Eesti uudised

OHT LIIKLUSES: Soomes tahetakse mopeedautodest lahti saada (31)

Margus Mihkels, 30. oktoober 2018, 13:54
MopeedautoFoto: Tanel Meos / Ekspress Meedia
Soome valitsus peab mopeedautosid liiga ohtlikuks ja tahab neist lahti saada. Et noored jalameesteks ei jääks, kavatseb valitsus nad lubada piiratud võimsusega tavaliste autode rooli.

Õhtuleht kirjutas eile mopeedautodest, mille kasutamine tekitab palju probleeme ja küsimusi. Samasugust peavalu tekitavad pisiautod ka Soomes.

Soomes on mopeedautod juba aastaid väga populaarsed, ennekõike põhjapoolsetes maakondades ja kehva ühistranspordiga kohtades elavate noorte seas. Eelmise aasta lõpus oli riigis arvel 8000 mopeedautot.

Samal teemal

Ent 2015. aastal (värskemaid andmeid ei ole) juhtus mopeedautodega Soomes saja miljoni kilomeetri kohta 278 õnnetust, milles inimesed viga said, samas kui sõiduautodega juhtus sama paljude kilomeetrite kohta ainult 14 sellist õnnetust, kirjutab Helsingin Sanomat.

Pole ka ime, sest sõidukite ohutust hindava EuroNCAP-i kokkupõrketestides teenivad mopeedautod 0-1 tärni, samas kui väikesed sõiduautod teenivad samades testides 4-5 tärni (viis tärni on parim võimalik tulemus).

Probleeme tekitab seegi, et suur osa Soome mopeedautodest on ümber ehitatud. Seaduse järgi ei tohiks need sõita kiiremini kui 45 km tunnis, kuid hinnanguliselt pooltel sõidukitel on piirajad maha võetud ja nende tegelik kiirus võib olla kaks korda suurem.

Kuna väikeautod on mopeedautodest ohutumad ja nende tehniline seisukord paremini kontrollitav (mopeedautod ei pea käima tehnoülevaatusel), valmistab Soome valitsus ette seadusemuudatust, mis jõustudes lubaks vähemalt 15aastased noored tavaliste väikeautode rooli. Eeldusel, et noorel on ette näidata mopeedi- või autojuhiluba.

Seda küll teatud mööndustega. Nimelt ei tohi väikeautod olla valmistatud enne 2014. aastat, kaaluda rohkem kui 1500 kilo ja nende sõidukiirus ei tohi olla suurem kui 45 km tunnis.

Kiiruse piiramiseks paigaldataks autodele pitseeritud nn mustad kastid, mis lahtimurdmise korral saadavad teate näiteks lapsevanemale või politseile. Osal piirajaist on samas ka spetsiaalne võti, mis võimaldab auto normaalsed võimed taastada juhuks, kui autot soovib kasutada juhiloaga täisealine.

Soomes räägib mopeedautode kahjuks ka nende hind: uus mopeedauto võib olla kallim kui tavaline väikeauto, millele „musta kasti“ lisamine maksaks 400-500 eurot. Ka kindlustusmaksed võivad uue sõiduki puhul küündida mitme tuhande euroni aastas. Lisaks kurdavad omanikud, et enamasti klaaskiust kerega mopeedautod ei paku kokkupõrke korral küllaldast kaitset, kipuvad lagunema ja remontki olla kallis.

Samas on mopeedautode müük väga tulus äri, mistõttu nende müüjad pole valitsuse plaaniga rahul, kirjutab Kauppalehti. Tööstuskaupade müüjate liit esitaski valitsuse kava kohta kaebuse Euroopa Komisjonile. Viimane vaagis asja ja möönis, et valitsuse plaani mõned punktid on vastuolus Euroopa Liidu õiguspõhimõtetega, kuid avaldas eesmärgile – suunata noored ohutumate sõidukite rooli – üldjoontes siiski toetust. See tähendab, et eelnõud kohendades ja täpsustades võib Soome valitsus siiski hakata mopeedautosid välja tõrjuma.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee