Eesti uudised

Bussijuhid räägivad: liiklusohtlike olukordade esikolmik (9)

Toimetas Silja Ratt, 27. aprill 2018 14:28
Foto: Arno Saar
Bussijuhid veedavad roolis rohkem aega kui enamik meist ning neil on hea ülevaade Eesti liikluskultuuris toimuvast – mis on hästi ja millest vajaka jääb.

Lux Expressi bussijuhid tõid välja kolm peamist liiklusohtlikku olukorda, mida nad Eesti maanteedel ikka ja jälle näevad. Juhid andsid ka soovitusi, kuidas maanteedel ohutult sõita ja kaasliiklejatega arvestada.

Samal teemal

Pidevjoonest ülesõit
Esimesena tõid juhid välja pidevjoonest ülesõitmise. Staažikas bussijuht sõnab: “Seda õpetatakse juba koolis – kui on pidevjoon või topelt pidevjoon, siis mööda sõita ei tohi. Neid jooni on hakatud võtma soovituslikuna või ütleme otse - põhimõtteliselt ei vaata neid enam mitte keegi. Täiesti tavaline on, et enne ristmikku pressib sõiduauto bussile selja taha ja teeb möödasõidu, mis on väga ohtlik manööver.”

Pidevatel ja topelt pidevjoontel on oma eesmärk – nad markeerivad kohti, kus ei ole turvaline sooritada möödasõitu ja neid jooni peab jälgima, on bussijuhid üksmeelsed.

Kiirusega mängimine
Kõik bussijuhid tõid sagedase eksimusena välja n-ö kiirusega mängimise – juhtide suutmatuse või tahtmatuse stabiilselt ühtlast kiirust hoida.

“Silma on hakanud, et juhid ei oska või ei taha stabiilset kiirust hoida. Kurvis võetakse kiirus maha 60-70km/h peale. Samas järgmisel sirgel lõigul pannakse 90km/h sisse – proovi sellisest mööda sõita!” räägib bussijuht.

“Kiirusega tõmblemine on kõige hullem. Sama asi juhtub öösel – sõidetakse 90km/h ja kui tuleb auto vastu, pidurdatakse 70km/h peale. Juht võiks ära otsustada, kas laseb mööda sõita või kiirendab eest ära,” nõustub tema kolleeg.

Tuuakse välja ka oskamatus möödasõitudel kiirust reguleerida: “Kiirendatakse ka keset möödasõitu – kui mina bussiga juba mööda sõidan, siis auto järsku tõstab kiirust. Paljudele aeglasemalt sõitjatele hakkab au pihta, kui buss mööda sõidab ja siis rakendataksegi selliseid “trikke”, mis teevad manöövri – mis õigena sooritatult oleks ohutu – ohtlikuks.” 

Möödasõidud ohutumaks
Bussijuhid andsid omalt poolt soovitusi, kuidas möödasõite ohutumaks teha. Nimelt, kirjutamata reegli järgi lülitab eessõitev auto sisse parempoolse suunatule siis, kui ta tahab tagasõitjale anda teada möödasõiduvõimalusest. Bussijuhtide sõnul võiks kaaluda, kas kirjutada see reegel ka liikluseeskirjadesse.

“See oli kohustuslik 70ndatel ja tegi möödasõidud maanteedel ohutumaks ja mugavamaks,” meenutab üks bussijuhtidest. “Suunatuli andis möödasõitjale info "olen aru saanud, et hakkad sooritama möödasõitu, võtan kiirust maha ja lasen sul selle manöövri ohutult sooritada",” täiendab teine.

Lisaks tuletasid bussijuhid liiklejatele meelde, et möödasõitu ei tohi takistada ega kiiruse tõstmisega häirida. “Elementaarne, kuid ka selle vastu eksitakse,” tõdevad bussijuhid.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee