Kommentaar

Taavi Aas | Turismimaks toob Tallinnale tulu ega peleta kedagi (8)

Taavi Aas, Tallinna linnapea, Keskerakond, 28. oktoober 2018, 18:52
Tallinna Sadam raporteeris rekordilisest kruiisituristide hulgast sellel hooajal. Õhtuleht uuris Tallinna linnapea käest, millist kasu saame südalinna paariks tunniks ummistavatest tuhandetest lõbureisijatest, kes ei kuluta meil midagi. Kas ei tasuks kavandatavat turismimaksu koguda mitte ainult hotellis ööbijatelt, vaid kõigilt linna külalistelt?  

Ükski eraettevõtja ei häbene tunnistada, et talle meeldiks turistide pealt teenida. Järelikult ei pea ka Tallinn häbenema, kui tema soov on turistide pealt tulevikus rohkem tulu teenida ja selle arvelt paremat teenust pakkuda. See ongi põhjus, miks me räägime praegu turismimaksust.

Kahtlemata on igasuguse maksu kehtestamine samm, mida tuleb hoolikalt kaaluda, et kasu asemel mitte kahju tekitada. Kuid maailma ja Euroopa praktika pakub küllaldaselt edukaid näiteid selle maksu rakendamisest.

Turismimaks on reeglina suhteliselt väike, et mitte kedagi eemale peletada, samas aga piisavalt suur, et massi pealt siiski küllaldast tulu tuua.

Turismindus ei tähenda üksnes tulusid, vaid ka kulusid. Et põhiline vaatamisväärsus vanalinn püsiks ilusa ja atraktiivsena, tuleb vanu hooneid restaureerida ja tänavaid remontida.

Harju ja Viru tänavate kordategemised viimastel aastatel on ere näide, samuti nõuab kulutusi kirikute renessanss. Nagu ka linna turundus välisturgudel. Ilma selleta on aga uute turistide lisandumine mõeldamatu. Turismimaks võikski anda tulu, mida saab kasutada mõne vana ja väärtusliku müüri, maja või kiriku kordategemiseks ning turismimessidel käimiseks.

Maks majutuse pealt

Samuti on üks võimalus, et turismimaksu tasuja saab midagi vastutasuks. Tallinna puhul oleks võimalus pakkuda maksu tasunud turistidele võimalust sõita tasuta meie ühissõidukitega, et teha nende siinviibimine mugavamaks.

Kuidas seda maksu rakendada? Enimlevinud on turismimaksu kogumine majutusasutuste käest. Seda on ka kõige lihtsam hallata. Loomulikult tekitab küsimusi, miks mitte maksustada hoopiski kruiisi- või maakeeli ristlusturiste, kes nagunii jätavad suhteliselt vähe raha maha.

Paraku on nende külastuste fikseerimine märksa keerulisem ja seega on ka maksustamine keerukas. Kui Tallinn peaks rakendama turismimaksu, siis seda ennekõike majutusele. Kas sel juhul on üldse kruiisituristidest Tallinnale mingit kasu? On kasu, sest korraks laevalt maha astunud inimene näeb, et see on päris meeldiv paik ja väärib ehk tulevikus pikemat külastust. Ristlusturism toimib nii-öelda isutekitajana.

Tallinn on turisminduse mõttes üsna heas seisus. Võrrelgem – meist kümneid kordi suurem ja väga rikka ajalooga Istanbul võõrustab näiteks ligikaudu kümmet miljonit turisti aastas, suhteliselt väike Tallinn aga 4,5 miljonit.

Lonely Planeti reisiportaal valis Tallinna parima väärtusega sihtkohaks. See on oluline tiitel, mis näitab meie sihikindlat tööd. Kindlasti pole see kena tiitel aga põhjus liigseks mugavustundeks, sest turismiturul on pidev konkurents.

Maks pole pidurdanud

Millegipärast on turismifirmade liidu president Merike Hallik öelnud, et turismimaks võib Tallinna konkurentsivõimet halvendada. Ma arvan, et kui paluda nimetada sihtkoht, kuhu turistid turismimaksu pärast enam ei lähe, siis ei suudaks keegi sellist paika leida. Nii mainis ka Rostocki abilinnapea Steffen Bockhahn äsjasel Tallinna visioonikonverentsil oma linna kogemuse põhjal, et mõõdukas maks ei mõjuta iseenesest turistide külastusi.

Tallinn on Põhjamaade linnadest veel odavam, kuid Ida-Euroopa omadest kallim. Kallim ka kui mitmed Lõuna-Euroopa sihtkohad. Seda ilma igasuguse turismimaksuta.

Kui turismiettevõtete liidu juhatus on tõesti mures Tallinna konkurentsivõime pärast, siis võiks ta manitseda ettevõtjaid, et nad ei tõstaks õlle hinda Raekoja platsil kaheksale eurole, et seapraad ei maksaks üle 20 euro ja et hotelliöö hind võiks olla alla 100 euro.

Selliste summade taustal on turismimaks suhteliselt väheoluline kulu. Pole ka andmeid, et näiteks Kreeka hiljuti kehtestatud turismimaks oleks mõjunud turiste peletavalt. Vastupidi, neid oli augustis kaheksa protsendi võrra rohkem kui mullu ilma maksuta.

Millal võiks Tallinna turismimaks kehtima hakata? Selleks tuleks muuta riigi tasandil seadusandlust, sest praegu ei näe meie maksuseadus ette võimalust turismimaksu koguda. Selles on olemas maksude loetelu ja viimane ei kuulu nende hulka.

Selline piirang ei ole asjakohane ja kitsendab omavalitsuste autonoomiat. Veelgi enam, see vähendab nende motivatsiooni turismi edendada. Võimalus teenida otsest, mitte kaudset tulu tugevdab aga linnavõimude soovi selle olulise majandusvaldkonnaga tegelda.

8 KOMMENTAARI

t
tibu 30. oktoober 2018, 07:13
tsitaat "Kahtlemata on igasuguse maksu kehtestamine samm, mida tuleb hoolikalt kaaluda..."
huvitav,. millalö enne on meil midagi hoolikalt kaalu...
(loe edasi)
t
Tavile 29. oktoober 2018, 14:39
Miks sa oma lubadust ei täida? Miks Tallinna pensionärid saavad teistes maakondades tasuta sõita alates 63. eluaastast, aga Tallinnas saavad teiste maakondade pensionärid alates 65. eluaastast?
Loe kõiki (8)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee