Eesti uudised

Hiidlased protesteerivad parvlaevade talvise sõiduplaani kokkukuivamise vastu (2)

Toimetas Silja Ratt, 29. november 2018, 10:13
Hiiumaa praam LeigerFoto: Teet Malsroos
Hiiumaa vald saatis eile majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ning maanteeametile pöördumise, milles väljendas ettevõtjate ja kogukonna ootust hoida Heltermaa–Rohuküla parvlaevaliini sõiduplaanis ka südatalvel 12 reisi päevas: kuus kummaski suunas, nagu see on minimaalselt selliselt ka kevadest sügiseni.

Teisipäevaselt kohtumiselt Hiiumaa ettevõtjate esindajatega sai vald selge sõnumi, et lisaks heale taristule on parvlaevaühendusega rahuloluks olulised ka mitmed muud tahud.

Samal teemal

“Hiiumaa elanike ja ettevõtjate jaoks on oluline aastaringselt hoida püsigraafikuna praegu kehtivat sõiduplaani ehk vähemalt kuus reisi ühes suunas päevas,” ütles Hiiumaa vallavanem Reili Rand. Ta lisas, et taoline stabiilsus annab reisijaile võimaluse liikumist pikalt ette planeerida, mis toetab ettevõtjate tegevust, suurendab parvlaevade täituvust ja seega ka avaliku teenuse kasutamist.

Seoses uute parvlaevade liiniletulekuga kaks aastat tagasi oli hiidlaste ootus, et suvisega analoogne ülesõiduaeg on võimalik aastaringselt, laevad saavad sõita varasemast kiiremini ning teha vähemalt kuus reisi ühel suunal päevas. “Väljumisaegade muudatus jääolude ootuses kolmeks talviseks kuuks pöörab uppi ettevõtjate tavapärased logistikaahelad ja kokkulepped. Samuti tuleb ümber korraldada parvlaevade järgi sätitud bussiliiklus nii Hiiumaal kui ka Läänemaal, mis omakorda avaldab mõju ja tekitab rahulolematust ka bussireisijates, vähendades ka rahulolu tasuta bussiliiklusega,” märkis Rand.

Hiiumaa ettevõtjad on seisukohal, et majanduse sujuvaks toimimiseks on Heltermaa–Rohuküla liinil kuue kummaski suunas toimiva reisiga püsigraafik ainuvõimalik ning majanduslikult kahjulik ja põhjendamatu oleks talvine väljumisaegade muutmine olukorras, kui Hiiumaa liinil on kaks laeva.

Sõidugraafik on samuti teadmata

Pöördumises juhtis vallavanem ka tähelepanu, et riigieelarve vastuvõtmise ootuses on laevade sõiduplaanid teada ja piletimüük avatud vaid 6. jaanuarini 2019. “See pärsib oluliselt kogu saare toimimist – nii ettevõtjate kui ka kogu ülejäänud kogukonna elutegevust. Seega on vaja esimesel võimalusel uue aasta graafikud teada anda ja piletimüük avada. Kuna meile teadaolevalt on järgmise aasta veomahud vähemalt selle aasta tasemel, on see ka tänastes teadmistes ja ilma riigieelarve täpse eraldiseta võimalik,” ütles Rand.

Vald kiitis saadetud kirjas, et riik on sel aastal tänuväärselt panustanud reisikindlusesse, süvendades Rukki kanalit ja ennetades nii viimastel aastatel korduvalt läbielatud tõrkeid laevaliikluses ja samuti tellinud nende liinide jaoks sobivad uued laevad. Laevaliikluse sujuvaks ja kindlaks toimimiseks on oluline luua sadamatesse võimekus kahe uue laeva korraga sildumiseks, mis hetkel ei ole võimalik ei Rohuküla ega Heltermaa sadamas. “ASi Saarte Liinid investeering vastavate kaldarampide paigaldamiseks on väga oluline – eeldame, et see saab 2019. aastal teoks,” lisas Rand.

TS laevad: edasine graafik sõltub 2019. aasta veomahtudest ja dotatsioonidest

"TS Laevad koostab parvlaevade sõiduplaani koostöös Manteeameti ja kohaliku omavalitsusega. Praeguseks hetkeks on graafik kinnitatud kuni 6. jaanuarini 2019. Edasine graafik ja konkreetsete reiside arv sõltub 2019. aasta veomahtudest ja dotatsioonidest, mis omakorda sõltuvad riigieelarvest. Hetkel on riigieelarve veel kinnitamata," TS laevade ja Tallinna Sadama kommunikatsioonijuht Sirle Arro. "Varasematel aastatel on sõiduplaanid ja piletimüük sageli läinudki ca 2 nädalat varem üles. Loomulikult soovime need paika saada niipea, kui see on võimalik."

TS laevade juhatuse liikme Pille Kauberi sõnul mõjutab Hiiumaa liini talviti suuresti ilmastik nii võimaliku tugeva tuule kui ka jääoludega. "Vedaja ülesanne on tagada nii reisijate kui ka parvlaevade mereohutus, stabiilne püsiühendus mandri ja suursaarte vahel ning liinigraafikutest kinnipidamine. Seetõttu on ka talvine graafik kuni märtsikuu lõpuni erinev," selgitas Kauber. "Oluline on talvisel navigatsiooniperioodil rakendada hooajale vastavat liinigraafikut, st pikemat reiside vahelist ooteaega kui perioodil kevad-suvi-sügis, et vältida olukordasid, mis ei võimalda reisijatel oma sõite ja logistikat planeerida."

Kauber mõistab, et logistiliste ümberkorralduste tegemine ei ole püsielanikele meeltmööda, kuid võttes arvesse talvised riskifaktorid ning aastased veomahud on kõnealuse perioodi reisigraafiku muudatus vältimatu. "Rohuküla- Heltermaa liinil on ajalooliselt parvlaevagraafik olnud talveperioodil hõredam, kõik teavad ning mäletavad seda hästi. Usume, et nii nagu varasematel aastatel, ka tuleva aasta alguses saavad kõik oma reisid kenasti tehtud ilmast sõltumata," lisas ta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee