Maailm

Elu roosas. Kuidas mõjutavad meid eri värvid 

Tõnis Erilaid, 31. august 2018, 18:10
VÄRVISÄRA TALLINNA PAGARITÖÖKOJAS: Millist värvi maiust valiksite?Foto: Robin Roots
Anna mulle oma süda ja hing ja elu on alati roosa ja õnnelik, laulab Edith Piaf oma kuulsas lööklaulus  „La vie en rose“. Õnnest oli teisel arvamusel jalgpallimeeskonna Norwich City juhtkond, kes lasi vastasmeeskonna rõivistu seinad roosaks värvida, et vähendada meeste testosteroonitaset ja võitlusvaimu.

Norwichi eeskuju oli nakkav. USAs Iowa City staadionil värviti samuti külalisvõistkonna garderoob roosaks, kirjutab BBC internetiportaal lisades, et Šveitsis märgati 2013. aastal, et agressiivsete vangide rahustamiseks on parim vahend roosaks värvitud seinad ja nii on nende türmides sellest peale kõik roosa. 2015. aastal pandi mõnes Ameerika vanglas vahialused roosadesse ürpidesse ja kord olevatki paranenud.

Tegelikult avastasid roosa värvi (täpsemalt üh  tema varjundeist) rahustava toime 1979. aastal instituudi AIBMR Life Sciences teadlased. Nende uurimus näitas, et inimeste agressiivsus väheneb juba 10–15 minuti jooksul pärast roosasse keskkonda sattumist. Hilisemad uurimused osalt kinnitasid seda järeldust, osalt lükkasid ümber.

Kuidas siis on, kas eri värvid tõepoolest mõjutavad inimeste emotsioone ja mil määral?

Seda on uuritud pikka aega. Esimene sellealase tüsedama uurimuse on teinud Saksa literaat ja filosoof Johann Wolfgang von Goethe 1810. aastal imunud töös „Värviõpetusest“. Järgnevatel sajanditel on tema arvmusi enamasti ainult kontrollitud ja täiendatud, osalt ka ümber lükatud, sest Goethe ei pühendunud lõpuni sellele, kuidas inimese organism eri värvidele reageerib.

BBC artikkel pühendab suurt tähelepanu punasele värvile. Kanada teadlased osutasid 2013. aastal, et punane värv seostub inimestel seksuaalse ligitõmbavusega ja arvasid, et ovulatsiooniperioodil kalduvad naised just punast eelistama, et endale tähelepanu tõmmata. Taani ja Saksa teadlased omakorda leidsid 2017. aastal, et punane on enamiku inimeste jaoks nende värv, kes tahavad olla teiste suhtes valitseval (määravamal) positsioonil.

Teised uurijad on vähem rääkinud seksuaalsusest või domineerimisest. Nende hinnangul aitab punane keskkond inimestel paremini ja kiiremini toime tulla selliste üleannetega, mis nõuavad tähelepanu detailidele. Selle arvamuse kritiseerijad on rõhutanud, et punasel on hea mõju ainult lihtsamate tegevuste puhul, aga just  sinine värv ergutab loomingulisust ja lubab toime tulla kui tahes keeruliste asjadega. Punasega on seotud ka vastuolulised katsed toiduga. Šveitsi teadlased väitsid, et kui pakkuda inimestele küpsiseid eri värvi taldrikutelt, siis olid vähemuses punastelt taldrikutelt maiustajad. Seda kontrollima tormanud USA Appalachiani ülikooli teadlased said aga otse vastupidise tulemuse – toitu eelistati võtta punastelt taldrikutelt.

Millist värvi peab olema preservatiivipakk?

Kas värvid ei mõjuta siis üleüldse meie emotsioone? Jätame siinkohal teadlased kõrvale ja vaatame, kuidas talitavad praktikud, suured rahvusvahelised korporatsioonid. Nende turundusreeglites on kirjas, et punane värv assotsieerub energia ja elavusega, sinine kompetentsusega, must värv on teadagi elegantne (kuulus väike must kleit). Nende värvide mõjul identifitseerib klient ka firma tegevussuuna. 

Kõige naljakam uurimus on muide tõestanud, et lilla preservatiivipakk tundub ostjale lihvitult elegantne. Punases pakendis preservatiive peetakse aga vastupidavamaks. Arvamused mõneti erinevad, kuigi mõlemas pakis on täpselt ühesugune ühelt liinilt tulnud kaup.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee