Eesti uudised

Mille taga viibib maakonnaliinide tasuta transport? (21)

Kristjan Väli, 6. november 2017 17:05
TASUTA TRANSPORT: Kadri Simson: „Arvestades, et sõitjaid tuleb liinidele juurde, oleme planeerinud ka lisaraha bussiliinide tihendamiseks.“Foto: Teet Malsroos
Selleks, et maakonnaliinide tasuta transport edukalt tööle läheks, on vaja töötavat ühistranspordikeskuste süsteemi. Hetkel on see alles rajamisel, mistõttu peavad eestlased tasuta sõitu ootama suveni.

Tuleva aasta 1. juulist on maakonnaliinidel transport tasuta, kuid miks mitte juba uue aasta algusest? „Valitsuse tegevuskava on algusest peale ette näinud, et tasuta ühistransport maakonnaliinidel jõustatakse 1. juulil 2018. Sellele eelnev aeg kulub ettevalmistusteks juba olemasolevates ühistranspordikeskustes ja uute keskuste loomiseks,“ sõnab majandus- ja taristuminister Kadri Simson. Tõepoolest, hetkel käib kiire sagimine, et kõik ühistranspordikeskused tööle saada. Sest just nemad võtavad maakondliku ühistranspordi korraldamise üle. Erandiks jäävad vaid saared.

Samal teemal

Tuleval aastal kasvab bussiliinide dotatsioon 21,9 miljonilt eurolt 34,8 miljonile. Veidi ebaselgeks on jäänud aga see, et kuidas ühistranspordikeskused võivad raha kasutada. Kadri  Simson on läbivalt toonitanud, et kindlasti transport peab tasuta olema, ent tema erakonnakaaslane ja peaminister Jüri Ratas ütles septembri lõpul Vikerraadiole antud intervjuus, et ühistranspordikeskused võiks ise otsustada – kas kasutada raha tasuta transpordi tagamiseks või näiteks liinide lisamiseks. Kuidas siis jääb, kas saavad valida – kas tasuta transport või tihedam graafik? „Meie plaan on muuta tänane maakonnasisene bussiliiklus tasust priiks. Täna on maal elavate inimeste ees olukord, kus tööle jõudmiseks tuleb suur osa oma palgast lihtsalt maha sõita. Olgu selleks kuluks siis kütus autole või bussipilet. Meil on vaja alternatiivi, mis aitaks töötajal raha kokku hoida ning vähendaks maal elamise kulukust,“ ütleb Simson.

Ta lisab, et tasuta maakonnasisene bussiliiklus aitab inimesed paremini liikuma, paraneb eakate inimeste liikumisvõimalus ning ka tööhõive saab positiivse tõuke. „Arvestades, et sõitjaid tuleb liinidele juurde, oleme planeerinud ka lisaraha bussiliinide tihendamiseks. Tasuta maakonnasisese bussiliikluse all peame silmas ennekõike tänaseks sõlmitud 59 avalikku hanget, uusi ei ole plaanis korraldada. Küll aga on võimalik liine kuni 10% ulatuses tihendada,“ lausub ta.

Kas tulevikus ei oleks huvide konflikt, kui üks kõige suurem riigilt dotatsiooni saavatest ettevõtetest on bussifirma Atko, mille üks osanik on Arvo Sarapuu, kelle abikaasa on Keskerakonna juhatuse liige kui ka riigikogu liige Kersti Sarapuu. Simson seda ei arva. „Maakonnaliinidel teenust osutavad ettevõtted valitakse avaliku hanke tulemusena. Atko on võitnud hankeid ning teenust osutanud mitme erineva ministri tööajal ning neil on kindlasti võimalus seda teha ka tulevikus ning jätkata teenuse osutamist, kui nende pakkumine osutub parimaks. Tuleb aga mõista, et bussiliinide täisdotatsiooni korral saab selget kasu reisija, mitte ei ole antud samm planeeritud mõne bussifirma tulude kasvatamiseks. Bussifirma saab fikseeritud liinikilomeetri tasu, tänavu tuleb sellest 2/3 riigieelarvest ja ligikaudu 1/3 piletitulust, edaspidi tuleb kõik riigi dotatsiooniga, kuid summa jääb bussifirma jaoks samaks,“ kinnitab minister.

MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskus juhatuse liige Heldur Lääne tunnistab, et küsimust – kas tasuta transport või tihedam graafik – on hetkel raske kommenteerida. „Kuni käesoleva ajani teadsin, et üleminek toimub ja kogu ettevalmistus käis ühes suunas. Alles eelmise nädala keskel kuulsin, et on võimalikud ka teised variandid. Praegu ilmselt peab ära ootama riigieelarveseaduse vastu võtmist. Seal peaks kõik vajalik kirjas olema. Õnneks tänu kaasaegsetele kassadele ei ole meil ka rahade mingi teise variandi järgi kasutamine keeruline. Näiteks ühe kindla hinnaga miinimumpilet,“ ütleb Lääne. Ta lisab, et paraku on vastus selles osas poliitikute käes ja nemad peavad ütlema, kuidas nad tasuta transporti näevad ja otsustavad. „Sealt siis edasi juba keskuse liikmete, omavalitsuste ja maanteeameti arusaamine,“ leiab ta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee