Eesti uudised

Tules hävinud Tartu jaama juhtimiskeskus ehitatakse uueks (4)

Asso Ladva, 21. juuni 2018 13:53
ILMA JUHTIMISETA EI SAA: Pärast tulekahju Tartu raudteejaama juhtimiskeskuses ei töötanud ülesõidukohtade foorid ja tõkkepuud ning reisirongid jäid Tabiveresse toppama.Foto: Aldo Luud
Tartu raudteejaamas 16. mail maha põlenud juhtimiskeskust taastama ei hakata, Eesti Raudtee otsustas vana releedel põhineva süsteemi asemel hankida Tartusse moodsad automaatseadmed, praegu toimib raudteeliiklus Tartu jaamas osaliselt käsitsi.

„Valmistume ette uueks hankeks, et soetada kaasaegne mikroprotsessoritel põhinev juhtimissüsteem,“ ütleb Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Monika Lilles. „Kulud uue kaasaegse süsteemi rajamiseks on täpsustamisel, kuid taolised süsteemid on kallid ning me räägime siin miljonitest eurodest.“

Palju aega see võtab, ei oska Lilles öelda: „Seda juba selgitab konkreetne Tartu liiklusjuhtimissüsteemide hange. Prioriteedid on tiheda liiklusega piirkonnad, mis saavad tõenäoliselt ajalises mõistes varem kaasaegsed lahendused.“

Õnnetu elektrilühis

„Tartus oli tegemist õnnetusjuhtumiga, mis oli meie ajaloos esmakordne,“ ütleb Lilles. Tema sõnul vaatas Eesti Raudtee pärast Tartus toimunud kahjutuld üle kõik oma juhtimissüsteemid, ikka selleks, et samasugust jama kuskil mujal ei juhtuks.

„Tulekahju Tartu raudteejaama juhtimiskeskuses põhjustas elektrilühis,“ ütleb päästeameti pressiesindaja Marek Kiik. „Kas see tekkis mõnest juhtmest, kaablist või seadmest, seda ei saanud kindlaks teha. Mingit tuleohutuseeskirjade rikkumist ega pahatahtlikkust selle tulekahju põhjuste seas ei ole.

Päris nõukogude-aegne kogu raudtee süsteem enam ei ole. Uus Koidula piirijaam ning mõned jaamad Orava ja Tartu vahel ning Narva jaam on juba saanud moodsad juhtimisseadmed. Järgmisena peakski uued seadmed tulema Tartusse, kuid enne on vaja lahti harutada Lääne-Harju uute seadmete hankimise sasipundar.

Uuendamine toppab

Mullu suvel korraldatud hankel tegi parima pakkumise Lääne-Harju raudtee juhtimissüsteemide ehituseks Soome firma Mipro, mis nimetas hinnaks 16,5 miljonit eurot. See ei andnud rahu hankel teiseks jäänud KMG Inseneriehitusele, mis koos tšehhide AŽD Prahaga tegi kümme miljonit kallima pakkumise. Kohtuvaidlused on väldanud enam kui pool aastat ja lähevad ikka edasi.

„Hankevaidlus sai 5. juunil ringkonnakohtus järjekordse lahendi Eesti Raudtee kasuks, kuid vastaspool esitas uue kassatsioonikaebuse,“ ütleb Lilles. „Mängus on miljonid, sellepärast võitlus käib.“

Lilles möönab, et kohtuvaidlusega on Eesti Raudtee kaotanud väärtuslikku aega, sest moderniseeritud süsteem pidi esialgse kava kohaselt seal töös olema juba 2021. aastal. Järgnevate aastate jooksul soovib raudteefirma vahetada süsteemid välja ka ülejäänud taristul.