Eesti uudised

Tuleviku allveelaev: droonikandja, mida inspireeris võidisvaal 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 5. november 2018 19:13
SMX-31 makett merendusmessil "Euronaval".Foto: AFP/Scanpix
SMX-31 ehk „Electric“ võib olla esimene uue generatsiooni allveelaevadest, kirjutab Popularmechanics.

Prantsuse kaitsetööstusettevõte demonstreerib allveelaeva, millesarnast pole enne nähtud. Inspiratsiooni ammutati võidisvaalalt ehk kašelotilt, SMX-31 on raskelt relvastatud, pakub tuge erinevatele mehitamata sõidukitele ja võib isegi teenida mereväe eriüksuste emalaevana. Ka on uue generatsiooni allveesõiduk suurelt jaolt automatiseeritud ja meeskond on vaid 15-liikmeline.

SMX-31 ideeallveelaeva tutvustati Pariisis toimunud merendusnäitusel „Euronaval“. Ning see rikub sisuliselt kõiki allveelaeva kujunduse seniseid tavasid. Alus näebki välja nagu sügavale sukelduda suutev võidisvaal, sel on keresse tõmmatavad sukeldumistüürid, kuusnurkadest koosnev keremuster sisseehitatud andurantennidega ja ahtris reaktiivpumbad.  

Allveelaeval on kahekordne kere ja seda liigutab diiselmootorite või tuumareaktori asemel liitiumioonakude antav elekter. Maksimaalne sukeldumissügavus pole teada, aga see on vähemalt 244 meetrit.

Electric võib teenida mehitamata sõidukite emalaevana. Sisuliselt võib see ise vee all olles saata õhku droone ja allveeroboteid ning võtta vastu mereväe eriüksuste kuut meest kandvat allveesõidukit.

SMX-31 on varustatud 46 rasketorpeedo ja raketiga, sealhulgas F21 Artemise torpeedo ja SCALPi maarakett, mida NATO on kasutanud õhurünnakutes Süüria vastu.

Ja kõik see on pakitud üsna väiksesse laeva. Electric on vaid 70 m pikk ja selle veeväljasurve on 3400 tonni. Allveelaev võib sõltuvalt akude võimsusest veeta merel 30-45 päeva ja selle suurim veealune kiirus on 20 sõlme (37 km/h). Ning kuna süsteemid on üsna automatiseeritud, siis vajab alus vaid 15-liikmelist meeskonda. Reeglina on isegi sellest allveelaevast väiksematel 60 meremeest.

Tulevikuallveelaeva plaani ja kujundust saab lähemalt uurida SIIT.