Eesti uudised

Forbes'i edetabelisse jõudnud eestlanna: kõige toredam on teadmine, kui paljud meisse usuvad! 

Liina Hallik, Sirje Maasikamäe, 11. märts 2019, 13:01
Grete Kikas pääses tänavu Forbes’i 30 alla 30aastaste edetabelisse.Foto: Erakogu
Sel aastal nomineeriti ja valiti Forbes'i alla 30aastaste edetabelisse tervishoiu vallas TalTechi tervishoiutehnoloogia õpilane Grete Kikas. Eestlannale tõi selle tunnustuse uudne lähenemine HIV-i sõelumisvahenditele.

Edetabelite poolest tuntud USA ajakiri Forbes avaldab igal aastal paremusjärjestuse ka julgetest riskivõtjatest ja oma eriala uuendajatest. „Forbes’i 30 alla 30aastaste listi jõudmine oli muidugi terve meie tiimi jaoks väga suur tunnustus, kuid kõige toredam selle juures oli ehk sellele järgnenud tunne, kui paljud meisse ja meie ideesse usuvad!” ütleb Kikas intervjuus Õhtulehele. „Iseendal kipub see tööde ja tegemiste kõrval ununema.”

Samal teemal

Kikas on otsustustoe platvormi Diagnostic Match eestvedaja koos Kristjan Krassiga. Platvorm pakub viisi HIV-i nakatumise riskigrupis olevate patsientide paremaks identifitseerimiseks. Riskigruppi kuulumine tehakse kindlaks algoritmiga, mis analüüsib patsientide terviseandmeid. Nii näevad arstid oma programmis, millised patsiendid on riskigrupis ja vajavad testimist.

Hetkel juhib Kikas oma meeskonnaga Eesti esimest HIV-i riskigrupi pilootuuringut, mis põhineb kliinilisel uurimistööl ja koostööl 12 terviseorganisatsiooniga, millesse on kaasatud üle 124 000 nõusoleku andnud patsiendi.

„Diagnostic Match sai alguse sellest, kui otsustasime Eesti Perearstide Seltsiga osaleda Tehnopoli poolt korraldatud kiirendis, mille eesmärk oli leida tehnoloogilisi lahendusi probleemidele, mis esinevad HIV-i valdkonnas ja patsientidel,” selgitab Kikas. „Pakkusime omalt poolt välja idee, et alustaksime HIV-i indikaatorhaigustest ja aitaksime seeläbi HIV-i patsiente kiiremini üles leida. Digitaliseerisime ravijuhendis defineeritud indikaatorhaigused ja lõime perearstidele võimaluse riskigruppi kuuluvaid patsiente kiiremini märgata.”

Kiirendi kestis terve aasta, mille jooksul lõi Kikase meeskond lahenduse, mis on tänasel päeval tehniliselt kättesaadav 85 protsendile Eesti perearstidest. Enne toote suurel skaalal käivitamist on aga vajalik testida algoritme igapäevases kliinilises keskkonnas. 

„Selle peamine eesmärk on vaadata, kuidas antud protsess perearstiabisse sobitub, kuidas perearstid selle tehnoloogilise abivahendi omaks võtavad ning kuidas jäävad patsiendid lahendusega rahule,” räägib Kikas. „See on ka peamine põhjus, miks Forbes meie ideed ja tegemisi tunnustas."

"Sellisel skaalal pilootuuringut HIV-i indikaatorhaiguste valdkonnas pole veel Eestis tehtud," lisab noorteadur. "Eelnevalt on Tervise Arengu Instituudi poolt uuritud indikaatorhaiguste olemasolu Eesti populatsioonis ja on jõutud tulemusteni, mis kinnitavad indikaatorhaiguste põhise testimise vajalikkust Eestis.”

„Oleme terve meeskonnaga Diagnostic Matchi eest vedanud ja pühendunud idee realiseerimisele rohkem kui 2,5 aastat,” sõnab maailma mastaabis tipptulemuseni jõudnud Kikas. „Tegemist on ettevõtmisega, millega tegeleme kõikide oma igapäevatööde kõrvalt, mistõttu on fookus väga selgelt suunatud ainult teadusele ja arendustööle, eesmärgiga panna skriinimise töövahend tööle Eestis ning aidata seeläbi kiirendada patsientide ülesleidmist.”

Grete Kikase ideed lähtuvad reaalsest vajadusest

Grete Kikas on töötanud ka meditsiinikommunikatsioonifirmas Celsius Healthcare, kus ta tegeles meditsiiniinfo platvormi Med24 arendamisega.

„Ta läheneb kõikidele teemadele avatud hoiakuga," kiidab endist kolleegi  Celsius Healthcare juht Agne Annist. "Ma ei mäleta, et ta oleks ühegi asja kohta öelnud, et seda ei saa teha. Küsimus oli – kuidas saaks?" Agne Annist arvab, et Grete Kikast käivitav ja inspireeriv jõud on siiras soov asju paremaks muuta. „Tervise IT-lahendustes kohtab tihti lähenemist, et teeme n-ö maailma valmis ja siis kutsume inimesed sisse elama. Tema ideed on lähtunud reaalsest inimkesksest vajadusest, millele rajatakse infotehnoloogiline lahendus."

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee