Elu

„Eesti TOP 7“ kaob ekraanilt! Saate autor Ingrid Kohtla: ametlikku põhjust pole kanal meile edastanud (4)

Jaanika Vilipo, 18. detsember 2018, 11:17
Ingrid Kohtla Martin Ahven
2010. aasta kevadest ETV2 eetris olnud muusikasaade "Eesti TOP 7" jõuab viimast korda ekraanile sellel nädalal. Saate autor Ingrid Kohtla räägib, et ametlikku põhjust, miks saade eetrist kaob, ei ole kanal talle avaldanud.  

Tegemist on hetkel Eestis ainsa sellelaadse saateformaadiga, kus artist saab end tutvustada muusikavideo kaudu. Saatega seotud olnud inimese sõnul läks aastatega saate eetriaeg hilisemaks: kui algusaastaill oli saade eetris veel nii-öelda mõistlikul ajal, siis viimased saated on olnud teles südaöösel. Kes sellisel kellaajal muusikasaadet kuulab-vaatab saab, on juba iseasi. "Kui küsisime, kas saaksime saadet varasemaks, öeldi, et see on liiga odav saade. Aga pole raha, et teha kallimat saadet," sõnas saatega seotud allikas.

Mart Normet Erlend Štaub

"Eesti TOP 7" üks idee autoritest on "Eesti laulu" endine peaprodutsent Mart Normet, kes ei arva, et saateformaat kuidagi ajale jalgu jäi. "Muusikavideod on igati aktuaalsed ka tänapäeval," ütleb ta. "Isegi uuenenud "Eesti laul" nõudis osalistelt muusikavideoid," lausub Normet. "Olen kindel, et ERR leiab Eesti muusikavideotele uue väljundi, sest nii on need lihtsasti leitavad ning ka bändide ja videokunstnike looming levib kaugemale nende enda fännidest. Võibolla eraldi rubriik portaalis? Võibolla edetabel koostöös Raadio 2ga?" arutleb ta. Normeti sõnul valmib Eestis igal nädalal mitu eetrikõlbulikku muusikavideot.

Uuest aastast uus saade

ETV2 peatoimetaja Viola Salu sõnul on kiirelt muutuval telemaastikul väga oluline programmi aeg-ajalt uuendada. "Eesti TOP 7" asemele lubab peatoimetaja uut kultuurisaadet. "Uuest aastast jõuabki ETV2 eetrisse uus ja põnev muusikasaade, mis valmib Raadio 2 ja ETV2 koostöös ning pakub Eesti muusikutele hea võimaluse oma loomingut igakülgselt tutvustada."

Viola selgitab, et ETV2 lähtub enda programmi kokkupanemisel saadete sisust ja auditooriumist. ""Eesti TOP 7" on olnud väga konkreetse sihtrühma saade, mis lisaks teisipäeva hilisõhtule on kordunud ka pühapäeva päeval."

Viola Salu Teet Malsroos

Siiski ametlikku põhjust, miks "Eesti TOP 7" ära kaob, ei ole saatemeeskonnale ega autorile Ingrid Kohtlale öeldud. "Omalt poolt võin öelda, et "Eesti TOP 7" saade oli eetris juba 2010. aasta kevadest, mis pole taolisele nišisaatele sugugi lühike aeg," lausub Kohtla. "Eks iga kanal soovib oma programmi värskendada, tehes ruumi uutele saateformaatidele."

Kohtla sõnul tulid saate formaadi uuendamise ja edendamise võimalused põgusalt jutuks sügisel. "Ent läbirääkimised ei jätkunud. Omalt poolt olime valmis saadet vajadusel mõnevõrra uuendama, säilitades samas endiselt nädalase ülevaatetabeli formaadi."

Puudu ei olnud mitte initsiaator, vaid ressurss

Ingrid ei nõustu väitega, nagu oleks saatel olnud puudust tegijatest või inimestest, kes aktiivselt kaasa mõtleksid. "Initsiaator oli minu näol siiski olemas, rahuldavat tulemust viimase hooaja vältel aga mitte. Mina tegelesin saate sisu loomise ja koordineerimisega, eetriaja määramine on kanali juhi ja programmitoimkonna töö."

"Eesti telemaastikul pole muusika ja muusikute tutvustamise võimaluste pealekasvu õigupoolest täheldanud. Raadiokanalid ei lähe antud kontekstis arvesse, sest "Eesti TOP 7" ei olnud mitte ainult Eesti muusikat, vaid eeskätt siiski meie üha arenevat videokunsti tutvustav saade," räägib Kohtla ning leiab, et kodumaise muusikavideo, kui visuaalse popkunsti valdkonda kuuluva formaadi, tutvustamine ja edendamine peaks olema ERRi kui avalik-õigusliku ringhäälingu telekanalite kohustus.

Ingrid Kohtla Martin Ahven

"Loomulikult on uue muusika ja videokunsti tutvustajana hüppeliselt kasvanud eeskätt veebi- ja sotsiaalmeedia osakaal, ent nende puuduseks on info fragmenteeritus," näeb Kohtla kitsaskohti. "Youtube’is ja artistide fännilehtedel on ju kõik justkui olemas, aga nende sisu liigub enamasti kitsas ringkonnas, jõudmata näiteks uute ja nišiartistide puhul laiema avalikkuseni. Kõigist lihtsalt ei saagi viral-hitti."

""Eesti TOP 7" eesmärgiks oli kodumaiste muusikavideote järjepidev kontsentreeritud esitlemine. Erinevalt müügipõhistest singlite ja albumite edetabelitest, koostati meie muusikavideote edetabelit nii-öelda osalusdemokraatlikult ehk veebipõhise publikuhääletuse teel," selgitab autor saateformaadi sisu.

"Iseäranis võluvaks ja kõikidele võimalust andvaks tegi selle just see, et tabeli tipu hõivamise šansid olid sisuliselt võrdsed nii end juba kehtestanud staaridel kui ka täiesti uutel, alternatiivsemat muusikat tegevaile ja laiemale avalikkusele tundmatumatel muusikutel." Kohtla räägib, et tulemus olenes suuresti sellest, kui tõhusalt artistid ja ka videotegijad suutsid oma fännibaasi kaasata. "Seega edendasime omal moel ka esitletavate kommunikatiivset ja turunduslikku võimekust."

Paljud saates käinud andsid oma esimesed avalikud intervjuud "Eesti TOP 7" eetris

"Muusikavaldkonnas tegeva inimesena hakkan ma puudust tundma eeskätt värskeid kodumaiseid muusikavideoid koondavast, hoolikalt ja teadlikult kureerivast infoallikast – otsides infot Eestis ilmunud muusikavideote kohta, oli ka mu enda esmaseks allikaks just nimelt meie saade. Meie saates tegid oma esimesed avalikud intervjuud nii mõnedki toona veel tundmatud tulevikutegijad ja paraku jäi meist nüüdki maha ka üsna pikk saatesse pürgivate "uute tulijate“ saba, kelle seas oli nii tuntud artiste kui ka põnevaid homseid staare," räägib Kohtla.

4 KOMMENTAARI

i
Ilja 18. detsember 2018, 14:13
See oligi üks jube saade, nende kasutute hipsterite lobisemist ei jõudnud ära kuulata, et siis saada minut aega laulu kuulata. Loodame, et uus tuleb parem.
n
njaa 18. detsember 2018, 12:54
seal lasti ikka igasugust kraami, kaasaarvatud venekeelset lasnamäel tehtud räppi ja võitis see, kes viitsis feissaris hääletama ergutada. loodetavasti asemele tulev musasaade tuleb ägedam.
Loe kõiki (4)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee