Juhtkiri

Juhtkiri | Valimiskorraldus peab ajaga kaasas käima (3)

Ohtuleht.ee, 28. veebruar 2019 18:52
Kui arvestada, et eel- ja e-hääletusel on osalenud juba 39,3 protsenti valijaist, siis on ligi kaks kolmandikku valima minejatest oma valiku juba teinud. Seda eeldusel, et valimisosalus jääb samale tasemele kui eelmiste riigikogu valimiste ajal – 64,2 protsenti. Sel juhul täidab aga ERRis valimispäevaeelseks õhtuks hoitud maiuspala – erakondade peaministrikandidaatide debatt – vaid meelelahutuslikku eesmärki. Sest enamik hääletanutest ei saa antud häält tolle debati mõjul enam muuta. Vältimaks olukorda, kus olulisim finaaldebatt peetakse ajal, mil enamik on juba hääletanud, tuleks mõelda nii valimis- kui ka debateerimiskorralduse muutmise peale. E-hääletuse pikendamiseks valimispäeva hommikuni ei tohiks ületamatuid tehnilisi takistusi ju olla.

Kuid nii nagu tundub peaministrikandidaatide lõppdebatt kohatu olukorras, kus enamik on juba valinud, kerkib küsimus ka valimisreklaami lubamise ja keeluaja kohta. Valimispäeval reklaami enam teha ei tohi, kuid millega on selline keeld põhjendatud, kui tänu eelhääletusele on selleks ajaks enamik jällegi valinud.

Muutunud hääletamisharjumused on seaduse esialgse mõtte pea peale pööranud. Ajaga kaasas käimiseks ei jää üle muud, kui tagada kõigile hääletajaile võrdsed võimalused, kehtestades reklaamikeelu näiteks kogu hääletamise perioodiks.        

Kuna eelhääletuse ajal on reklaam praegu lubatud, siis suurem osa valijaid hääletab hoopis suure reklaamisurve mõju all. Siit omakorda kerkib küsimus, kuivõrd erinevad on e-valijate ja paberhääletanute valimiseelistused? Milline erakond teeb eelvalimistel parima tulemuse: kes neist on suutnud reklaamid enda kasuks kõige paremini tööle panna ning kas seni e-valimisi tümitanud Keskerakond suudab meelemuutuse järel e-keskkonnast arvestatava häältesaagi korjata?

Trend näitab, et paberhääletus on langusteel – pole sugugi võimatu, et juba praegustel valimistel ületab antud e-häälte arv valimiskasti lastud pabersedelite arvu. Jääb loota, et e-hääletuse populaarsuse kasv murendab ka seniseid hoiakuid ning seda hakkab rohkem usaldama ja kasutama ka vanem generatsioon ning mitte ainult parema haridustasemega inimesed.