Muinasjutte on Estonia kohta lendu lastud hiiglasuur pilv. Muinasjutule on iseloomulik udusus ja võimatud sündmused. Neid ei tõestata ega lükata ümber, neid usutakse. Tõde aga on lõpparuandes. Et õnnetuse põhjuste kohta midagi kindlat teada saada, tuleb andmed sealt võtta, sest teisi paraku pole. Kõik muu on vaht, väljamõeldised, oletused, muinasjutud.

Komisjon oli soliidne. Õnnetuse uurimise ühiskomisjonis oli kas liikmena või eksperdina ametis kolmest riigist vähemalt kaheksa kaugsõidukaptenit, neli tehnikadoktorit, kolm laevaehitusinseneri, kaks kõrget politseiametnikku. Nende käsutuses oli 134 pääsenu 258 tunnistust. Kas keegi suudab ette kujutada, et niisugune komisjon tuleb kokku, istub maha, vahib lakke ja asub muinasjutte kirjutama?

Lõpparuannet pole keegi ümber lükanud. Kuigi paljud seda (lugemata) ei usu. Lõpparuannet ei saagi ümber lükata mees tänavalt, olgu ta kas või bioloogiaprofessor, teoloogiadoktor või ajalooakadeemik. Vaja on veelgi soliidsemat komisjoni, milles oleks näiteks neljast riigist kümme kaugsõidukaptenit, viis tehnikadoktorit, neli laevaehitusinseneri jne. Kindlasti jõuaks see samale järeldusele, mis eelminegi. Uut uurimist pole vaja enne, kui vana pole ümber lükatud.

Tegelik olukord: Estonia uppumise põhjustas kolme asjaolu koosmõju. Estonia (siis küll Viking Sally) ehitati sisuliselt rannasõidulaevaks Turu–Stockholmi liinile läbi Turu, Ahvenamaa ja Stockholmi saarestiku. Seepärast ei järgitud laeva ehituse ajal kehtivaid mereohutuse nõudeid ja esmane reisilaeva ohutuse tunnistus piiras sõidupiirkonda nii, et laev ei tohtinud liikuda kaugemal kui 20 meremiili lähimast kaldast.

Visiiri kinnitus oli eri arvutuste järgi kuni kümme korda vajalikust nõrgem. Põhjaluku kõrvade projekt­arvutused eeldasid kõrgtugevat terast, tegelikult telliti need teisest tehasest ja mingi eksituse tõttu valmistati tavalisest pehmest terasest ehk maakeeli rauast.

Valed paberid –  Eestile müümisel anti rannasõiduks ehitatud alusele klassifikatsiooniühingu Bureau Veritas Rootsi esindaja poolt meresõidupiiranguta dokumendid. Siit mitme asjatundja järeldus: see on paberitega põhja aetud laev.

Niisugune on tõde. Kes veel ei usu, lugegu lõpparuanne üle (see on kahjuks raskesti arusaadav). Kas ta seda ja paljut muud lõpparuandest usub või mitte, on tema enda asi. Kas ta usub Pythagorase teoreemi, Newtoni seadusi, Darwini teooriat? Kui ei usu, pole midagi katki, aga eks ta katsugu need ümber lükata.

Ja veel. Tuleb lahus hoida kolm asja: laevaga veetud kaup, laevahuku põhjused ja inimeste käitumine laevahuku ajal ning pärast seda. Need ei ole omavahel põhjuslikult seotud.

Jaga artiklit

109 kommentaari

E
eesti mees  /   09:53, 5. okt 2017
Estonia huku, põhjused salastati ja see ongi põhjus, miks levivad muinasjutud, lausa müüdid selle kohta. Õnnetused lihtsalt mõnikord juhtuvad ja nii olekski pidanud asjad jääma, aga ei, salastati- kohe tuleb küsimus:" Aga miks?"
J
just   /   21:18, 28. sept 2017
just HEA EESTI SEE RAPORT ONGI ÜKS SUUR VALE!!!SALASTATAKSE DOKUMENDID 70 AASTAKS??MUIDUGI SIIS JU OLULISED TEGELASED SURNUD JUBA KA SEE RATASTEL VALELIK INIMENE!!!!

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis