(Kristo Kaasik)

„Maksud sõidavad” organiseerijad teatasid hiljuti, et plaanivad Eesti taasiseseisvumispäevaks ehk 20. augustiks järgmist aktsiooni. Ühed olid kohe kindlad, et löövad ka seekord kogu perega kaasa, olgu selleks siis Lätti sõit või miski muu. Teised ei mõista, miks peab protestimise just riiklikult olulistele tähtpäevadele ajastama. Kolmandad tembeldavad kogu ettevõtmise pikemalt mõtlemata alkoralliks.

Protestijad on kriitika suhtes üsna tundlikud. Kindlasti ei taha nad nõustuda väitega, et tegemist on pelgalt alkoralliga. Nii „Maksud sõidavad” Facebooki lehtedel kui ka selleteemaliste artiklite kommentaarides ei väsita rõhutamast, et vabariigi aastapäeval Lätti sõitmine polnud alkoralli, vaid protest Eesti riigi maksupoliitika vastu.

Räägiti, et lõunanaabrite juurde sõitis 24. veebruaril umbes 5000 eestlast. Mitu protsenti neist ilma ühegi pudeli alkoholita kodumaale naasis, ei tea keegi meist öelda. Fakt on aga see, et pärast piiriületust täitus vähemalt Ikla piiril asuva alkoholipoe parkla pilgeni autodega ning sajad inimesed vedasid endale kärudega kastide viisi alkoholi autosse. Ilmselt avanes Valkas sarnane pilt. Võib-olla ei olnud see alkoralli, võib-olla see oligi nende perede tavapärane igakuine kaubareis? Vahva ettevõtmine kogu perega, lapsed saavad käru lükata ja puha. Nüüd sattus see lihtsalt protestiaktsiooniga samale päevale.

On tõsi, et väga suur hulk inimesi suundus pärast piiriületust edasi aktsiooni lõpp-punkti, väikesesse Läti linnakesse, kus koguneti ning räägiti juttu. Seega oleks väär toimunut pelgalt alkoralliks nimetada. Samas ei saa väita, et see seda polnud. Sajad inimesed ostsid kastide viisi alkoholi, kuidas seda siis nimetada?

Maksuprotestijad muidugi kurjustavad, kui nende püha üritust alkoralliks tembeldatakse. Samas lõõbivad nad ka ise avalikult – näiteks Facebookis –, et kui juba Lätti sai mindud, siis muidugi osteti ka alkoholi ja muud meelepärast piiri tagant kaasa.

Paraku on suur hulk maksuprotestijaid ka väga ebaviisakad. Kommenteerides taasiseseisvuspäevaks kavandatavast aktsioonist kõnelevat artiklit, ei hoidnud protestilembesed end tagasi. Niipea, kui keegi julges ettevõtmise vajalikkuses või selle vormis kahelda, valati ta üle solvangute ja sõimuga. Üks naine kirjutas Facebookis, et tema meelest on Lätti sõitmine jabur, kuna meie kaupade hinnavahe lõunanaabriga tuleb erinevast elatusmiinimumist. Seepeale vastas talle üks kommenteerijatest oma nime ja näoga: „Sae pekki, tohlakas!” Kusjuures kommentaar sai ohtralt meeldimisi. Veel teatati naisele, et ta on lollakas ning peaks minema ja end välja magama ning muna imema.

Protestijate sellised sõnavõtud ei tekita tunnet, et „Maksud sõidavad” toetajad on arukad inimesed, kes osalevad tõsiseltvõetavas protestiürituses. Pigem tekib kahtlus, kas on ehk kommentaari kirjutadeski vägijoogiga liiale mindud.

Võib-olla peaksid korraldajad veidi rohkem mainekujundusega vaeva nägema? Näiteks oli vähiravifondile tehtud annetus väga kena žest. Paraku kaob see ebaviisakate ja roppude sõnavõttude vahele ära. Nii on protesti ennastki raske tõsiselt võtta.

Jaga artiklit

41 kommentaari

O
ostate  /   09:35, 26. apr 2018
Lätist ja pärast viskate taare ja pakendid metsa alla,nagu oli lehes pilt Viljandimaalt Mulgi vallast.See on nende suurte korraldatud alkorallide tulemus.Ikka õudne joodik rahvas Eestis.
V
Võetakse!  /   17:21, 24. apr 2018
Ja käiakse Lätis või Venemaal ka ilma aktsioonita.

Päevatoimetaja

Gerly Mägi
Telefon 51993733
gerly.magi@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis