Eesti uudised

Lisatud Rootsi päästeteenistuse kommentaar!

Ehmatus Tallinki laeval: kas reisija kukkus üle parda? (7)

Marvel Riik, 27. oktoober 2017, 18:01
Tallinki Baltic Queeni harjumuspärast sõidurütmi häiris Rootsi vetes väikelaevnik, kelle alus triivis kütuse puudusel kruiisilaevale ette.Foto: Tairo Lutter
Neljapäeva õhtul jõudis meediasse väide, et Tallinki kruiisilaeval Baltic Queen, mis oli teel Stockholmist Tallinna, on reisija üle parda kukkunud. Kuigi laev andis välja sellelaadse teadaande, puudutas teade tegelikult rootslasest väikelaevnikku, kes triivis oma kütuseta alusega kruiisilaevale ette.

Tallinki kruiisilaev Baltic Queen oli neljapäeva õhtul jõudnud ligemale ühe tunni nautida oma rutiinset sõitu idüllilistes Rootsi skäärides, kuu mereteed kuldamas, kui laeva kaptenisillal märgati merel nõrka kollast kuma. See pani laeva kaptenisillal häirekella tööle. Tavapäraselt sõiduks kasutatav automaatrool lülitati välja ja oma kindla käega haaras rooli tüürimees, et mööda manööverdada tundmatust kollakast kumaallikast, mis oli piisavalt väike, et ei paistnud radaripildil silma.

Samal teemal

„Raporteerisime oma järjekordset läbimispunkti, kui tüürimees, mina ja madrus märkasime üheaegselt enda ees valgustamata objekti. Nägime, et tegu oli ühe seisva paadiga, mis oli faarvaatrile [ehk laevasõiduteele] ohtlikult lähedal,“ meenutab neljapäeva õhtuseid sündmusi Baltic Queeni kapten Roland Lemendik.

Takistusest mööda saadud, algas järgmine faas: tuli kindlaks teha, mis olukorraga on tegu. Selleks lasti üle laeva kuuldavale kolm pikka helisignaali, tähistamaks morsetähte O ehk koodi Oscar. „See on rahvusvaheline signaal sellest, et inimene on üle parda kukkunud,“ selgitab Lemendik.

Kõige rohkem puudutas signaal kiirvalvepaadiüksust, kes häire peale ruttas termoülikondasid selga tõmbama, et siis olukorda juba paadiga lähemalt uurida.

Meeskond selgitas välja, et kruiisilaeva teel triivis üks kuuemeetriline alumiiniumist alusega mootorpaat, millel oli kütus otsa saanud. Avariivalguse nõrgas kollakas kumas leidsid kiirreageerijad ühe Rootsi mehe, kes abi vajas. Mehe tervis, nagu ka paat, olid korras, kuid puudust oli kütusest, millega teekonda jätkata, vahendab Baltic Queen kapten kiirreageerijate muljeid.

Inimene üle parda?

Kui kolmesignaaliline häire kell 20.20 laeval välja anti järgnes sellele kolme minuti pärast ka avalik teadaanne reisijatele, mis viis osa reisijaid eksiteele laeval toimuva kohta. „Tähelepanu pardal viibivad reisijad! Meeskonnal on tegemist MÜP [mees üle parda] olukorraga. Meeskond tegeleb valgustamata objekti tuvastamisega.“

Suurimad uudistajad läksid edasi laevatekile, kus nägid peagi, et lisaks Tallinki enda päästejõududele, on sündmuskohal ka Rootsi päästeteenistus oma kahe paadi ja ühe helikopteriga, kes rootslase oma laevaga kodu poole aitasid. „Eeldan, et see on Rootsi päästeteenistuse tavapärane protseduur, et tõstavad ohutaseme esialgu kõrgemale ja saadavad välja üksusi rohkem kui vaja,“ selgitab Lemendik tehnikarohket pilti merel.

Kuid nähtu laevatekil ja meelde jäänud sõnad teadaandest – „/…/ mees üle parda /…/“ – pani osades reisijates pirni põlema – keegi ongi üle parda käinud! - ning see info hakkas ringlema, jõudes otsapidi ka meediasse.

Kapten Lemendiku sõnul anti üle laeva välja MÜP-häire just päästerühma ja selle varustust silmas pidades. „MÜP-situatsioonis kasutatakse rühmasid ja varustust, mis on omane olukordadele, kus inimene on üle parda kukkunud või kui on kiiresti vaja kasutada paati ning minna kedagi päästma.“

Reisijad, kellel tekkisid lisaküsimused teadaande ja merel toimuva päästetööde kohta, said lisaselgitusi, mõistmaks olukorda merel. Täna hommikul jõudis laev õigel ajal Tallinna.

Rootsi päästeteenistus: meesterahvas oli merel kala püüdmas

Rootsi päästeteenistuse sõnul oli üks Rootsi kodanik oma 10-meetrise Buster-tüüpi paadiga Stockholmi saarestikus kala püüdmas, kui paadil sai kütus otsa. Kuna kalamehel sai ka telefonil aku tühjaks, ei jäänud tal muud üle, kui jääda abi ootama. 

„Ta ootas, et keegi teda märkaks või et meri teda ühele saarele triiviks, kust ta saaks sõpradega võtta ühendust. Rannavalve rääkis mehega, kes oli juhtunust mõistagi šokis. Ta lubas, et järgmine kord on tal merel olles kaasas piisavalt kütust ja telefon laetud,“ kommenteeris Rootsi päästeteenistus.

Kui Tallinki Baltic Queen rootslasele Stockholmi saarestikus, kus laevade kiirused pole suured, nii 12 sõlme ehk 22 km/h, piisavalt lähedale jõudis, pani viimane oma paadil tuled põlema. Rootsi päästeteenistuse sõnul lahutas rootslast rohkem kui 20 korda suuremast Baltic Queenist ca 10 meetrit.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee