Eesti uudised

Elisa selgitab oma viga: miks kliendid ei saanud helistada hädaabinumbrile 112 (11)

Marvel Riik, 14. veebruar 2018, 12:10
Elisa klientidel ei olnud võimalik numbril 112 helistada. Aldo Luud
24. jaanuaril ei olnud osal Elisa klientidest võimalik helistada hädaabinumbrile 112 ehk neil puudus ühendus kiirabi ja politseiga. Rike, millest ettevõttel polnud päev läbi aimugi, puudutas 151 mobiiliklienti.

„Meil on väga kahju, et selline rike tekkis, ning vabandame klientide ees. Rike puudutas Elisa ühe keskjaama teenindatavaid kliente, mistõttu ei saanud 24. jaanuaril päeva jooksul hädaabinumbrile helistada 151 Elisa klienti,“ ütles Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski. Tema sõnul ei ole varem midagi niisugust juhtunud. Raiski keeldus avalikustamast, millise keskjaamaga oli tegu.

Miks rike tekkis? „Tegu oli inimliku eksimusega [tehniliste] muudatuste tegemisel,“ selgitas Raiski. Tema sõnul tähendas inimlik eksimus seda, et uue alusnumbri võrguga sidumisel jäi üks käsk konfiguratsioonist ühe keskjaama külge kopeerimata.

„Rike kestis kella 9.50st kuni 18.45ni,“ rääkis Raiski. „Rike kestis niivõrd pikalt, sest kahetsusväärselt ei tuvastatud seda ning juhtus ka nii, et kliendid ei andnud meie infoliinile päeva jooksul märku, et selline rike on üleval. Kui saime rikkest teadlikuks, kõrvaldasime selle 15 minuti jooksul.“

Tegu on väga tõsise juhtumiga

Samal teemal

Vea avastas siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus (SMIT), kes sai omakorda info häirekeskuselt. „Meile anti teada, et inimestel ei õnnestu 112 vahendusel abi kutsuda. Vihje andis neile inimene, kes pöördus politsei infotelefoni kaudu. Asusime kohe infot kontrollima ja andsime sellest viivitamatult Elisale teada,“ rääkis SMITi tehnoloogiavaldkonna juht Tarmo Tulva.

Häirekeskuse koostöö- ja planeerimise talituse juhataja Kaili Tamme hinnangul on tegu väga tõsise juhtumiga: „Hädaabinumbrile helistamine on eluliselt tähtis teenus ja selle tagamine peab olema iga mobiilsideteenust pakkuva ettevõtte prioriteet.“

Riigi infosüsteemi ameti (RIA) küberturvalisuse teenistuse juhi Uku Särekanno sõnul on Elisa juhtum mõjult – arvestades inimeste arvu ja rikke kestvust – suurim, millega on kokku puututud. „Nii ulatuslikest riketest või intsidentidest, mis mõjutaks nii suurt hulka inimesi nii pika aja jooksul, meile teada ei ole. Selline sündmus ei ole kindlasti tavapärane ega tohi ka tavapäraseks kujuneda,“ ütles Särekanno.

Hädaolukorra seaduse järgi pakub Elisa elutähtsat teenust, mis kohustab ettevõtet riketest teavitama. Elisa on lubanud põhjalikult läbi vaadata ettevõttesisese rikketeavituse ja infoliikumise ning seda muuta nõnda, et sellised olukorrad ei korduks. „Avalik teavitus jäigi tegemata protsessiliste puuduste tõttu, mille tänaseks oleme kõrvaldanud. Vabandame veel kord!“ lisas Raiski.

RIA ei plaani Elisat juhtunu tõttu karistada, vaid on piirdunud ettekirjutusega. „Oluline on koostöö, vastastikune usaldus ning see, et sellistest intsidentidest õpitakse ning tehakse järeldused,“ põhjendas Särekanno otsust.

RIA kommunikatsioonijuhi Helen Uldrichi sõnul on RIA võimalus sanktsioone rakendada piiratud seadusega. „Sanktsioonid tulevad mängu siis, kui menetluse käigus on tuvastatud väärtegu. Kõnealuse intsidendi puhul puudub väärteo koosseis,“ ütles Uldrich. „Paralleelselt käib Elisa Eesti ASi suhtes järelevalvemenetlus, mille käigus oleme ka adresseerinud soovitused korrastada intsidentidest teavitamise kord ning vaadata üle rikete kiire tuvastamisega seonduvad meetmed.“

Konkurent: monitoorime kõnesid 24/7

Tele2 kommunikatsioonijuhi Kerli Lingi sõnul on ettevõtte ühendused 112ga tehtud Telia kaudu ning seni pole esinenud analoogseid rikkeid, nagu Elisal oli 24. jaanuaril. „Tele2-l on ette nähtud käitumisjuhised ja protsessid eri olukordades reageerimiseks ning seadistuste muudatuste käigus kontrollitakse alati kõik üle. Monitoorime ka kõnede ebaõnnestumist 24/7,“ märkis Link, kelle sõnul käib hea koostöö riigiasutustega 112 teenuse toimivuse osas.

Juhul kui nutitelefoni kasutajal ei õnnestu miskipärast helistada numbrile 112, soovitab häirekeskus esmalt teha telefonile taaskäivitus ja jätta sisestamata SIM-kaardi PIN-kood. „Siis võimaldab telefon teha vaid hädaabikõnesid. Sellisel juhul valib telefon kõne tegemiseks esimese tugevaima signaaliga mobiilsideteenuse pakkuja,“ selgitas Kaili Tamm häirekeskusest.

11 KOMMENTAARI

l
lugeja 16. veebruar 2018, 09:15
SIM kaart ära, juhtumisi on see sama vigane võrk kõige tugevama leviga, telefon valib selle ja ikkagi ühendust ei saa.
s
sass 15. veebruar 2018, 13:35
Väärteo puhul on karistatav ka ettevaatamatusest kordasaadetud tegu.
Loe kõiki (11)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee