Maailm

Vene trollid ei jäta USA kiusamist (17)

Tõnis Erilaid, 18. oktoober 2017, 19:38
KURIKUULUS MAJA: Trollivabrik Peterburis Savuškini tänaval ja selle paljastaja Ludmilla Savitšuk. AFP / Scanpix
Peterburis Savuškini tänav 55 pesitseva nõndanimetatud trollivabriku Ühendriikide vastu suunatud osakond tegutseb ikka veel, kirjutab Venemaa internetiportaal RBK oma uurimuses. Osakonna koosseis on küll väiksem kui läinud aastal. RBK käsutusse lekkis osakonna eelarve ning selle tegevusest rääkisid ajakirjanikele mitu endist ja praegust töötajat ja juhtkonnale lähedal seisvad inimesed.

Algul internetikommentaarides peamiselt Putini ja tema meeskonna toetamise ja ülistamisega tegelnud trollivabrik kasvas kohutava kiirusega ning kui selle tegevus Venemaa üldsusele mõni aasta tagasi paljastus, oli seal kommenteerimise, videote valmistamise ja uudiste kirjutamisega ametis juba 800-900 inimest.

Samal teemal

2015. aasta kevad

USA presidendivalimiste lähenedes alustati 2015. aasta kevadel Ameerika osakonna loomist. Kuulutustes otsiti operaatoreid, kes valdaksid inglise keelt ning nõustuksid palgaga 40 000–50 000 rubla ja töögraafikuga 12 tundi järjest õhtul kella 21st hommikul kella 9ni, millele järgneb kaks vaba päeva. „Ootame loomingulisi inimesi, kes suudavad kirjutada ettenähtud teemadel artikleid,“ lõppes kuulutus olulisema nõudmisega. 

Kuulutuse avaldanud firma nimetas, et tegeleb internetiuuringutega ja „tugevas stabiilses ettevõttes tegutseb poolsada noort inimest“.  Firma omanik oli tol ajal endine Peterburi Moskva rajooni politseiülem Mihhail Bõstrov, kellel on ka praegu Savuškini tänava majas kontor. Tegelikult asuvat aga majas holdingfirma, mille uudisteportaalid püüavad kirjutada vähemalt osalt tõele vastavaid lugusid, millest suured ajakirjandusväljaanded mujal maailmas võiksid järjelugusid teha. Kulutulena levis ühelt trollivabriku kontolt koos kommentaaridega võetud foto president Trumpi nõunikust Kellyanne Conwayst jalgupidi Valge Maja ovaalkabineti diivanil istumas.

RBK-le ütles üks tol ajal tööle läinud inimene, et alustati ulatusliku trollimisega  USA internetikommentaariumites, eesmärgiga presidendikandidaate maha teha. Peamiselt tegeldi sotsiaalsete teemadega ühe või teise kandidaadi programmis, kedagi eelistamata. Kuid sisust võis märgata, et salamahti aeti Donald Trumpi asja.

Kontod keerati kinni

Üsna kiiresti jõuti sellele jälile, ja pärast New York Times Magazine`is ilmunud pikemat artiklit keeras Facebook kõik Savuškini tänava kontod kinni, osalt ka töötajate isiklikud Facebooki lehed. „Firma“ tegevuse paljastas Peterburi ajakirjanik Ludmilla Savtšuk, kes oli ennast tööle munsterdanud ja nüüd trollivabriku kõik saladused avalikuks tegi.

Skandaal oli ka Venemaal suur. Kuid trollivabriku käivitajad leidsid uued serverid, vahetasid IP-aadressid ja tegevus jätkus endise hooga. 2016. aastal oli „Ameerika osakonnas“ tööl 80-90 inimest, kinnitab RBK.  Ametlikult oli siis trollivabriku omanik 31aastane Mihhail Burtšik, kelle käe all trükitakse ka mitut Peterburi munitsipaalringkondade ajalehte. Ta ei kinnita RBK-le, et töötab Savuškini tänaval, aga möönab, et konsulteerib sealseid inimesi kui internetiprojektide arendamise spetsialist. Ameerika osakonda aga juhib 27aastane aser Džeihun Aslanov. 

Eelarvest nähtub, et palgad on nüüd tõusunud 55 000–120 000  rublani. Kokku kulub selleks ümmarguselt miljon dollarit aastas. Selle rahaga hoiti RBK käsutuses olevail andmeil vähemalt tänavu augustini käigus 120 vestlusgruppi Facebookis, Instagramis ja Twitteris. Nende hulgas on ka Ühendriikides meeleavaldusteni viinud BlackMattersUS. Nagu teine agaralt tegutsev lehekülg BeingPatriotic, keskendutakse rassiprobleemidele. 

RBK andmeil külastatakse Ühendriikides trollivabriku lehekülgi kuni 70 miljonit korda nädalas. Tavaline vaadatavus on 15 miljonit. Olulisemate lehekülgede eesmärk on eeskätt külvata rahutust, mitte ajada Donald Trumpi asja. Unikaalseid külastajaid on 10 miljoni ringis ja neist on kõik näinud vähemalt ühte trollivabriku üles riputatud reklaami, teatab Facebook. Ameerika kohta ei ole see kuigi suur arv.

Just trollivabrik on ka nende reklaamide taga, mida Facebooki kinnitusel Venemaalt telliti kokku 100 000 dollari eest. „Kas me suutsime kallutada USA peresidendivalimisi? Kindlasti mitte. Võib-olla suutsime panna mõne inimese Trumpi poolt hääletama, aga see on ka kõik. Olime ka ise üllatunud, kui ta presidendivalimised võitis,“ ütles RBK-le trollivabriku endine töötaja, et tema arust raisatud rahast suurt kasu polnud. 

Venemaal eeldatakse, et trollivabriku tegelik omanik ja käigushoidja on Jevgeni Prigožin, keda kutsutakse sellest ajast Putini kokaks, kui ta Venemaa presidendile ja talle külla tulnud George W. Bushile sajandi alul luksusliku laevrestorani pardal oma käega toitu pakkus. Prigožin on Ühendriikide sanktsiooninimekirjas.

17 KOMMENTAARI

19. oktoober 2017, 18:51
Meil ju sama lugu, kremli trollivabrik töötab Eestis täitel tuuridel.
Ja Kreml rahastab muidugi ka Eestis ni parem- kui ka vasakäärmuslaste jaok...
(loe edasi)
Loe kõiki (17)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee