid midagi on lahti Boeing 737 MAX 8 turvalisusega. Lennukiehitaja Boeing kinnitab küll, et Boeing 737 MAX 8 on igati turvaline, kuid lubab täiustada aprilli lõpuks selle lennukitüübi tarkvara ning parandada pilootide koolitamist.  

Indoneesias toimunud lennukatastroofi uurimise esialgsed tulemused näitavad, et pilootidel oli probleeme automaatpiloodiga, mis vedas lennuki nina alla. Senistel andmetel toimus midagi analoogilist ka Etioopias. Sellest hoolimata kuulutas lennukiehitaja Boeing teisipäeval, et usaldusega on kõik korras ja paanikaks ei ole põhjust.

Puhkes tõeline paanika

Ent oli juba hilja.  Kui esmaspäeval katkestati Etioopias, Hiinas ja Indoneesias ajutiselt kõik Boeing 737 MAX 8 lennud, siis teisipäeva jooksul laienes lennukeeld sellele lennukitüübile oluliselt. Esmalt liitusid lennukeeluga Singapur, Austraalia ja Lõuna-Korea. Suurtest Euroopa riikidest keelasid teisipäeva pärastlõunal lennukitel Boeing 737 MAX 8 sisenemise oma õhuruumi Suurbritannia, Saksamaa ja Prantsusmaa.

Õhtul kehtestas Saksamaal Kölnis asuv Euroopa lennuohutusamet (EASA) kõigis Euroopa Liidu liikmesriikides kehtiva lennukeelu nii Boeing 737 MAX 8 kui ka MAX 9 tüüpi lennukitele. Hiljem liitus lennukeeluga veel terve rida riike.

AJUTISELT MAAL: Seoses lennukeeluga jäid maale ka suure reisikorraldaja TUI Boeing 737 MAX 8 tüüpi reisilennukid. Foto: AP/Scanpix

Lennukeeld mõjutab valusalt Norra odavlennufirmat Norwegian Air Shuttle (norwegian), mis näiteks lendas Boeing 737 MAX 8 lennukitega Helsingist 19 sihtkohta. Agentuuri Reuters andmetel soovib norwegian saada  lennukeeluga tekitatud kahju eest lennukiehitajalt Boeing kompensatsiooni. Norvegianil on kokku 18 Boeing 737 MAX 8 lennukit.

Kui Euroopa Liidu riikides ja mitmel pool mujal jäid reisilennukid Boeing 737 MAX 8 kolmapäeval maa peale, siis USA lennundusamet (FAA) peab seda tüüpi lennukeid jätkuvalt lennukõlblikuks ning need lendavad ookeani taga edasi. Siiski ei ole välistatud, et FAA muudab oma seisukohta. Nimelt kirjutab ajaleht Dallas Morning News, et Ameerika Ühendriikides andsid piloodid mullu oktoobris ja novembris vähemalt viiel korral teada probleemidest autopiloodiga lennu algfaasis. Kõigil juhtudel langes lennukinina lennukõrgusele tõusmise ajal ootamatult alla. Kui taoline ootamatu käitumine ilmneb lennu algfaasis, siis jääb pilootidel väga vähe aega olukorrale õigesti reageerimiseks.

USA senaator toetab lennukeeldu

USA mõjuka demokraadist senaatori Mitt Romney arvates on olukord tõsine ning ta soovitas Twitteri vahendusel jätta Boeing 737 MAX 8 lennukid kuni katastroofide põhjuste selgumiseni maa peale. Samal seisukohal on ka lennukompanii American Airlines 27 000 lennusaatjat ühendav ametiühing APFA.

Kolmapäeva õhtul tuligi teade, et ka USA-s jäävad president Donald Trumpi korraldusel kõik Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 lennukid maale. 

Pärast seda esines ka lennukiehitaja Boeing avaldusega, milles soovitati ettevaatusabinõuna peatada kõik seda tüüpi lennukite lennud. 

Boeing 737 MAX 8 tegi esimese lennu 2016. aasta algul. Tänaseks on neid ehitatud umbes 370 eksemplari, tellimusi on aga enam kui 4500 lennukile. Lennukiehitaja Boeing pidi 13. märtsil esitlema uut pikamaalennukit Boeing 777X, kuid pärast pühapäevast katastroofi otsustati esitlus edasi lükata.   

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee