Berliini metroorong. Praegu maksab selle üksikpilet alates 1.70 eurost.  (Aadu Hiietamm)

Saksamaa valitsus kaalub koos liidumaade ja väiksemate omavalitsustega õhusaaste vähendamiseks lähiliinidel tasuta ühistransporti, selgub kirjast, mille keskkonnaminister Barbara Hendricks, liiklusminister Christian Schmidt ja kantsleriameti juht Peter Altmaier saatsid Euroopa Komisjoni keskkonnavolinikule Karmenu Vellale.

Tasuta ühistranspordiga loodetakse vähendada eraautode liiklust ja seeläbi parandada Saksamaa linnade õhukvaliteeti. Omamoodi on see sunnitud samm, sest Euroopa Komisjon on nõudnud Saksamaa valitsuselt õhukvaliteedi parandamist ja ähvardanud nõudmise mittetäitmisel kohtuhagiga. 

Saksamaa valitsus on juba välja valinud tasuta ühistranspordi katsetamiseks viis linna: Bonni, Esseni, Herrenbergi, Reutlingeni ja Mannheimi. 

Saksa Liiklusettevõtete Liidu (VDV) andmetel ei ole varem riigis tasuta ühistransporti pakutud. Tõsi, omamoodi pioneeriks võib pidada Brandenburgi liidumaal asuvat Templinit, kus kunagi oli bussisõit tasuta. VDV andmetel kulub ühistransporti pakkuvate ettevõtete finantseerimiseks aastas 12 miljardit eurot, millest pool tuleb piletimüügist. Tasuta sõidu puhul tuleb see raha maksumaksja taskust. Lisamiljardeid on vaja ka uute busside ja rongide ostmiseks, et tulla toime reisijate arvu kasvuga. 

Omavalitsuste esindajad ja liikluseksperdid reageerisid valitsuse plaanile skepsise ja kriitikaga. Näiteks Hamburgis tuleb tasuta ühistranspordi juurutamisel leida aastas vähemalt 830 miljonit eurot, mis praegu saadakse piletimüügist. Omavalitsused ja liiklusettevõtted sellist raha ei leia ning sel juhul soovitakse valitsuse toetust. 

Ekspertide sõnavõttudes domineerib arvamus, et tasuta ühistranspordi juurutamine saab parimal juhul olla pikaajaline tulevikuprojekt, mis on küll huvitav, kuid ei lahenda õhusaastega seotud tegelikke probleeme. Spiegel Online viitab ka Tallinnale, kus tasuta ühistransport ei ole osutunud loodetud võluvitsaks.

Jaga artiklit

11 kommentaari

?
???  /   12:11, 15. veebr 2018
Tasuta transport? Sedasi on pagulaskogukondadel odavam ning mugavam suhelda ja oma kulleritega saadetisi edasi saata. Kui on kata, et post keelatud kaupa konfiskeerib. Samuti saavad ka nende aktivistid paremini teisi kaugemaid kogukondi "aktiviseerimas" käia.
J
just  /   08:28, 15. veebr 2018
just,siin auto autos kinni,igale perele auto ja teine auto kui lisaks - korralikult maksustada

Päevatoimetaja

Kristel Veerus
Telefon 51993733
kristel.veerus@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis