Foto: Teet Malsroos
Eha Nõmm 23. november 2018 12:57
Tahan arutleda väljumiste teemal - suur osa bussijuhte lubab sõitja palvel tal väljuda väljaspool ametlikke peatusi, osa mitte, tuues põhjenduseks selle, et ülemused on keelanud niisuguse "omavoli" - olevat ohtlik!      

Tahaksingi vastust, kellele siis on ohtlik? Kuidas on see ohtlik, kui hajaasustuses elaval inimesel lubatakse väljuda temale kõige lähemas kohas, kust buss läbi sõidab? Siis on tal ju vähem kõndimist  mööda suuremat maanteed, kus jalakäijate teed puuduvad? See ju ongi ohutus?

Hiljuti rääkis mulle tuttav, kuidas bussijuht keeldus teda kodu juures maha lubamast -  tal olid rasked kandamid ja maanteel puudus valgustus. Juht sõidutas eaka inimese umbes 400 meetrit kaugemal asuvasse peatusesse, kuhu ta jättis oma kotid ning läks kodust aiakäru tooma; nii pidi see inimene kolm korda seda teejuppi läbima pimedas, mis peaks olema ju ohtlikum, kui maja juures väljudes?

See inimene palus bussifirma juhil telefonitsi lubada bussijuhtidel vastu tulla reisijatele -  milleks sõita edasi peatusesse, ja sealt veel edasi ristteeni, et buss  ümber pöörata: nende nõudepeatusest keegi edasi ei sõidagi ja seal on ka sobiv ümberkeeramise koht, buss sõidaks kaks kilomeetrit vähem!

Firma juht vastas, et nii pole ette nähtud, kuigi firma ja inimene, mõlemad ju võidaksid! 

Kas eetikareeglid ka - aita teisi, tee head, ära tee teisele seda, mida ei taha endale tehtavat - ei ole bürokraatiale siduvad?     

Oma väikese aruga tõlgendan asja nii, et bussijuhile (firmale) on ohutu lubada reisijal väljuda peatuses, sest seal on laiem taskukoht, seal vaevalt keegi väljujale seetõttu otsa sõidab. See, kuidas inimene mööda suuremat teed oma koduni jõuab, ei huvita firmat, sest see juba on inimese omavastutus? Aga just läbitav teelõik ongi ohtlik, seda peaks võimalikult lühendama! Kunagi sai meie läheduses surma jalgrattur, kes oli igati nõuetekohaselt riides - kiiver peas, helkurvest seljas ja sõitis paremal pool maanteed. Sõideti tagant otsa! Jalakäijagi on liikluses igal juhul nõrgem pool!    

Kas ei võiks praegusel reformide ajal ka peatumiste reegleid muuta?

Ühistransport on hajapiirkonnas lähenenud taksoteenusele, näiteks meie peatus on ühele bussiliinile nõudepeatus, kui ei helista, siis ta nii kaugele ei sõidagi. Ka peatused võiksid arvestada inimese vajadusi ja eeskätt ohutust, ja seda mitte ainult bussipeatuses väljumise ajal.  Peatamine ei tohiks olla bussile endale ohtlik, sest vahel on ikka peatamisi vaja teha, näiteks kui keegi tahab telefonile vastata kohe, siis pöörab ta sõiduki ju teepervele. Möödasõitu oskab ju lubadega juht sooritada?

Kui üldistada, siis ohte on kõikjal, aga mõistusega inimene  väldib neid maksimaalselt. Ei saa ju ohte kartes elu elamata jätta?