Kui seened pääsevad Maa-väliste kivimiproovide kallale, võivad nad kivimite keemilist koostist muundada

Üllatus: NASA ülipuhtad laborid seenetavad! (2)

Piret Pappel, 31. märts 2018 00:01
Pintselhalliku perekonda kuuluvad hallitusseened laborianumas.Foto: Wikimedia Commons

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri ehk NASA laborid on tõenäoliselt puhtaimad kogu Maal. Tolmu- ja bakterivabades ruumides puhastatakse ja steriliseeritakse teistele taevakehadele lendavaid kosmosesonde, sarnastes tingimustes on hoiul ka Kuult pärit kivimid. Kuid vähemalt üks selline labor – Texase osariigis Houstonis asuva Johnsoni kosmosekeskuse meteoriidihoidla – on mõnusaks elupaigaks hallitusseentele.

Tolmu- ja bakterivabade laborite puhtuseklasse on üheksa, kõige steriilsemad kuuluvad 1. klassi. Johnsoni kosmosekeskuse meteoriidihoidla on 6. klassi vääriline. Seal on hoiul paarkümmend tuhat Antarktikast leitud meteoriiti. Jääst avastatud taevakive hoitakse lämmastikurikkas gaasisegus ja kõrgemal rõhul, et need maiste eluvormidega ei saastuks.

Kosmosekeskuse mikrobioloogid võtsid laboritest proove ja leidsid sealt erinevaid mikroorganisme. Kui muudes ruumides elutsesid bakterid, siis meteoriidihoidlast leitud mikroorganismide hulgas oli ligi 90 protsenti hallitusseeni perekonnast Penicillium ehk pintselhallik. Samuti leiti hallitusi labori õhufiltritest, vahendab Science.

Edasi lugemiseks:

Samal teemal

12.05.2018
Kas vesi saabus Maale koos asteroididega?
16.04.2018
NAPIKAS: ootamatult kosmosest ligi hiilinud asteroid tuhises Maast mööda
11.04.2018
(LÄBI HARIDUSE) TÄHTEDE POOLE: kuidas saada kosmonaudiks?
09.04.2018