Asia Bibi juhtum tekitas Pakistani ühiskonna uuendusmeelsema ja traditsioonilisema leeri vahel tõsise lõhe. Ka pärast surmanuhtluse tühistamist toimusid mitmes linnas meeleavaldused kohtuotsuse vastu ning ülemkohtu ümbrus oli range politseikaitse all. Kogu tüli sai aga alguse ühest tühisest veeämbrist.
Asia ja tema naabrid korjasid 2009. aasta juunis puuvilju. Asia kasutas enda värskendamiseks veeämbri kõrval olnud topsikest, kastes seda ämbrisse, et vett võtta.
Pahased naabrinaised osutasid, et kuna Asia, kristlane ja nende silmis ebapüha inimene, puutus topsikut, ei saa nemad seda enam kasutada. Topsik ja ämbris olnud vesi on rüvetatud. Naabrid avaldasid arvamust, et üleüldse võiks Asia usku vahetada. Seejärel olevat Asia naabrinaiste sõnul teinud ei rohkem ega vähem kui kolm solvavat kommentaari islami prohvet Muhammadi aadressil.
Asia läks koju, kuid sinna järgnes vihaste külaelanike jõuk, kes naise läbi peksis. Peksmise käigus olevatki Asia väidetavalt üles tunnistanud, et oli tõepoolest toime pannud blasfeemia ehk pühaduseteotuse.
Pakistanis on see kuritegu. Sageli kasutavad omavahel tülli keeranud inimesed seda ära, sest ehkki enamik juhtumeid on tõestamiseks võimatud sõna-sõna vastu olukorrad, on rahva avalik arvamus paraku blasfeemia kui kuriteo poole kaldu. Enamik süüdistatavaid on ise moslemid, kuid väga palju on neid ka Pakistani kristlikust vähemusest. Kristlased moodustavad kogu rahvastikust vähem kui 2 protsenti.
Asia Bibi toetajaid ootas surm
Asia veetis aasta vangikongis, eitades, et on prohvetit kunagi solvanud. Tema sõnul oli ta mõnedel külaelanikel juba ammuilma pinnuks silmas. Oma süütust kinnitab ta nüüdki. Pärast aastat langetas kohalik kohtunik otsuse: surmanuhtlus poomise läbi. Kohtupidamine oli Asia kirjelduse järgi täielik tsirkus. Samuti on avalikkusele vähe teada, millest ta ise üldse rääkis, kuna reporterid, kes tema kohtuprotsessi jälgisid, ei julgenud naise enda tunnistusi kirja panna - kirja pandud blasfeemia muutub omakorda jumalateotuseks kirjapanija käe läbi. Asia ise on kirjaoskamatu, mis tegi tema loo dokumenteerimise keeruliseks ka välismaa ajakirjanikel, kes said temaga suhelda vaid läbi abikaasa, kes koos advokaadiga tohtis ainsana naist vanglas külastada.
Surmaotsuse kaebaski ülemkohtusse edasi Asia mees. Juhtumi vastu tundis huvi ka Punjabi provintsi kuberner, kes naise suhtes toetuse väljendamise eest mõrvati. Kuberner andis mõista, et Asial on variante tõenäoliselt kaks: kas mõistab ülemkohus ta õigeks või annab president talle armu. Usufanaatikud korraldasid ka jumalateotuse seaduse vastu sõna võtnud Pakistani vähemusrahvuste ministri mõrva. Vangivalvurite sõnul nuttis Asia kibedaid pisaraid, kui kuulis, et teda kaitsta üritanud mehed jõhkralt mõrvati.
Asiat toetasid nii rahvusvaheline avalikkus, mitmed inimõigusteorganisatsioonid, paavst Benedictus ning ka mõõdukad moslemid. Pakistani ülemkohus leidis, et Asia süüdistajatel puudub piisav informatsioon, et naist süüdistada. Kohtu otsus lõpeb tsitaadiga Koraanist (islami pühakirja tsitaate on kogu ülemkohtu dokument ohtralt täis), milles prohvet Muhammad kutsub üles mittemoslemite vastu lahke olema.
Asia Bibi võis küll kolmapäeval ülemkohtust põhimõtteliselt vaba naisena lahkuda, ent kui ta peaks riiki jääma ilma pideva politseivalveta, on vaid aja küsimus, mil ta tõenäoliselt mõrvatakse. Tõenäoliselt lahkub ta oma perega Pakistanist. Asial ja ta abikaasal on koos kaks tütart, lisaks veel mehe kolm last varasemast abielust. Ohus on ka teda kaitsnud advokaadi elu. Mitu riiki on Asiale pelgupaika pakkunud ning arvestades seda, kui paljud kaasmaalased naise surma nõuavad, võtab perekond mõne neist pakkumisest ilmselt ka vastu.
Kommentaarid (10)