Kommentaar

Maire Forsel | Saarlastel oleks sillast väga palju võita (6)

Maire Forsel, Leisi Lapikoja omanik, 11. detsember 2018, 17:45
Foto: Gert Kelu
Saaremaa silla teema on midagi sellist, mis ikka aeg-ajalt meedias esile kerkib, ja mida lähemal on olnud valimised, seda populistlikumalt on sillateema saarlaste jaoks kõlanud. Ka praegu on valimised tulemas, aga seekord on asjalood teisiti, sest nüüd pole sillateemat üles võtnud mitte poliitikud, vaid ettevõtjad. Olid ju kaks ettevõtjast Raivot (Raivo Hein ja Raivo Kütt) need, kes aasta alguses hakkasid sillaehitusest rääkima ja neid ei saa keegi süüdistada populismis või silla teema tõstatamises häälte saamise eesmärgil.

Sellest ajast, kui hakati rääkima, et investeeringud silla ehitamiseks võiksid tulla erasektorist, on kogu teemale tekkinud hoopis uus ja optimistlikum vaade. Kui varem oli paljudele argument, et maksumaksja raha ei peaks ühe saare elanike pärast nii palju kulutama, siis nüüd arutletakse pigem selle üle, kas silla puhul läheb sõit meile kallimaks või odavamaks. Polegi enam kuulnud kedagi saarlastest väitmas, et silla ehitamine oleks halb mõte – pigem on inimestel hirm, et sillaületus hakkab praegusest praamipiletist rohkem maksma.

Sild looks turvatunnet

Varem oli palju arutelu ka selle ümber, kas me siin saarel ikka tahame, et kõigil siia nii mugav sõita oleks – küll oli probleem, et turistid lagastavad saare ära ja kuritegevus võib kasvada, või et muutume silla tõttu mandri osaks ja saareromantika kaob. Huvitav, kas Läänemaal on rannad selle tõttu rohkem ära lagastatud, et sinna mööda teed pääseb? Turismiettevõtjatelt olen kuulnud kaht vastandlikku arvamust – kui tuleb sild, siis tuleb rohkem turiste ja see on ju ainult hea. Teisalt, kui tuleb sild, siis kaob praamiromantika, ja nii pole saar enam turistidele piisavalt ahvatlev. Vaadates, kuidas viimastel aastatel on praamiga ülesõitjaid aina lisandunud, siis ilmselgelt ei ole Saaremaa võlu veel kuhugi kadunud.

Samas saame aasta jooksul mitmel korral meediast lugeda, et sadamas on pikad järjekorrad ja oodata tuleb mitu tundi. See juhtub alati jaanipäeval, aga võib juhtuda ka ooperipäevade, Saaremaa ralli või mõne muu suurema ürituse ajal. Ka jõulupühad on selline aeg, kus saarele sõit tuleb aegsasti broneerida, et mitte üldjärjekorda virelema jääda. Kui oleks sild, siis oleksid sellised pikad ootamised ajalugu ja kindlasti tuleks ürituste ajaks saarele veelgi rohkem turiste, mis on ju meie ettevõtjatele ainult hea.

Paljud on öelnud, et milles probleem, tehku saarlased omale varakult bronn ja siis saab alati üle. Kes nii väidavad, pole ilmselgelt saanud saare päriselu kogeda, sest planeeri, kuidas tahad – elus tuleb ikka ette olukordi, kus sõiduaeg pole pikalt ette teada, ja kui siis on vaja ootamatult sõita, pole enam võimalik eelisjärjekorra piletit osta.

Olen kogenud taolist olukorda, kui oli vaja koeraga ootamatult Tartusse operatsioonile sõita, kuna saarel polnud loomaarsti, kes oleks teda nädalavahetusel opereerinud. Õnnetu juhuse tõttu oli just kunagise suurürituse Õlletoobri järgne pühapäev, nii et pidime end mitmekilomeetrisest järjekorrast mööda pressima, kui laevafirma meile lõpuks vastu tuli ja väljaspool järjekorda broneeringu andis. Keeruline oli ka eelmisel aastal, kui ise Tallinnast operatsioonilt tulin, sest haiglast kirjutati mind välja pühade-eelsel reedel ja oli vaid puhas õnn, et olin igaks juhuks just selleks õhtuks pileti ostnud. Lihtsalt vedas, sest haiglasse minnes ma ei teadnud, kui kaua mind sees hoitakse. Saaremaal ja Muhus elab kokku ca 34 000 inimest – selge see, et neid, kes kiirete tööülesannete, haiguse või muu ootamatu olukorra tõttu oma sõiduaega ette planeerida ei saa, on väga palju. Silla olemasolu lahendaks sellistel kriitilistel hetkedel probleemi, kuidas kiiresti mandrile pääseda.

Ettevõtluse elavdamise võti

Kui nüüd ettevõtjatest rääkida, siis ma ei tunne mitte ühtegi sellist, kes Saaremaa silda ei pooldaks. Aeg on ettevõtja jaoks raha ja kui sul kaubaautod pidevalt edasi-tagasi mandri ja saare vahet saalivad, siis hoiad sa ettevõtjana iga auto pealt kokku vähemalt ühe tunni tööaega. Sadamasse tuleb ju alati saabuda mingi ajavaruga ja mitte alati ei saa ülesõitu minutipealt planeerida. Nii maksabki saarlasest ettevõtja ka selle aja eest, kui tema töötaja sadamas tegevusetult istub. 

Olen üsna kindel, et kui meil oleks sillaühendus, siis julgeks rohkem inimesi saarele oma ettevõtte rajada. Maal on ettevõtlus alati kallim kui linnas, sest lisanduvad transpordikulud – saarel elamine on aga sellest veelgi kallim. Samas on ju päevselge, et ilma ettevõtluseta elu ei edene. Mida rohkem ettevõtlust, seda rohkem on töökohti ja maksuraha, millest toetada neid, kes seda vajavad. Nii on Saaremaa sild palju laiema tähendusega kui lihtsalt üks sild – sellest võib saada võti, et elavdada ettevõtlust saarel ja selle kaudu luua paremat elu meile kõigile.

Jätsin siin loos tähelepanuta keskkonnaküsimused ja ilmastikuolud, mis võivad silla rajamisel takistuseks saada. Hiljutine tasuvusuuring näitas, et pikas perspektiivis oleks sild odavam kui parvlaevad, nii et põhimõtteliselt ei tohiks enam keegi kahelda selles, et sillaehitus on hea mõte. Kui nüüd vaid osataks seda ehitada nii, et see oleks avatud iga ilmaga ja et lindude rände ajal ei hukkuks liiga palju linde. Siin on meil palju õppida rootslastelt ja taanlastelt, kes on Sundi silla võimalikult keskkonnasõbralikuks teinud. Linde saab suunata nii heli kui ka valgustusega ja kui me seda suudame, siis on igal juhul mõtet sild ehitada. 

Ma ei usu, et enamik saarerahvast sellele vastu oleks, sest silla keskkonnakahju pole võrreldav Rail Balticu ega tselluloositehasega. Liiatigi ei pruugi üks tavakodanik neist eelnimetatud hiigelprojektidest kasu saada. Sama ei saa väita Saaremaa silla kohta, mille olemasolust võidab nii tavakodanik kui ka ettevõtja.

6 KOMMENTAARI

m
madli 12. detsember 2018, 17:01
Proua võiks kaardi peale vaadata ja teha endale selgeks, et tegu on on Muhu sillaga, mitte Saaremaa sillaga. Ja silla vastaseid on nii muhulaste kui k...
(loe edasi)
p
Poolt 12. detsember 2018, 10:55
Saarlaste jaoks on asi juba selgeks vaieldud, seepärast ka leige reaktsioon artiklile. Inimesed on ootel - kas ärimehed suudavad oma plaani teoks teha...
(loe edasi)
Loe kõiki (6)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee