Eesti uudised

Surmasõit Pirita ringrajal 

Peep Pahv, Jaan Väljaots , 2. juuli 2000, 23:00
EI SUUTNUD ELU PÄÄSTA: Kiirabiarstid jõudsid kohale küll ruttu, kuid mootorrattur suri silmapilk. Jarek Jõepera
""Esimese matsuga lendas vastu mändi mootorrattur,” kirjeldab Pirita ringrajal eilset tsiklitragöödiat näinud noormees.

“Ta lendas käed-jalad laiali horisontaalselt läbi õhu nagu tiivik. Seejärel rammis ratas end kahe puu vahele ja rebenes pooleks.”

Pealtvaatajate ehmatuskarjed, sireenidega kiirabi, elektrišoki metallplaadid elutult lebava tsiklimehe paljastatud rinnal. 48aastase superbike’ide viiekordse maailmameistri iirlase Joey Dunlopi elu ei suudetud päästa. 39. Kalevi suursõit katkestati. Sündmuskohalt

kiirabiga haiglasse viidud pealtvaataja, kes sai õhku paiskunud võidusõitja kehalt löögi vastu paremat külge, ei vajanud tõsisemat ravi. “Naine oli lapsega, kuid laps jäi täiesti terveks,” kummutas valvetraumatoloog väite, et kannatada sai kaks pealtvaatajat.

Kinnas männitüve kõrval

Samal teemal

Vaid veerand tundi enne õnnetust oli Joey Dunlop võtnud võidu superbike’ide sõidus. Võimsuselt nõrgemate, 125kuupsentimeetriste rataste kihutamisel oli ta kolmandal positsioonil, kui paduvihmast märjal teel stardi-finišisirge eel väikses kurvis (Pirita Selverist ja velotrekist paarsada meetrit Kose poole) juhitavuse kaotas ja teelt välja lendas.

“Praegu on raske hinnata, kas tegemist oli sõiduvea või tehnilise rikkega,” lausus võistluste peakorraldaja Raido Rüütel poolde masti langetatud võistluslippude all. “Õnnetust näinud inimeste sõnul üritas Dunlop enne kukkumist ratta seljast maha hüpata. Selgus saabub pärast tehnilist ekspertiisi.”

Politseieksperdid mõõtsid samal ajal vihmast tilkuva männimetsa all mootorratta tükkide omavahelist kaugust. Võidusõitja vasak kinnas jäi maha kahe saepurukotiga polsterdatud, kuid sellele vaatamata surmalöögi andnud männi juurde. Kahe männi vahele kiilusid kinni esiratas, kahvel ja gondel. Lapikuks lömastunud bensiinipaak lendas koos mootorratta tagumise osaga mujale. Erinevate tükkide tähistamiseks läks tarvis 11 tahvlikest.

Teele keegi ei hüpanud

“Teele ette keegi ei hüpanud,” kummutab Tallinna politsei pressiesindaja raja ääres levima hakanud juttu, et iirlasele jooksis ette laps. “Rajajulgestus oli kohe õnnetuskoha juures.”

Politseiekspertide esialgse oletuse kohaselt võib olla põhjus märg ja libe ning negatiivse kaldega kurv.

Kas poleks olnud targem võistlus paduvihmahoogude ajal katkestada?

Võistluste korraldaja Raido Rüütel selgitab, et sõidu katkestamine on paljuski võistlejate endi otsustada. Liidri käetõste peale jääb võistlus pooleli. Tänavasõiduradadel pole seda aga tihti praktiseeritud. “Võistlust võib katkestada ka kohtunike kogu, ent meie hinnangul ei sadanud lausvihma,” lausub Rüütel.

“Minu meelest peaks niisugused ohtlikud spordialad viima lagedamale kohale,” kordas kevadel raja eluohtlikkuse ettekäändel võistluste korralduskomitees osalemisest keeldunud Tallinna linnapea Jüri Mõis. “Aga igaühele tuleb demokraatlikus ühiskonnas anda võimalus eksida. Arvata, et ümber männi seotud saepurukott kaitseb tänapäeval mootorrattureid sama hästi kui siis, kui kiirused olid 80 kilomeetrit tunnis, ei ole adekvaatne.”

Joey Dunlopi tammine võidupärg ja mälestusküünlad asetati õnnetuses koore kaotanud männitüvede kõrvale.

William Joseph Dunlop

25. veebruar 1952 - 2. juuli 2000

Rahvus - iirlane

Abielus, viis last.

TT F-1 maailmameister 1982, 83, 84, 85, 86.

TT F-1 MM hõbe 1987, 88.

TT F-1 MM pronks 1980, 81.

Kaheksa Kalevi suursõidu võitu.

Lembit Teesalu: Sõit tulnuks katkestada!

Eesti legendaarne võidusõitja Lembit Teesalu seisis tund pärast õnnetust boksis ning silmitses klaasistunud pilgul Joey Dunlopi liikuvat eluaset. “Arusaamatu, kuidas niivõrd kogenud sõitja võis eksida,” arutles ta vaikselt. “Vihmast märjal teel sai ainult raja keskelt kurvi ohutumalt läbida. Dunlop kaldus ilmselt ideaaltrajektoorist kõrvale.”

125 cm3 tsiklite võidukihutamise esimesed ringid möödusid tihenevas vihmasajus. “Taolistes tingimustes tulnuks võistlus katkestada,” sõnas kogenud kihutaja.

Teesalu arvates võis iirlasele saada saatuslikuks vale kummivalik. “Sadu eeldas vihmakumme, ent Dunlop kasutas tagarattal universaalset,” teadis ta. Õnnetuse hetkel asus Dunlop kolmandal kohal. Eespool kihutasid Hanno Velt ja Teesalu. “Võimalik, et ta soovis iga hinna eest kõrgemale tõusta, samas ei saa välistada tehnilist riket,” mõtiskles Teesalu. “Mootori äkilisel seiskumisel tagaratas blokeerub. Libedaga pole siis kukkumisest pääsu.” Teesalu hinnangul läbiti saatusliku kurvi kiirusega 150 kilomeetrit tunnis.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee