Eesti uudised

KARM TALV RÄSIB: Eesti põhimaanteel Tallinna–Tartu vahel haigutavad augud (73)

Asso Ladva, 8. veebruar 2019, 14:00
TALVEKAHJUSTUSED: Kõige hävitavamalt mõjub teedele pluss- ja miinuskraadide sage vaheldumine.Foto: Aldo Luud
„Puurmani ja Põltsamaa vahel laguneb tee päris korralikult. Juba aastaid pole pidanud enam suuri maanteid, eriti Tartu ja Tallinna vahel, sõitma nii, et peale liikluse tuleb silmas pidada ka auke,“ imestab Ahto, kes töö pärast peab päris sageli autoga Eestis ringi  sõitma.

„Päris tõsiseid auke oli küll vaid paar-kolm tükki, mõned olid juba lapitud, aga kevadeks võib seal asi päris hulluks pöörata,“ ütleb Ahto. Tema sõnul pole ta teistel suurtel teedel  sellist lagunemist märganud.

Samal teemal

Maanteeamet tunnistab, et sel talvel teeb tõesti kõige rohkem muret Jõgeva maakonda jääv Tallinna–Tartu tee lõik. Mujal Eestis ei ole vähemalt suurtel maanteedel sellist lõikude kaupa augustumist. „Kõige kriitilisemas olukorras on Neanurme ja Puurmani vaheline teelõik,“ ütleb maanteeameti Lõuna regiooni hooldevaldkonna juht Tiit Valt ja lisab, et seesama lõik oleks kevadel nagunii remonti läinud. „Kevadel algavad Pikknurme ja Puurmani vahel 2+1 teelõigu ehitustööd ning me paneme Neanurme ja Pikknurme vahele lagunenud lõikudesse suuremad ja pikemaajalised lapid.“

„Tänavu talvel on tõesti vanemate katete puhul lagunemist tavalisest rohkem, aga kindlasti ei ole olukord kriitiline,“ sõnab Valt. „Suure tõenäosusega peab kevadel tegema teedele talvekahjustuste parandustöid, mis on meie ilmastiku puhul paratamatu. Nulli ümber kõikuv temperatuur mõjub teele kõige halvemini, sest nõuab tihedamat soolapuistamist.“

„Hooldaja peab tagama, et tee oleks sõidetav,“ tunnistab Valt, et talvise ilmaga tee lappimine ei ole kõige mõttekam tegevus ja ajutine paikamine kestab halvemal juhul vaid mõni päev. „Peamiselt kasutavad meie hooldepartnerid praegu külma asfalti või bituumenit ja killustikku,“ selgitab ta tehnoloogiat. „Paraku vajab asfaltkatte parandamine sooja ilma ning hiljemalt kevadel tuleb need parandused ümber teha. Väga külmade ilmadega paigaldatud külmsegu peab vastu mõned päevad, plusskraadidega pandu võib aga kevadeni vastu pidada. Sobiva ilmaga lapitakse auke ka bituumeni ja killustikuga, mis on märksa püsivam lahendus.“

Koolifüüsika kordamistund ehk Kuidas tekivad asfaltkattesse augud

Soojakraadidega tekib teepinnale vesi. Suurem osa sellest voolab teelt maha või uhutakse autoratastega sealt minema. Kui aga teekattesse on koormuse või kulumise tõttu tekkinud praod, siis jääb vesi sinna pidama. Temperatuuri langedes miinuspoolele vesi külmub ja jääks muutudes selle maht teadupärast suureneb. Et prakku ära mahtuda, lükkab jää seda laiemaks – täpselt nagu läheb lõhki veega täidetud klaaspudel, mis on unustatud talvel õue või suvel sügavkülmikusse. Maanteel kordub see protsess iga kord, kui temperatuurinäit liigub ühele või teisele poole nulli.

73 KOMMENTAARI

j
juudas 10. veebruar 2019, 17:19
mis see auk ikka teeb? suurendage kiirust ja lendate üle
a
10. veebruar 2019, 08:57
Amazon.com: JJMG 7pcs Clear Silicone Makeup Brush Applicator Sponge Perfect for Eye Blush Lips BB CC Cream Foundation Concealer Blending Air Cushion Cosmetics Blender (Set of 7 Silicone Brush & Silisponge): Beauty
Loe kõiki (73)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee